Tapahtumatuotanto

Kahvi, jäätelö ja suklaa vetivät saman katon alle yli 10 000 kävijää – näin toimii kahden tapahtuman symbioosi Helsingissä

Helsinki Coffee Festival ja Jäätelö- ja suklaakarnevaali toimivat kahden tapahtuman tandemina. KUVA Paavo Pykäläinen / HCF

Helsinki Coffee Festival ja Jäätelö- ja suklaakarnevaali järjestettiin yhtä aikaa samoissa tiloissa nyt kolmatta kertaa. Samalla pääsylipulla pääsi molempiin tapahtumiin. Tapahtumia järjestää yksi ja sama yritys, Showmasters oy.

Molemmissa tapahtumissa tarjoillaan makuelämyksiä sekä kuluttajille että ammattilaisille. Parhaita tuotteita, ammattilaisia ja yrityksiä palkitaan.

Vuodesta 2015 järjestettyä Helsinki Coffee Festivalia ja vuonna 2018 perustettua Jäätelö- ja suklaakarnevaalia järjestettiin ensin omina tapahtuminaan, mutta aihealueet liippaavat toisiaan niin läheltä, että järjestäjät päättivät niputtaa ne yhteen.

”Varsinkin kahvi ja suklaa ovat match made in heaven”, molempien tapahtumien perustajiin kuuluva Maija Kestilä kertoo Avecille.

”Meillä on Suomessa tosi paljon intohimoisia artesaanitekijöitä kahvin, kombutsan, teen, suklaan ja esimerkiksi gelaton ympärillä. Tämä on hieno tapa tuoda kaikki taitavat ammattilaiset ja heidän kädentaitonsa esiin. Ohjelmassamme on myös paljon kilpailuja, jossa asiantuntijat arvioivat yritysten tuotteita. Se on tärkeä asia tekijöille, ja se varmasti myös tuo heitä yhteen.”

Helsinki Coffee Festival ja Jäätelö- ja suklaakarnevaali järjestetään yhdessä, mutta niitä ei ole sulautettu yhdeksi tapahtumaksi.

”Ne houkuttelevat erilaisia yleisöjä”, Kestilä perustelee brändien erillään pitämistä.

”Kahvin ympärillä on vakiintunut, intohimoinen harrastajayhteisö. Jäätelö ja suklaa kiinnostavat erilaista kohderyhmää – mutta nyt kun olemme tuoneet nämä tapahtumat yhteen, ja esimerkiksi jäätelön perässä tuleva kävijä pääsee maistelemaan elämyksellisessä ympäristössä kahveja, niin hän kiinnostuu niistäkin. Ja vastaavasti vaikka vuodesta 2015 asti Helsinki Coffee Festivalilla vieraillut kävijä löytää aina uusia makuja ja juttuja.”

Kahden tapahtuman yhdistelmä veti Kaapelitehtaalle hieman kolmen päivän aikana hieman yli kymmenen tuhatta kävijää. Tuotteitaan ja palveluitaan esitteli yli 80 näytteilleasettajaa.

Kävijämäärä hipoi Kaapelitehtaan Merikaapelihallin maksimikapasiteettia. Tapahtumaa oli laajennettu myös viereisiin tiloihin. Ruuhkan välttämiseksi ja kävijävirran tasoittamiseksi liput myytiin portaittain neljän tunnin sessioissa. Käytäntö on tuttu edellisiltä vuosilta.

”Olemme rajanneet tapahtumapäivät kolmeen sessioon, jotta asiakaskokemus olisi miellyttävä eikä tila olisi täyteen ammuttu. Näin saamme optimoitua tilan hyödyntämisen, ja siinä olemme onnistuneet hyvin. Tänä vuonna kokeilimme uutta porrastusta: aikaisemmin kello 14–18 järjestetty iltapäivän sessio rajattiin nyt perjantaina ja lauantaina välille 15–19, ja se toimi selkeästi paremmin. Aamusessio oli kello 10–14, ja keskipäivän sessio kello 12–16”, Kestilä kertoo.

Kuluttajayleisön lisäksi tapahtuma tarjosi sisältöä kahvi- ja horeca-alan ammattilaisille, joille oli valmisteltu oma maksuton neljätuntinen sessionsa.

”Jos etsit ravintolaan tai kahvilaan tai toimistolle esimerkiksi kahvia, suklaata, kombutsaa tai jätskiä, niin siellä pääset tapaamaan ja tutustumaan yrityksiin, tuotteisiin ja tekijöihin. Ammattilaispäivään tuli ennätykselliset 1 300 ilmoittautumista, ja lähes tuhat osallistui”, Kestilä kertoo.

Helsinki Coffee Festival ja Jäätelö- ja suklaakarnevaali järjestetään rinnakkain Kaapelitehtaalla myös ensi vuonna, 25.-27.4.2025.

Good Life Coffee Roasteryn tiimi pokkasi Vuoden paahtimon palkinnon. KUVA Paavo Pykäläinen / HCF

Helsinki Coffee Festival ja Jäätelö- ja suklaakarnevaali 2024: palkittuja

Vuoden paahtimo

  1. Good Life Coffee Roasters, Helsinki
  2. Kaffa Roastery, Helsinki
  3. Lehmus Roastery, Lappeenranta

Vuoden kahvivaikuttaja

  1. Kaisa Kokkonen, Kaffa Roastery
  2. Roosa Jalonen, Cup Taster Suomen mestari 2018, UK Barista Champion 2024
  3. Aleksi Kuusijärvi, Good Life Coffee

Vuoden espresso

  1. Dukamo Family – Natural Dry Anaerobic, Espoon Kahvipaahtimo, Espoo
  2. Etiopia Natural, Inka Paahtimo, Helsinki
  3. Edilson Mamian Pink bourbon natural, Colombia, Pirkanmaan Paahtimo

Vuoden jäätelö

  1. Lakritsijäätelö, Pappagallo
  2. Sweet Santa Kaurakaneli, Sweet Santa
  3. Kuningatarkermajäätelö, Närpiön Jäätelötehdas

Vuoden gelato

  1. Pistachio, Cafetoria Roastery
  2. Suklaa-hasselpähkinä-nutella!, Gelato Laurentius
  3. Paahdettu voi-valkosuklaagelato, Art Gelato

Vuoden sorbetti

  1. Mango-Passion fruit sorbet with Orange blossom honey, Cafetoria Roastery
  2. Mangosorbetti, Pappagallo
  3. Melonisorbetti, Gelato Laurentius

LUE MYÖS: Juomat sisältyvät pääsylippuun – hinnoittelullaan hätkähdyttänyt olutfestari muuttaa Espooseen


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento