Yrityksen somea ei kannata jäädä puurtamaan yksin. Tee sosiaalisen median sisällöntuotannosta henkilökunnan yhteinen juttu. Tunnista ympärilläsi vellova sisällöntuottajapotentiaali ja hyödynnä innokkaimmat tyypit kameran edessä ja takana. Antamalla vastuuta ja raamit kenestä tahansa voi tulla kelpo sisällöntuottaja yhteiselle Instagram-kanavalle.
Somekoulun kolmannella tasolla pääset ideoimaan kolme tapaa piristää sosiaalisen median kanavasi sisältöä tuomalla ihmiset sisällön ytimeen. Varaa tason suorittamiseen aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen. Somekoulussa on yhteensä kahdeksan tasoa.
Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!
1. Kuljeta kulisseihin
Sosiaalisessa mediassa kiinnostavinta on ihmiset sekä päästä sisällön mukana paikkoihin, jonne muuten ei ole mahdollista mennä. Ota seuraajat mukaan ravintolan keittiöön tai kahvilan takahuoneeseen, henkilökunnan arkeen. Auta heitä ymmärtämään toimintaketjua hienojen annosten ja toimivan palvelun takana.
Vaikka esimerkiksi uuden ruokalistan suunnittelu tai muu työ kulisseissa saattaa tuntua mielestäsi arkiselta rutiinilta, on se seuraajien mielestä todella kiinnostavaa. Kerro, miten annokset päätyvät listalle. Näytä, kun niitä testataan. Jaa rohkeasti kuvia ja videoita myös pieleen menneistä kokeiluista, ne rentouttavat tiliäsi ja tekevät siitä entistä aidomman tuntuisen.
Terhtävä 1. Kiinnostavat asiat yritykseni kulisseissa
Listaa asioita toiminnastasi, jotka eivät näy ulospäin mutta voisivat kiinnostaa seuraajia. Vinkki! Myös sisällöntuotanto yrityksesi someen voi olla seuraajistasi kiinnostavaa. Ota seuraaviin annoskuvauksiin mukaan toinenkin kamera, jolla kuvataan sisältöjen tuotantoa.
1.
2.
3.
2. Konseptoi sisällöntuotantovuoro
Jokaisella työntekijällä on oma tapansa toimia ja erilainen näkökulma yhdessä tehtävään työhön. Tee sosiaalisen median sisällöntuotannosta osa työvuoroa kannustamalla henkilökuntaa vuorotellen dokumentoimaan työpäivänsä, ”my dayn”, yrityksen Instagram-kanavaan.
Päivän kulku voi sisältää videoita ja kuvia. Helpoin tapa jakaa sisältöä on story, josta voit myös tallentaa jokaisen tekijän oman päivän tilisi kohokohtiin. Näin uudetkin seuraajat pääsevät niihin käsiksi löytäessään kanavan myöhemmin. Voit keksiä konseptille myös nimen, joka näkyy avainsanassa (#) sen sisältöjen yhteydessä.
Vinkki! Saat työpäivistä koukuttavan sarjan ideoimalla niihin muutaman toistuvan elementin, jotka jokaisen päivän tulee sisältää. Elementti voi olla esimerkiksi kysymys, johon tulee vastata, tai luovuutta vaativa hauska kuvaustehtävä, jonka jokainen tekijöistä toteuttaa omalla uniikilla tavallaan. Toistuva elementti jää seuraajille mieleen, ja jos idea on onnistunut, he katsovat sarjaa jopa vain sen takia.
Tehtävä 2. Henkilökunnan somepäivät
Mieti, mitä oma ”minun työpäiväni”-videosi voisi sisältää. Kirjaa kaksi toistuvaa asiaa, jotka jokaisen työntekijän päivän pitää sisältää.
1. toistuva asia:
2. toistuva asia:
3. Hyödynnä asiakkaita ja somevaikuttajia
Onko yritykselläsi kanta-asiakkaita, jotka voisivat jakaa sisältöä käynnistään? Tai voisitko tehdä yhteistyötä sosiaalisen median vaikuttajien kanssa?
Sosiaalisen median vaikuttajien kanssa yhteistyössä tehty markkinointi on erinomainen keino tavoittaa potentiaalisia uusia asiakkaita. Tärkeintä on tunnistaa, keiden yhteisössä on tavoittelemaasi asiakaskuntaa ja kenen kanaviin käynti paikassasi luontevasti sopisi. Paras lähtökohta on, jos vaikuttaja pitää yrityksestäsi valmiiksi. Voit myös kutsua vaikuttajia testaamaan palveluitasi, mikäli he eivät ole tehneet sitä aiemmin.
Voit ottaa vaikuttajiin yhteyttä suoraan tai käyttää apuna aiheeseen erikoistunutta toimistoa. Muista, että yhteistyöt ovat vaikuttajien työtä ja niistä maksetaan heille palkka. Onnistuneen yhteistyön avaimia ovat avoimuus ja tiivis yhteistyö. Vaikuttajalla on aina vapaus toteuttaa sisältö parhaaksi näkemällään, kanaviinsa luontevasti sopivalla tavalla kuitenkin niin, että yhdessä sovitut tavoitteet toteutuvat.
Vinkki! Myös asiakkaasi toimivat vaikuttajina omissa verkostoissaan. Kannusta heitä jakamaan sisältöä käynnistään ja palkitse aktiivisimmat. Liitä esimerkiksi ruokalistaan tai yrityksesi seinälle #avainsanasi, jota toivot asiakkaidesi käyttävän, niin voit seurata heidän julkaisujaan helposti Instagramissa.
Tehtävä 3. Näiden vaikuttajien kanssa voisin tehdä yhteistyötä.
Listaa kiinnostavia somevaikuttajia, joiden seuraajissa on potentiaalisia asiakkaitasi.
1.
2.
3.
Tehtävä 4. Palkintoni aktiivisille asiakkaille
Mieti helppoja tapoja, joilla voisit palkita asiakkaitasi, jotka jakavat yrityksesi palveluista aktiivisesti sisältöä someen.
1.
2.
Onnea! Olen nyt suorittanut somekoulun kolmannen tason. Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Sen jälkeen voit siirtyä somekoulun seuraavalle tasolle. Somekoulussa on yhteensä 8 tasoa.
Suorita myös:
Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle
Taso 2: Ideat lentoon! Opi Instagramin tehokas sisällöntuotannon metodi
Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon
Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa
Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!
Avecmedian somekoulu
Avecmedian somekoulun valmentaja Noora Verronen on sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija, joka tarjoaa konsultointipalveluita yrityksille ja sparrausta sisällöntuottajille.