MAINOS

Mullistus lipunmyyntiin – Tix Ticketing tekee kaiken toisin

Vuonna 2014 Islannissa aloittanut Tix Ticketing tarjoaa kulttuurin toimijoille mahdollisuuden ottaa lipunmyynti omille verkkosivuilleen ja hallinnoida itse kaikkea kaupankäynnistä kertyvää dataa. Mullistavan idean takana on yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Sindri Már Finnbogason.

”Keskitymme tarjoamaan palvelua kulttuuri­taloille, ja koko järjestelmämme on kehitetty palvelemaan juuri niiden tarpeita. Yhteen segmenttiin keskittymisestä on paljon hyötyä: kun kehitämme uusia ominaisuuksia, ne sopivat kaikille asiakkaillemme. Kaikki saavat ne heti käyttöön, emmekä veloita kehitystyöstä ekstraa”, Sindri Már Finnbogason kuvailee.

Sindri Már Finnbogason
Tix Ticketingin perustaja ja toimitusjohtaja Sindri Már Finnbogason.

Isojen kulttuuritalojen lipunmyyntiä varten kehitetty järjestelmä sulautetaan osaksi verkkosivua niin, että loppuasiakas ei siirry toiselle sivustolle maksamaan. Raha menee suoraan kulttuuritalolle, eikä kierrä Tixin kautta.

”Tix Ticketing on yksinkertainen järjestelmä, jonka kulut ovat läpinäkyvät. Se perustuu kuukausilaskutukseen, me emme istu asiakkaidemme rahojen päällä. Menestyksemme perustuu rehellisiin lupauksiin: toimitamme sen, minkä lupaamme. Jos näemme ongelmia, puhumme niistä avoimesti ja yritämme ratkaista ne. Huonoina aikoina taistelemme asiakkaidemme rinnalla”, Finnbogason kertoo.

Yksinkertaisen ja sekä kulttuuritalossa järjestelmää käyttävää asiakasta että lippuja ostavaa kuluttajaa intuitiivisesti ohjaavan systeemin taustalla on edistynyttä ajattelua. Sindri Már Finnbogasonilla on taito pukea ideansa simppeliin muotoon.

”Lippujen ostamisen kulttuuritapahtumaan on määrä olla iloinen asia. Kuitenkin moni turhautuu lipunmyyntijärjestelmien kanssa. Meidän systeemimme on hyvännäköinen, tyylikäs ja tehty intohimolla – se tekee onnelliseksi”, Finnbogason sanoo.

Yksinkertaisuus ulottuu kaikkeen: järjestelmän saa pystytettyä nopeasti ja se on helppokäyttöinen. Osa yksinkertaista linjaa on se, että systeemi brändätään asiakkaan tyylinmukaiseksi.

”Tix Ticketingin työkaluilla asiakasdatan käsittely ja esimerkiksi uutiskirjeiden lähettäminen on helppoa. Saat hetkessä selville haluamasi tiedon, ja voit kohdentaa viestisi juuri oikealle asiakasryhmälle”, Suomen Tix Ticketingiä vetävä Sara Salmenmäki kertoo.

Suomessa Tix on tarjonnut palveluaan vuoden verran. Salmenmäki on aiemmin tuottajana käyttänyt lipunmyyntijärjestelmiä, mutta Tix loksautti hänen leukansa auki.

”Kaikki sujuu Tixissä niin helposti! Lipunmyynnin oheen voi lisätä muita tuotteita ja Tixin kautta voi viestiä lipun ostaneille asiakkaille. Voimme todella auttaa kulttuuritaloja toimimaan paremmin, helpommin ja tehokkaammin”, Salmenmäki sanoo.

Suomen markkinoille tulo tarkoitti Tixille lokalisointia – työtä joka tehdään jokaisen maan ehdoilla. Kieli, pankkiyhteydet ja esimerkiksi Suomen markkinoilla mahdollisuus maksaa kulttuurisetelillä kuuluivat implementointiin.

Kun joku kulttuuritalo päättää ottaa järjestelmän käyttöön, implementointi tehdään perusteellisesti. Tämä palvelee käyttäjää jatkossa.

”Esimerkiksi kun Concertgebouw Amsterdam otti Tix Ticketingin käyttöönsä, meillä oli viisi henkeä paikan päällä siirtämässä tietoja. Jotta asiakkaamme voi hyödyntää kaikkia työkaluja, kaikki mahdollinen tieto kannattaa siirtää vanhasta järjestelmästä uuteen”, Finnbogason kertoo.

Työkalujen ansiosta moni kulttuurituottaja on saanut uutta draivia työhönsä. Asiakasryhmät näkee hetkessä ja lippujen hintoja pystyy muuttamaan yhdellä napin painalluksella. Kun lipunmyynti on omalla alustalla, sitä voi seurata hyvin tarkasti ja esimerkiksi pyrkiä tavoittamaan uudelleen niitä asiakkaita, joilta ostotapahtuma on jäänyt kesken. Markkinoinnin voi kohdentaa maantieteellisesti tietylle alueelle, ja seurantatyökalujen ansiosta näkee reaaliajassa, miten kohdennus toimii.

”Joskus illan konserttiin voi olla jäljellä 50 lippua. Olisi hullua lähettää mainos kaikille uutiskirjeen vastaanottajille, mutta meidän systeemistä saa selville, ketä juuri tämä konsertti kiinnostaa, ja voi tarjota lippuja heille”, Finnbogason kuvailee.

Hänellä on kaikessa liiketoiminnassaan vain yksi tavoite: tyytyväinen asiakas.

”Emme ole koskaan menettäneet yhtäkään asiakasta. Tehtävämme on pitää asiakkaamme tyytyväisinä. Kehitämme järjestelmää jatkuvasti niin, että uudet työkalut palvelevat mahdollisimman monia käyttäjiä. Autamme asiakkaitamme kasvamaan ja kasvamme yhdessä heidän kanssaan. Kyse on kumppanuudesta”, Finnbogason toteaa.

Moni kulttuuritalo epäröi vanhojen tuttujen markkinapaikkojen jättämistä ja siirtymistä uuteen systeemiin, joka on täysin heidän omassa hallinnassaan. Finnbogasonilla on rohkaisevia lukuja eurooppalaisilta toimijoilta, joille Tix Ticketing on avannut kokonaan uuden maailman.

”Elämme nyt eri aikaa kuin 2000-luvun alussa. Ihmiset kyllä löytävät kulttuuritapahtumat ilman markkinapaikkojakin – jokainen tietää, missä on lähin oopperatalo! Lisäksi kannattaa muistaa sosiaalisen median mahdollisuudet; työkalumme auttavat niiden hyödyntämisessä”, Finnbogason sanoo.

Esimerkiksi Musikhus Aarhus myy noin 350 000 lippua vuodessa. Sielläkin pelättiin, että menetetään se kahdeksan prosentin osuus, joka tulee muiden alustojen kautta.

Pelko oli turha – he myyvät Tix Ticketingin kautta enemmän kuin ennen.

”Se, että kuluttajat ostavat liput suoraan kulttuuritaloilta, tarjoaa niille huimia mahdollisuuksia kasvattaa lipunmyyntiä. Tix ei peri palvelumaksua, joten lipun hinta on kuluttajalle edullisempi. Kulttuuritaloilla on ollut jopa mahdollisuus laskea lippujen hintoja ja myydä enemmän siirryttyään meidän asiakkaaksi. Näin ne ansaitsevat enemmän”, Finnbogason kertoo.

Hän kannustaa ajattelemaan lipunmyyntiä ja asiakasdatan hallintaa uudenlaisina mahdollisuuksina. Jos isot kuluttajajoukot nyt saavat erilaisia tapahtumia yhteen kokoavia laajan jakelun uutiskirjeitä lipputoimistoilta, saavatko he itseään kiinnostavaa tietoa? Olisiko parempi lähestyä pienempää joukkoa, mutta juuri niitä ihmisiä, joiden sydän sykkii teatterille, oopperalle tai sinfonialle? Oman kohderyhmän haltuunotto on palkitsevaa.

Myös kuluttajalle Tix Ticketingin käyttö tarjoaa mahdollisuuden hallinnoida omia lippujaan. Kuluttaja voi vaihtaa lippujensa päivämääriä, lipputyyppiä tai vaikka muuttaa ne lahjakortiksi, mikä kätevä ominaisuus pandemian aikana!

Concertgebouw Amsterdam

Yksi Finnbogasonin lempilapsista on Concertgebouw Amsterdam.

Hän muutti tammikuussa 2021 Rotterdamiin rakentamaan paikallista verkostoa ja solmi kevään aikana Benelux-maissa kymmenen sopimusta. Kevään kruunasi Concertgebouw Amsterdamin kanssa syntynyt sopimus, jonka myötä sopimusten yhteisarvo nousi kahteen miljoonaan lippuun.

”Viimeinen diili sai egoni kasvamaan valtavasti! Voi olla, että minut yllätti vauhtisokeus ja päätin liian nopeasti laajentaa myös Suomen markkinoille. Meidän oli pakko rauhoittaa tilanne”, Sindri Már Finnbogason toteaa.

Hän toteaa, että Concertgebouw Amsterdamille sopimus pienen islantilaisen yrityksen kanssa oli riski. Reilussa vuodessa se on kuitenkin osoittautunut menestykseksi, ja Tix Ticketing on jälleen valmis uusiin valloituksiin.


Tix on johtavien kulttuuritalojen valitsema

  • Kulturhuset Stadsteatern

Tukholma, Ruotsi

  • Musikhuset Aarhus

Aarhus, Tanska

  • Concertgebouw

Amsterdam, Alankomaat

  • Harpa Concert Hall

Reykjavik, Islanti

  • Tanssin talo

Helsinki, Suomi

Tix


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi
    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker
    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento