Koronavuosien, kovan inflaation ja taloudellisen ahdingon myötä viime vuodet ovat olleet koko palvelualalle ja ennen kaikkea ravintoloille todella vaikeita. Silti rohkeat yrittäjät aukaisevat uusia ravintoloita siinä missä heikommat tippuvat ja joutuvat lopettamaan. Hengissä ovat pysyneet ne paikat, jotka pystyvät erottautumaan persoonallisuudella ja ennen kaikkea palvelulla.
Tunnelman rakentaminen ja välittäminen on vaikeaa. Miten saada valaistus, kalusteet, musiikki, ruoka ja palvelu sointumaan toisiinsa. Ensivaikutelma syntyy heti, kun astumme sisään ravintolaan. Kohtaako joku meidät? Hymyilläänkö meille? Tuleeko minulle olo, että olen tervetullut?
Ravintolassa käynti on täynnä aitoja kohtaamisia, ja illallinen maistuu paljon paremmalta, kun se tarjoillaan hymyillen tunnelmallisessa ympäristössä. Ravintoloissa vieraiden odotukset ja osaaminen kasvavat kasvamistaan, ja voimme olla varmoja, että jatkossakin halutaan elämyksiä, leipää ja sirkushuveja.
Mutta mistä saamme tarpeeksi osaavaa henkilökuntaa avaamaan uusia ravintoloita ja täyttämään kuluttajien kasvaneita odotuksia tulevaisuudessa? Kun jo nyt on hankalaa löytää uusia työntekijöitä lähtevien tilalle. Kaukana ovat ne ajat, jolloin ammattilaisia seisoi oven takana jonossa odottamassa vapautuvia työpaikkoja. Paljon pystymme opettamaan, mutta halua palvella ei voi keneenkään istuttaa väkisin.
Alan oppilaitokset kärsivät kasvavasta hakijapulasta, kun alamme vetovoimaisuus on laskenut koronavuosien epävarmuuden tiimellyksessä. Ammattikoulujen rahoituksesta leikataan, ja moni oppilaitos on joutunut jo aloittamaan muutosneuvottelut. Kaiken huipuksi tarjoilijan työtä pidetään helposti läpikulkutyönä ennen sitä ”oikeaa” uraa. Työnä, jossa pärjää ilman minkäänlaista koulutusta tai erikoistumista.
Millä saisimme hienon työmme arvostuksen kasvamaan? Meidän pitäisi saada houkuteltua uusia innokkaita nuoria innostumaan ravintola-alasta ja ennen kaikkea palvelusta ja elämysten tuottamisesta vieraillemme. Meidän vanhempien ”kääkkien” pitää itse arvostaa työtämme. Olla ylpeitä siitä, miten hyvää palvelua meiltä Suomesta saa ja kertoa se ääneen.
Itse olen nauttinut työstäni, vieraiden palvelusta kohta pari vuosikymmentä, ja edelleen palan innosta päästä serviisiin. Vauhdikas ilta ravintola-salissa haastaa ja pakottaa keskittymään hetkeen. Parasta on, kun onnistuu ylittämään asiakkaiden odotukset ja saamaan hymyn ja innostuksen leviämään vieraiden kasvoille.
Rakastan hyvää palvelua ja toivon, että voin nauttia siitä myös tulevaisuudessa. Suomalainen palvelu on loistavaa, vertaa sitä sitten mihin tahansa. Jos me emme arvosta itseämme, miksi kukaan muukaan arvostaisi?
Kirjoittaja on Suomen tarjoilijoiden yhdistyksen puheenjohtaja. Hän kirjoittaa kolumneissaan ravintoloiden arjesta ja palvelukulttuurista.
Suomen Tarjoilijat ry on vuonna 2024 perustettu valtakunnallinen yhdistys, joka edistää suomalaista palvelu- ja ravintolakulttuuria, kehittää jäsenistönsä ammattitaitoa sekä lisää tietämystä alasta ja sen merkityksestä yhteiskunnalle.