Somekoulu

Taso 6: Buustaa somenäkyvyyttä – ota haltuun Instagram-tarinat

Instagramin tarinat, eli Instagram stories, ovat lyhyitä pystysuunnassa kuvattuja videoita tai kuvia. Sisältö näkyy seuraajille vain 24 tuntia, ja sisältöä voi lisätä osioon koska tahansa. Vuorokauden aikana jaetut sisällöt järjestyvät peräkkäin yhtenäiseksi tarinaksi. Instagram-tarinoilla ruokit seuraajien uteliaisuutta ja kasvatat kiinnostusta toimipaikkaasi kohtaan.

Somekoulun kuudennella tasolla neuvon, miten saat Instagram stories -sisällöistä parhaat puolet irti. Varaa tason suorittamiseen aikaa noin 30 minuuttia ja ota esiin muistivihko ja kynä. Tarvitset niitä tehtävien suorittamiseen. Somekoulussa on yhteensä kahdeksan tasoa.

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

1. Jaa oivalluksia

Instagram-tarinoiden suosio piilee helppoudessa. Sisällön kadotessa vuorokauden jälkeen kokonaan tuotanto voi olla hetkeen sidottua, eikä se sekoita sisältövirran kokonaisuutta.

Tarinoiden avulla voit syventää julkaistujen sisältöjen aiheita, tuoda esille somea päivittäviä ihmisiä tai ottaa seuraajat mukaan toimipaikan arkeen, juhlaan ja tapahtumiin. Voit sanoittaa aiheita paremmin kuin kuvilla tai videoilla olisi ehkä mahdollista sekä aktivoida seuraajia jakamaan omia ajatuk­siaan aiheista.

Tarinoiden sisältöä voi elävöittää tarroilla, emojeilla, kirjoitetulla tekstillä, itse piirretyillä kuvilla ja erikoistehosteilla. Esimerkiksi puheen tekstittäminen on tärkeää jo saavutettavuuden kannalta, sillä moni katsoo tarinasisällön äänettömänä.

Muita tarinan lisäominaisuuksia ovat muun muassa säätilan, sijainnin tai kellonajan lisääminen sekä muiden käyttäjien mainitsemisen, jolloin he voivat jakaa tarinan myös omissa tarinoissaan. Jos haluat linkata Instagramista toi­mipaikan verkkosivulle, käytä linkkitarraa tarinat-työkaluissa.

Vinkki! Tuota tarinoita pitkin päivää. Näin saat sisällön nousemaan seuraajien tarinat-osioon useita kertoja päivässä ja saavutat enemmän silmäpareja.

Tehtävä 1: Instagram-tarinoiden aiheet
Mistä aiheista tai tapahtumista voisimme tehdä tarina­sisältöjä Instagramiin? Ideoi vähintään kolme aihetta.
1.
2.
3.

Pssst! Tämän jutun lopusta näet ravintolalle toimivia vinkkejä videoiden aiheiksi.

2. Kysy kysymyksiä

Instagram-tarinoissa on helppo aktivoida seuraajia kysymään kysymyksiä tai tehdä miniasiakastutkimusta kysymällä kysymyksiä itse. Instagram-tarinan rakennuspalikat sisältävät erilaisia kyselytyökaluja, joihin voit kysymyksen lisäksi kirjoittaa valmiita vastausvaihtoehtoja, asettaa yhden oikean vaihtoehdon tai antaa ihmisten vastata avoimesti.

Lähes yhtä tärkeää kuin kysymysten tekeminen on vastausten jakaminen. Näytä siis seuraajillesi, miten muut vastasivat, jakamalla tuloksia tarinoissa kyselyn päättymisen jälkeen. Mahdollisuus saada oma vastaus tai kysymys esille sekä muut mahdollisuudet vaikuttaa sisältöön lisää seuraajissa omistajuuden tunnetta. Tämä sitouttaa heitä yritykseesi.

Vinkki! Tutki kilpailijoiden ja muiden kiinnostavien yritysten tarinoita. Mitä aktivoivia ominaisuuksia he käyttävät? Tutki Instagramin kyselytyökaluja ja mieti, mitkä niistä sopisivat yrityksesi käyttöön.

Tehtävä 2: Vuorovaikutus
Miten voisit aktivoida yleisöäsi Instagram-tarinoissa? Listaa niin monta idea kuin keksit.
Ideani yleisön aktivointiin:

3. Nosta paras sisältö kohokohdiksi

Mikäli haluat, voit rakentaa kanavasi profiiliin pysyviä kohokohtia julkaisemistasi tarinoista, jolloin sisältöä voi katsoa myöhemmin. Voit valita niihin vain aiemmin tarinoissa julkaisemiasi kuvia ja videoita esimerkiksi tietystä aiheesta. Jokaiselle kohokohdalle voit lisätä itse haluamasi lyhyen otsikon sekä pienen kansikuvan, joka kertoo aiheesta.

Kohokohdilla voit tuoda esille toimipaikalle tärkeitä teemoja profiilisivulla. Voit esimerkiksi luoda Menu-nimisen kohokohdan, johon päivität voimassa olevan ruokalistan annoskuvia asiointia harkitsevien asiakkaiden nähtäväksi.

Vinkki! Muista päivittää tallennettuja kohokohtia säännöllisesti, ettei niihin jää vanhaa tai väärää tietoa.

Tehtävä3: Kohokohdat
Mitä kohokohtia yrityksesi profiilisivulla kannattaisi olla? Muista, että kanavasi profiili on kuin käyntikortti.
Ideani kohokohtiin:

Onnea! Olen nyt suorittanut somekoulun kuudennen tason. Pidä muistiinpanosi tallella ja toteuta siihen listaamasi asiat. Sen jälkeen voit siirtyä somekoulun seuraavalle tasolle. Somekoulussa on yhteensä kahdeksan tasoa.

Mikä somekoulu? Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille – ilmoittaudu nyt!

Taso 1: Luo ketterä ministrategia Instagram-kanavalle

Taso 2: Ideat lentoon! Opi Instagramin tehokas sisällöntuotannon metodi

Taso 3: Apua, Instagramini ei koukuta! Ota rohkeasti ihmiset somesi ytimeen

Taso 4: SEO-talkoot! Päivitä Instagramisi profiili ja optimointi kuntoon

Taso 5: Oletko tuppisuu? Näin opit keskustelemaan somessa


Näin hyödynnät tarinasisältöjä

  1. Jaa viikoittainen lounaslista alkuviikosta tai päivittäin, jolloin lounasta harkitsevat näkevät ajantasaisen tiedon pohtiessaan lounasvalintaansa.
  2. Jaa uudistunut menu kuvina ja tallenna se kohokohtiin. Näin ravintolasi sometilin löytävä voi selata nopeasti, hauskasti ja helposti tarjontaasi Instagramissa.
  3. Jaa yrityksesi arkea eri ammattien näkökulmasta. Anna yhden henkilön kerrallaan kuvata päivän tapahtumia tarinoihin. Tallenna sisällöt kohokohtiin joko omiksi palloiksi tai saman otsikon alle.
  4. Jaa kuvaa ja videota yrityksesi tapahtumista tai tapahtumista, joihin osallistutte. Näin nekin, jotka eivät päässeet paikalle, voivat sukeltaa päivän tunnelmiin.
  5. Näytä annosten viimeistelyä videosisältöinä, joissa kerrot annosten kokoamisesta. Tekstitä puhe saavutettavuuden lisäämiseksi.

  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi