Stadion tunnetaan suurtapahtumien areenana, mutta se tarjoaa niiden ulkopuolella monenlaisia palveluita yrityksille, organisaatioille ja muille toimijoille. Tilat taipuvat kahden hengen tiimikokouksesta kymmenien tuhansien ihmisten yritysjuhliin ja kaikkeen siltä väliltä.
”Meille tuodaan tilaisuuksia ennen kaikkea fiiliksen takia. Tänä vuonna tulee 85 vuotta stadionin käyttöön vihkimisestä, ja historian ja hienosti toteutetun uudistuksen myötä kokous tässä ympäristössä on uniikki hetki”, Stadionsäätiön markkinointi- ja viestintäjohtaja Marju Paju kertoo.
Stadionin kolme vuotta sitten valmistuneessa uudistuksessa otettiin vahvasti huomioon vastuullisuusnäkökulma ja siitä tuli maailmanlaajuisesti malliesimerkki, miten tämän ikäinen rakennus voi olla täysin nykyaikainen ja toimiva kaikilta tiloiltaan ja tekniikaltaan. Stadion elää uutta kukoistuskautta!
”Rakentamisen kiertotalouden ajatukseen kuuluu, että ympäristökuormitus on pienempi, kun korjataan vanhaa. Uudistamisen aikana tehtiin paljon asioita kestävän kehityksen näkökulmasta. Esimerkiksi uudet penkkimme ovat kiertotaloustuote, joka sai kansainvälisen kestävän kehityksen innovaatiopalkinnon. Meillä on 36 200 ympäristöystävällistä istuinta.”
Kestävä kehitys oletetaan nykyään automaatioksi ja kuuluu yleensä tapahtumajärjestäjien tarjouspyyntöön. Olympiastadionilla on tehty sen eteen paljon töitä, ja tavoitteena on lämmityksen ja talotekniikan osalta hiilineutraalisuus vuonna 2025. Ekokompassi on auditoitu viimeksi vuoden 2021 joulukuussa.
Uudistamisen lähtökohtana oli se, että jokainen tila taipuu moneen käyttöön. Kaikki tilat sopivat niin suurtapahtumiin, liikuntakäyttöön kuin yritysjuhliin.
”Tarjoamme tilat 2–50 000 ihmisen kohtaamisille. Meillä kaikki on mahdollista, niin jättimäiset yritystapahtumat kuin yksityishenkilöiden juhlat”, Paju kertoo.
Olympiastadionin houkutin on monipuolisuus ja runsaat oheismahdollisuudet.
”Pääosa yritys- ja organisaatioasiakkaista yhdistää tapahtumaansa elämyksen tai liikunnallisen aktiviteetin. Suosittuja ovat opastettu stadionkierros, tornivierailu ja räätälöidyt sisällöt kuten tyhy-palvelut. Juhlissa käydään 72 metrin korkeudessa ja kokouspäivää piristää stadionkierros. Lanseerasimme huhtikuussa uuden mielenkiintoisen Katolta maan alle -kierroksen, jolla kierretään A-katsomon katolta maanalaisiin tiloihin”, Paju kertoo.
Hän tietää, että pelkästään katsomossa fiilistely on wau-efekti osallistujille – se että näkee yleensä ihmisiä kuhisevan areenan tyhjänä.
Yksi ehdoton etu Olympiastadionilla on.
”Kokousjärjestäjän näkökulmasta tänne on helppo saada ihmiset paikan päälle. Sehän ei ole nykyään välttämättä helppoa, mutta stadion on kohteena kiinnostava”, Paju toteaa.
Liikunnallisten aktiviteettien kirjo on laaja, ja lisäksi Olympiastadionille on luotu muutakin 90 000 neliön lääniä hyödyntävää ohjelmaa. Miten olisi porrastreeni stadionin katsomossa?
Jokaisessa tilaisuudessa on tavoitteena jättää muistijälki, ja stadionilla se onnistuu helposti.
”Meillä ei vain istuta, vaan voit hyödyntää koko taloa osana päivän agendaa! Yritykselle keskeisiä sisältöjä ja vaikka strategiaa voidaan työstää esimerkiksi Amazing Race -hengessä. Olemme rakentaneet konseptin, jota voi muokata yrityksen omiin tarkoituksiin”, Paju valaisee.
Amazing race -konseptia henkilöstön kick off -päivässä hyödyntänyt Canon sai istutettua oman viestinsä stadionilla puhuttelevaan muotoon.
”Ainutlaatuisten kilpailuetujemme yhdistelmä on Voittava kokonaisuus. Halusimme stadionille, sillä sinne tullaan voittamaan. Näin iskostimme idean mieliin”, Canonin yritys- ja markkinointiviestintäpäällikkö Riina Dey kertoo.
Canon kokosi väkensä ensin kuuntelemaan strategiaosuutta ja päästi heidät sitten tyhy-osuuteen Amazing Race -hengessä. Kisan rastipisteet liittyivät Voittavan kokonaisuuden alateemoihin.
”Kisa oli meille räätälöity, ja saimme vaikuttaa, minkä tyylisiä tehtäviä oli. Syötimme ideoita, millaista sisältöä voisi olla, ja alihankkijana toimiva GS Health toteutti kisan niiden pohjalta. He nappasivat ja toteuttivat ideat hyvin, siitä tuli voittava kokonaisuus”, Dey kertoo.
Kisassa juostiin ympäri Stadionia ihan kuin esikuvassa ympäri maailman. Siinä hyödynnettiin koko aluetta: käytiin tornissa, pelattiin pallopelejä, heitettiin frisbeegolfia ja ratkottiin tehtäviä kahdeksassa eri tiimissä.
Canonin päivä Olympiastadionilla huipentui iltatilaisuuteen A-suoralla. Dey kertoo, että päivällisen pukukoodi oli sporttityylinen, mikä aiheutti paljon iloa.
”Se oli makeaa. A-suoralle oli katettu 23 pyöreää pöytää ja se oli somistettu huolella muun muassa soihduilla. Bändi soitti ja jaoimme kisan palkinnot. Panostimme visuaalisuuteen, meillä oli muun muassa valokuvausseinä vanhan ajan fiiliksessä”, Dey kertoo.
Olympiastadionin kanssa oli Deyn mukaan helppo asioida: yhteistyö toimi erittäin hyvin. Hyvien kumppanien kanssa voi turvallisin mielin rakentaa tapahtuman, Dey toteaa.
Kokouspakettien ruokapuolesta vastaa Compass Group, ja Paju kertoo heidän onnistuneen palautteen perusteella tosi hyvin: keskiarvo kokousasiakkailta oli viime vuonna 4,5 (asteikolla 1–5).
Paitsi urheilun, stadion haluaa olla myös taiteen pyhättö. Tiloissa on niihin hyvin istuvaa HAMin kokoelmista valikoitua taidetta.
”Saamme hyvää palautetta siitä, että kokoustiloissa kohtaa myös taide. Lisäksi innostavaa on se, miten kokoustilat on nimetty. Ne ovat Suomen kansan nimeämiä ja somistettu nimensä mukaan. Meillä on muun muassa konserttitoimintaa kunnioittava rokki- ja poppikokoustila sekä Bubi-huuhkajan oma tila”, Marju Paju kertoo.
Koronarajoitusten poistuttua Olympiastadionilla on takana kokous- ja yritystapahtumien supervuosi. Pienemmät tapahtumat sovitetaan suurtapahtumien lomaan, ja yhteensä stadionilla vieraili viime vuonna peräti 912 000 kävijää, joista kaksi kolmesta urheilun ja musiikin suurtapahtumissa.
”Tämä oli hyvä startti. Asetimme uudistuksen yhteydessä tavoitteeksi miljoona kävijää. Nyt on mahtava meininki jatkaa ensimmäistä koronan jälkeistä täyttä vuotta!”
Tiedustelut
tilat@stadion.fi
www.stadion.fi
https://www.stadion.fi/fi/kokoukset/kokoustilat