Tapahtumat

Luo tapahtumallesi tehokas Facebook-event näillä ohjeilla

Facebook-event on työkalu, jonka avulla ihmisten on helppo kertoa kiinnostuksestaan tapahtumaa kohtaan. Moni käyttäjä klikkaa ”Kiinnostunut” tai ”Osallistun” myös antaakseen tapahtumalle näkyvyyttä. Samalla klikkaajan kaverit näkevät, että kyseinen henkilö on tästä tapahtumasta kiinnostunut, ja saavat mahdollisuuden osoittaa kiinnostuksensa myös. Erittäin helppoa ja mikä hienointa, ilmaista markkinointia.

Kun eventissä julkaistaan jotain, saavat reagoineet käyttäjät henkilökohtaisen ilmoituksen. Somessa reagoidaan aina parhaiten henkilökohtaisiin ilmoituksiin, joten tässäkin tapauksessa käyttäjä todennäköisesti lukee julkaisun. Sosiaalisen median ja markkinoinnin yrittäjänä työskentelevän Eveliina Ojan mukaan relevanteinta sisältöä on kaikki tapahtumaan liittyvä informaatio ja hyvässä suhteessa tapahtuman fiilistely.

”Esimerkkinä voidaan pitää vaikka sitä, että tulevassa tapahtumassa esiintyvä artisti julkaisee uuden biisin. Tällainen on kiva jakaa eventtiin osallistujille”, Oja kertoo.

Oja näkee FB-eventit tärkeänä osana tapahtumamarkkinointia. Trendi on kuitenkin hieman kääntynyt viime vuosina, eikä FB-eventteihin osallistuta aivan yhtä aktiivisesti kuin aiemmin.

”Etenkin kohderyhmällä on suuri vaikutus. Nuorempi asiakaskunta ei ole enää kovin aktiivista Facebookissa.”

Eventtien parhaana puolena Oja pitää yhteisöllisyyden tunnetta, jonka tapahtumaan osallistuminen tuo osallistujalle.

”Usein osallistujat fiilistelevät keskenään kommenttikentässä ja jopa vastaavat toistensa kysymyksiin, mikäli tapahtumajärjestäjä ei ole vielä kerennyt. Se on aivan mahtavaa! Eventti mahdollistaa myös ihmisten kutsumisen, mikä lisää yhteisöllisyyttä.”

Maksettu mainonta tuo lisää näkyvyyttä

FB-eventtien haaste, tai ainakin käsiä sitova puoli, on niiden jatkuva päivityksen tarve. Jos siis haluaa tehdä eventistään mahdollisimman toimivan.

”Tietenkin se vaatii aikaa ja henkilön tekemään julkaisuja ja vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin tapahtumaan liittyen.”

Erilaisiin tapahtumiin ja vaihteleville kohderyhmille FB-eventejä vuodesta 2018 alkaen tehnyt Oja on vuosien varrella huomannut FB-eventeissä eroja riippuen tapahtumasta. Mikäli tapahtumalla on muita omia sosiaalisen median kanavia, ovat seuraajamäärä ja reagoinnit julkaisuihin näissä kanavissa usein isompia.

”FB-eventit ovat osa kokonaisuutta ja hyvänä lisänä muille kanaville, joissa tapahtumaa markkinoidaan.”

Kun FB-eventteihin sitten panostetaan aikaa, kannattaa usein panostaa myös vähän rahaa. Ojan mukaan tapahtuman tunnettuutta ja näkyvyyttä saa kasvatettua maksetun mainonnan avulla todella tehokkaasti. Siinäkin kannattaa aina tapahtumakohtaisesti miettiä, minne ja millaisiin mainoksiin maksetun mainonnan paukut laittaa.

”Olen itse saanut erinomaisia tuloksia niin FB-eventtien kuin myös kuva- ja videomainosten avulla.”

LUE MYÖS: Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille


Näin koukutat Facebookissa

Muista visuaalisuus.

Video kiinnittää erittäin hyvin huomion syötteessä. Jos et voi käyttää videota, valitse hyvä, tapahtuman brändin mukainen kuva. Tapahtuman visuaalisen ilmeen tulee olla yhteneväinen.

Tiedot oikein.

Ole tarkka, että tapahtuman nimi, ajankohta, paikka ja muu informaatio­ on täsmälleen oikein. Jos tiedot muut­tuvat, muista päivittää.

Valitse kategoria.

On tärkeää valita oikea kategoria (esim. musiikki,­ teatteri tai juhlat), sillä se auttaa osallistujia löytämään tapahtumasi Facebook-suositusten kautta.

Muista rinnakkaisjärjestäjä.

Jos toinen taho järjes­tää tapahtumaa­ kanssasi, saat tapah­tuman myös hänen kalenteriinsa, kunhan tälläkin taholla on FB-profiili.

Kutsu mukaan.

Jaa tapahtuma mahdollisimman laajalla levikillä esimerkiksi erilaisiin ryhmiin ja mainosta tarvittaessa.

Aloita keskustelu.

Jaa tapahtumassa sisältöä, tee kysymyksiä ja kommunikoi osallistujien kesken. Hyvää sisältöä ovat mm. artistien tai puhujien terveiset, aikataulut ja kuvat vaikkapa tapahtuman rakentamisen etenemistä.

Tiesitkö?

Verkkoon on rakennettu erilaisia tapahtumasivustoja, jotka keräävät tiedot suoraan Facebookiin luoduista julkisista tapahtumista. Saat ilmaista näkyvyyttä sivustoilla, joissa käyttäjät voivat hakea tapahtumia sijainnin tai päivämäärän mukaan.


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento