
Ravintola Tampella sijaitsee punatiilisessä tehdasrakennuksessa Tammerkosken kansallismaisemassa, joka tekee kunniaa Tampereen teolliselle historialle. Suomalainen teollisuus näkyy myös ravintolan wc-tiloissa, joissa hygieniasta huolehtivat Katrin-annostelijat, pehmopaperit ja saippua.
– Kotimaisuus on meille tärkeää. Katrin on markkinajohtajana tunnettu ja luotettava, joten brändi on meille sopiva valinta, Airila toteaa.
Wc-tilojen viihtyvyys ja siisteys ovat Airilan mielestä perusasioita, joiden tulee olla kunnossa ja joihin täytyy panostaa.
– Joskus pieni tekijä saattaa ratkaista, onko asiakkaan kokemus neljän vai viiden tähden arvoinen, hän muistuttaa.

Toimiva yhdistelmä kokemusta ja uusia ideoita
Ravintola Tampellan perustivat yhdeksän vuotta sitten Airilan veljekset Antti ja Jussi. Jussin poika Kalle tuli mukaan perheyrityksen pyörittämiseen kolme vuotta sitten.
– Olen tietysti seurannut lähipiirin ravintolayrittäjiä koko ikäni ja osallistunut pienestä pitäen, alkaen pillien laskemisesta inventaariossa 10-vuotiaana, Airola muistelee.
Nyt ravintoloitsijat muodostavat toimivan yhdistelmän kokemusta, nuoruuden intoa ja erilaisia näkemyksiä. Tampellan konsepti on säilynyt samana alusta asti, mutta pientä hienosäätöä sisustukseen ja toimintatapoihin tehdään jatkuvasti.
Airila kertoo osallistuneensa äskettäin tekoälykoulutukseen, jonka oppeja voi hyödyntää vaikkapa raportoinnissa tai työvuorosuunnittelussa.
– Itse ravintolakokemukseen emme halua tuoda teknologiaa. Meillä ei tehdä tilausta qr-koodilla pöydästä vaan ihmiset palvelevat ihmisiä. Työntekijät saavat keskittyä omaan työhönsä, ei appien naputteluun, Airila kuvaa.
Hyllyntäyttösopimuksen ansiosta myöskään papereiden tilaamisesta ei tarvi huolehtia. Yhteistyökumppani huolehtii, että Katrin-tuotteita on aina varastossa tarpeellinen määrä.

Asiakaskokemus syntyy yhdessä
Toisen polven ravintoloitsijana Airila on tyytyväinen perustajien luomaan konseptiin. Tampellan tunnelman luovat ainutlaatuinen maisema, uniikki ravintolatila, herkullinen ruoka ja osaava henkilökunta – osa työntekijöistä on pysynyt mukana koko yhdeksän vuoden ajan.
Airilan työssä palkitsevinta työssä on asiakaspalaute, on se sitten yksittäinen sähköpostiin ilmestyvä Google-arvostelu tai positiivinen palautepuhelu suuren yritystapahtuman jälkeen.
Kiireen yllättäessä ravintoloitsijat hyppäävät mukaan remmiin kantamaan astioita tai tiskaamaan.
– Haluamme tietää missä mennään, ja toisaalta emme halua jättää henkilökuntaa pulaan. Viime kädessä he ratkaisevat, minkälaisen kokemuksen asiakkaamme meillä käydessään saavat, Airila muistuttaa.













