Viestintä

Sateenkaari-ihmisten elämä on erilaista – muista tapahtumassasi viestinnän kultainen perussääntö

Aidosti sateenkaariystävällinen tapahtuma ei synny niin, että mainontaan ja visuaalisuuteen liimataan vain päälle kaikki sateenkaaren värit.

”Sateenkaarikohderyhmä tarvitsee sanoittamista, koska muuten ei voi olla varma, että on tervetullut tapahtumaan omana itsenään”, sateenkaariviestinnän kouluttaja Hannu Medina selventää.

Ennen kuin voi hypätä ulkoiseen tapahtumaviestintään, on hoidettava kotipesä kuntoon. Yhdenvertaisuuteen ja sateenkaariystävällisyyteen pätevät samat lainalaisuudet kuin mihin tahansa muuhunkin viestintään ja muutoksen hallintaan.

”Yhdenvertaisuus lähtee aina organisaation sisältä eli sisäisestä työkulttuurista, jossa tärkein pointti on sanoittaa, että kaikki työntekijät hyväksytään sellaisina kuin ovat. Se tarkoittaa, että jokainen saa olla ylpeästi ja näkyvästi se, mikä on – rangaistusta pelkäämättä. Kun asioista viestitään sisältä käsin oikein, syntyvät ulkoiset tuotoksetkin luontaisesti ilman ulkokultaista lipun heiluttelua tai muita sirkustemppuja”, Medina muistuttaa.

Organisaation sielun eli kulttuurin rakennuspalikoita ovat tiedostaminen, ymmärrys ja teot. Tiedostaminen vastaa kysymykseen miksi, ymmärrys kertoo mitä ja teot vastaavasti miten.

Medinan mukaan on tärkeä tiedostaa ja ymmärtää, että sateenkaari-ihmisten elämä on erilaista. Hylätyksi tai torjutuksi tulemisen pelko on heillä elämässä enemmän läsnä. Mitä enemmän tämä erilainen todellisuus tiedostetaan, sitä helpompaa tapahtuman on viestiä osallistavasti ja sateenkaariystävällisesti.

Yhdenvertaisuus lähtee aina organisaation sisältä. Hyväksytään jokainen työntekijä sellaisena kuin on.

”Elämys lähtee aina unelmasta, mutta homomiehenä takaraivooni hiipii ensin stressi siitä, voinko olla tapahtumassa turvallisesti ja avoimesti aviomieheni kanssa avioparina vai pitääkö esittää, että olemme kavereita? Jos näen tapahtuman sanovan ääneen, että meille olette turvallisesti tervetulleita, valitsemme ilman muuta tällaisen tapahtuman. Miksi menisimme paikkaan, jossa joudumme pelkäämään?”

Turvallisuuden tunteen rakentamiseen tarvitaan siis viestintää, mutta miten se sanoitetaan? Tarvitaanko siihen oma sanakirja?

”Se on tyypillinen kysymys, jota lähes kaikki yritykset puntaroivat, koska pelkäävät mokia.”

Medina palauttaa keskustelun takaisin lähtöruutuun ja muistuttaa viestinnän ja markkinoinnin kultaisesta perussäännöstä: ymmärrä kohderyhmää eli kysy heiltä itseltään.

”Kun tehdään tapahtumaviestintää, mieti, kuka on se tyyppi, jonka sydämessä haluat tapahtuman resonoivan. Jos haluat toivottaa tervetulleeksi sateenkaari-ihmiset, astu heidän saappaisiinsa ja hälvennä pois pelot. Ei se sen monimutkaisempaa ole.”


Mikä sateenkaariviestintä?

Sateenkaariviestintä on seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuuden näkyväksi tekemistä. Sateenkaari-ihmiset Suomessa ovat suurimmaksi osaksi työyhteisöissä näkymättömiä. Kun sateenkaari-ihminen joutuu piilottelemaan seksuaalisuuttaan tai sukupuoltaan, puhutaan vähemmistöstressistä. Stressiä lisäävät syrjinnän kokemukset ja niiden aiheuttama pelko ja häpeä.

speakgay.com

  1. Älä oleta
    Kun lähdet miettimään tapahtuman moninaisuutta ja sateenkaariviestintää, kysy homolta, lesbolta, transsukupuoliselta. Älä oleta liikaa tai lähde oman pääsi sisältä liikkeelle.
  2. Hanki tietoa
    Suuri syy ennakkoluuloihin, tabuihin ja stigmaan on tiedon puute. Hanki tietoa seksuaaalisuuden ja sukupuolen moninaisuudesta. Kun ei ole oikeita sanoja ja termejä asioille, niistä on helpompi vaieta. Kun faktoihin yhdistyvät tunteet ja kokemukset, on niitä helpompi ymmärtää.
  3. Käytä oikeita kuvia ja sanoja
    Kun olet oppinut oikeat sanat ja termit ja ymmärrät, mistä on kysymys, on aika siirtyä viestintään: tekstitettyyn ja kuvalliseen, moninaiseen kerrontaan.

  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento