Markkinointi

Tapahtuma, joka sitouttaa oman heimonsa ympäri vuoden – ”Assyjen” viehätys säilyy vuosikymmenestä toiseen

Assembly on tapahtuma, jolla on poikkeuksellisen suuri pito. 72 prosenttia kävijöistä haluaa osallistua uudelleen, ja vapaaehtoiset työntekijät pitävät yhtä läpi vuoden. Tietokonetapahtuma imaisee kävijät mukaansa Helsingin Messukeskuksessa kahdesti vuodessa. ”Assyilla” on paljon ohjelmaa, mutta monelle kävijälle se on toissijaista. Tärkeintä on päästä samanhenkisen porukan pariin ja irti arjesta muutaman vuorokauden ajaksi.

Tapahtuman selkäranka on noin 300 vapaaehtoisen työntekijän Assembly Organizer -yhteisö, joka on monelle heistä kuin perhe. Vapaaehtoiset harrastavat Assembly-toimintaa vuoden ympäri ja sitouttavat toinen toistaan. Kun yhteiset tapahtumat ja reissut koronapandemian takia taukosivat, organizerit ottivat tavakseen kokoontua Discord-keskustelusovelluksen avulla virtuaalitapaamisiin, esimerkiksi aamukahvikerhoon. Vuosien varrella organizerit ovat ystävystyneet ja pariutuneetkin.

Teksti jatkuu kuvien jälkeen.

”Assyilla” työskentelee noin 300 vapaaehtoista järjestäjää eli organizeria, joista uskollisimmat ovat olleet mukana 25 vuotta. Suunnittelupalavereita pidetään tiiviisti, ja vapaaehtoisilla on paljon vastuuta tuotantoa ja johtamista myöten. Vapaaehtoistyössä hyödynnetään omaa erikoisammattitaitoa sähkötöistä internetosaamiseen. Mukana on paljon peli- ja it-alan ammattilaisia. KUVA Timo Porthan
Assemby2022
Camilla Heiskasella (vas.) ei ollut tietokone- tai pelitaustaa, kun hän kesällä 2016 ensimmäistä kertaa osallistui Assemblyille. Kaveriporukassa oli alan harrastajia, ja näiden innoittamana Heiskanen hakeutui vapaaehtoiseksi työntekijäksi eli organizeriksi. ”Nuorilla ei ole kaupunkiympäristössä vastaavaa paikkaa, jossa pelata ja olla oma itsensä”, arkkitehdiksi opiskeleva Heiskanen luonnehtii. Henna Mäkiluoma (oik.) on osallistunut Assemblyille 13-vuotiaasta saakka, ensin kävijänä ja sen jälkeen organizerina. ”Tämä on kuin toinen perhe”, Mäkiluoma kuvailee. ”Kaikki saavat olla sellaisia kuin ovat, koneiden ääressä, turvallisessa ympäristössä, omassa kuplassa.” KUVA Timo Porthan
Assemby2022
Kesän 2022 tapahtumassa toisen Messukeskuksen halleista täyttivät kilpapelikatsomot, tapahtumapisteet ja näytteilleasettajien myyntipisteet. Kuvassa näkyvä toinen halli oli varattu tietokonepaikoille. KUVA Timo Porthan
Assemby2022
Omalla paikalla saattoi viettää aikaa vuorokauden ympäri. Nukkuminen onnistui erillisessä makuusalissa. KUVA Timo Porthan

Oma media sykkii vuoden ympäri

Assemblyn markkinointia suunnataan sinne, missä pääkohderyhmä eli vuoden 1995 jälkeen syntyneiden Z-sukupolvi viettää aikaa. Lehtimainoksiin on turha käyttää rahaa.

Assemblylla on oma mediansa, joka julkaisee freelancerien tekemiä peliaiheisia juttuja ja videoita vuoden ympäri. Assembly.org-niminen mediasivusto on kerännyt noin satatuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. Somekanavissaan Assembly arpoo päivittäin pieniä tuotepalkintoja.

Ohjelmapuolella suurin panostus on e-urheilussa. Counter-Strike-pelin turnauksessa oli jaossa 15 000 euron palkintopotti ja taistelupelien Assymylly-turnauksessakin 5 000 euroa. Messukeskuksessa pelatut ottelut vetivät yleisöä katsomoihin paikan päällä, ja suoria ottelulähetyksiä katseltiin Twitch-suoratoistopalvelun välityksellä ympäri maailmaa. Pelkästään Counter-Strike-turnaus keräsi yhteensä 155 000 uniikkia katsojaa, ja lähetyksiä seurattiin keskimäärin 48 minuutin ajan.

Suuri osa suoratoiston viehätystä on kommenttikentässä, johon katsojat voivat kirjoitella reaaliajassa. Kommenttikenttää valvotaan ja suodatetaan sekä automatisoidusti että ihmiskäsin, Assemblyssa vapaaehtoisten voimin.

Teksti jatkuu kuvien jälkeen.

Assembly 2022
Counter-Strike on e-urheilun kuningaslajeja. Kuvassa Havun ja Conquerin välinen turnausottelu Assembly-tapahtumassa elokuussa 2022. KUVA Timo Porthan
Assemby2022
Assemblyilla oli mahdollista seurata striimaajien suoria lähetyksiä sekä paikan päällä että netissä. Striimata voi kaikenlaista neulomisesta shakkiin tai vaikka vitsien kertomiseen, kunhan pitää huolen siitä, ettei taustalle eksy tekijänoikeuksilla suojattua musiikkia. Yksittäisten Twitch-striimaajien ansaintalogiikka rakentuu maksullisten kanavatilausten ja lahjoitusten ympärille. KUVA Timo Porthan


Assemby2022
Emilia Mikkola siirtyi Assemblyn tapahtumajohtajaksi Flow-festivaalin tuotantopäällikön paikalta. ”Kymmenen vuotta samassa työpaikassa on pitkä aika kunnianhimoiselle ja uraorientoituneelle tekijälle, vaikka kyseessä olisikin Flow-festivaali.” KUVA Timo Porthan

Emilia Mikkola tekee Assemblysta helpommin lähestyttävää

Kesän 2022 Assembly veti tapahtumajohtaja Emilia Mikkolan mukaan Messukeskukseen neljän päivän aikana 18 000 kävijää. Vaikka lauantaina rikottiin myytyjen päivälippujen ennätys 1 500 lippua, lisääkin kävijöitä olisi mahtunut. Kolme fyysistä tapahtumaa jäi välistä koronapandemian takia.

”Ne uudet tulijat, jotka eivät ole päässeet Assemblyille kolmeen vuoteen, eivät ole päässeet aloittamaan harrastusta. Olemme tavallaan kadottaneet kolme ikäryhmää välistä”, Mikkola harmittelee.

Mikkola uskoo arvopohjaiseen strategiatyöhön, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. Kesän 2022 Assembly-tapahtuman kävijätilastot olivat mieluisaa luettavaa: naisten (22 %) ja muunsukupuolisten (5 %) määrä kasvoi aikaisempaan nähden.

”Toivottavasti viiden vuoden aikana näkyisi selkeä tulos kävijäprofiilissa. Tutkimustiedon perusteella naiset ja miehet pelaavat lähes yhtä paljon, mutta naiset eivät osallistu yhtä paljon pelitapahtumiin. Olen selvittänyt aiheeseen perehtyneiden tekijöiden kanssa sitä, miten Assemblyistä voisi tehdä helpommin lähestyttävän.”

Dataorientoitunut Mikkola käy asiakastyytyväisyyskyselyt tarkasti läpi. 72 prosenttia kyselyyn vastanneista Assembly-kävijöistä aikoo osallistua myös seuraavaan, helmikuussa 2023 järjestettävään tapahtumaan. 31 prosenttia oli ensikertalaisia. Edellisten asiakaskyselyiden perusteella ruokatarjontaa monipuolistettiin, ja tarjolle tuotiin esimerkiksi korealaistyylistä kuplateetä. Kaikkiaan Assemblyn kohderyhmä on kuitenkin tottunut konstailemattomaan ja edulliseen ruokaan, kuten pizzasiivuihin ja hodareihin.

”Meille on tärkeää, ettemme muutu kerralla ihan erilaiseksi.”

Assembly Summer 2022

  • Järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa
  • 4 päivää, 24 h/vrk (to-su 4.–7.8.2022)
  • 18 000 kävijää
  • 6 300 uniikkia kävijää
  • 300 vapaaehtoista Assembly Organizeria eli ”orgia”, joista noin 20 teki markkinointiviestintää
  • 4 ohjelmalavaa
  • 1 800 LAN-paikkaa
  • 1 700 nukkumapaikkaa
  • 183 000 uniikkia striimikatsojaa (viralliset striimit)
  • 4 405 465 tavoitettu sosiaalisessa mediassa (yli 7 000 000 Tiktok-näyttöä
  • Mainontakanavat: Tiktok,­ Instagram, Facebook, Snap­chat, Google, ulkomainonta, Assembly.org, uutiskirjeet
  • Historia: Assembly aloitti vuonna 1992 demotapahtumana. Demoilla tarkoitetaan harrastajien tekemiä visuaalisesti ja musiikillisesti näyttäviä ohjelmia.
  • Nyt: painopiste on siirtynyt verkkopelaamiseen.

LUE MYÖS: Pikkuseura kasvoi yleisömagneetiksi – kulmakivenä on ajatus, jota Suomessa ei usein toteuteta

LUE MYÖS: Avec-reportaasi: Smaku-ruokafestari kukoisti Loviisan wanhat talot -tapahtuman kyljessä


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento