Keith Shore tuli Mikkellerille tekemään ihan vain pari etikettiä 12 vuotta sitten. Nykyään hän tekee noin sata etikettiä vuodessa. Lisäksi Shore on päässyt mukaan Mikkellerin maailmanvalloitukseen. Alun perin tanskalaisena kiertolaispanimona tunnetulla Mikkellerillä on tätä nykyä kymmenittäin omia ravintoloita maailmalla, ja Shore on ollut mukana suunnittelemassa niitä yhdessä sisustusarkkitehtien ja muiden suunnittelijoiden kanssa.
Myös Põhjalan AD Marke Saaremets aloitti yhdestä etiketistä, ja nykyään hänellä on kokonaiskuva siitä, miltä Põhjalan kuuluu näyttää.
Työssään AD:t lähtevät erilaisista lähtökohdista. Saaremets pyrkii maistamaan jokaisen oluen ennen kuin tekee sille etiketin, minkä lisäksi hän on mukana suunnittelemassa koko vuoden olutvalikoimaa ja tutustuu panimomestarin muistiinpanoihin ennen suunnittelutyötä.
Shore puolestaan nostaa kädet pystyyn: Mikkeller panee ja julkistaa oluita niin kovalla tahdilla, ettei kaikkia ehdi maistella. Työtä helpottaa, että Mikkellerin etiketeissä on Shoren uran alusta lähtien seikkaillut parivaljakko Henry ja Sally.
”Käytän hahmoja työni lähtökohtana. Henry ja Sally tekevät työni helpoksi, koska voin aina lähteä versioimaan heitä”, sanoo Shore.
Marke Saaremets fiilistelee työssään luontoa. Usein abstrakteilta näyttävät etiketit ovat saaneet alkunsa mökillä koetuista hetkistä.
”Luonto on tärkeä meille virolaisille, ja samalla tavalla kuin te Suomessa, mekin vietämme kaikki viikonloput mökillä. Esimerkiksi Forest-sarjassa käytämme käsin poimittuja raaka-aineita metsästä, mikä kuvastaa läheistä luontosuhdettamme ja toimii hyvin myös viennissä. Tämä on virolainen erikoisuus”, hän kertoo.
Shore kertoo piirtäneensä Henryn ja Sallyn hahmot ensimmäisinä vuosina vapaalla kädellä. Silloin syntyi myös luonnosmaisempia piirroksia. Nyt design on paljon ”siistimpää”.
”Lopputuloksessa näkyy myös brändin ja etikettien välinen tiivis side ja vuosien työn synnyttämä jatkuvuus. Kehityksen voi nähdä, ja tuntuu hyvältä olla nyt tässä kohtaa”, Shore sanoo.
Pitkän yhteistyön ansiosta Mikkellerillä on Shoreen vankka luotto. Uutta etikettiä varten riittää oluen nimi, tyyli, raaka-aineet ja pullon koko. Ohjeita tulee joskus väritykseen liittyen, muuten konsepti on Shoren ja hänen kumppaneidensa näpeissä. Tyypillisesti valmista tulee muutamassa viikossa, mutta työn alla on jatkuvasti useampia etikettejä.
Saaremetsin etikettien syntyprosessi on hyvin luonteva, ja niissä noudatetaan ”superminimalistista” linjaa. Esimerkiksi Põhjalan Berliner Weisse -sarjan oluet on nimetty Berliinin kaupunginosien mukaan, ja Saaremets, joka on asunut kaupungissa, on hyödyntänyt työssään omia valokuviaan. Tästä sarjasta Prenzlauer Berg on jäänyt panimon vakiovalikoimaan.
Keith Shoren oma suosikki kaikkien Mikkeller-töiden joukosta on Spontan Series, jossa Sally pitelee oluen pääraaka-aineena käytettyä hedelmää tai marjaa.
”Olen saanut uudistaa villihiivaoluiden ilmeen, ja nyt sarjassa on jo 30–40 olutta. Visualistina nautin erityisesti, kun näen ison joukon etikettejä!”
Saaremets mainitsee suosikeistaan Prenzlauer Bergin ja Berliner Weisse -sarjan, mutta myös erittäin herkän ja feminiinisen Kirg-oluen etiketin, jossa on lähikuva pionista.
Graafikoita imartelee, että ihmiset ovat etiketeistä kiinnostuneita ja huomaavat suunnittelijan työn. Shorea ilahduttaa myös, että Henrystä ja Sallysta on kasvanut vuosien saatossa tunnistettava brändi, johon voi törmätä ympäri maailmaa.
”Henry ja Sally liitetään hauskanpitoon. Saan ihmisiltä kuvia, kun he matkustavat Kööpenhaminaan ja törmäävät heti lentokentällä hahmoihimme. Olemme kolmen vuoden ajan tehneet myös käsinpainettua, numeroitua sarjaa julisteita. Ihmeellisintä on, että ihmiset ottavat Henry ja Sally -tatuointeja!”
Marke Saaremets rakastaa työssään käsityöpanimoiden avoimuutta uutta kohtaan.
”Käsityöoluet ovat erilaisia verrattuna muihin kuluttajatuotteisiin. Toivon, että tilanne säilyy tällaisena, sillä se tekee työstä kiinnostavaa. Kaikki alkoi hyvin pienestä, ja vaikka toiminta on kasvanut, se on säilyttänyt kokeilevan ja avoimen luonteensa. Meillä ei ole mitään sääntöjä”, Saaremets luonnehtii.
Põhjalan ja Mikkellerin tiet kohtasivat syksyllä 2022, kun Mikkeller avasi baarin Tallinnaan. Avajaisia juhlistaakseen Mikkeller ehdotti Põhjalalle yhteistyöolutta. Syntyi Imperial gose, jolle Shore suunnitteli etiketin.
Shore kertoo aloittaneensa olutharrastuksen 12 vuotta sitten, kun hän aloitti Mikkellerin AD:na. Nykyään hän on yksinkertaisten makujen perään: puhdas pils ja helppo session IPA maistuvat.
”Tarkastelen tietysti olutta ammattilaisen silmin. Kunnioitan sitä ja kiinnitän huomiota kollegoideni työhön”, sanoo Shore.
Marke Saaremets oli käsityöoluiden fani jo aloittaessaan Põhjalan graafikkona. Myös hän arvostaa simppeliä session IPAa ja hyvää pilsiä, mutta nauttii myös tuhdista IPAsta ja villihiiva-alesta.
”Minulla on kotona oma kokoelma Cellar Series -oluitamme ja avaan sieltä aina yhden, kun tuon uuden pullon kellariini”, Saaremets paljastaa.
LUE MYÖS: Aec…Sch…MÄRZEN! Baarimestari, millainen on hyvä etiketti?
Onnistuminen vai epäonnistuminen?
Põhjalan Must Kuld Porterin alkuperäinen idea oli käyttää eri oluterissä mausteena erilaatuisia kahvipapuja. Marke Saaremets suunnitteli etiketin, jossa oli erittäin läheltä otettu kuva maltaan jyvästä. Makrokuva päätyi perusoluen etikettiin, joka julkaistiin ennen maustettuja versioita. Se herätti huomiota.
”Luonto antoi meille jyvän, ja vaikka tajusimme yhtäläisyyden ihmisen anatomiaan, emme ruvenneet photoshoppaamaan kuvaa. Jossain vaiheessa etiketti jätti oluen varjoonsa ja päätimme muuttaa sitä niin, että olut pääsisi puhumaan puolestaan. Se on vieläkin yksi henkilökohtaisista suosikkiporttereistani koko maailmassa, ja pidän kokonaisuudesta enemmän sellaisena kuin se on nyt”, Põhjalan toimitusjohtaja Enn Parel kertoo.
Alkuperäiselläkin etiketillä oli Parelin mukaan paikkansa, ja se auttoi saamaan tuotteelle näkyvyyttä, vaikka panimo menetti sen myötä ainakin yhden suuren tilauksen. Alkuperäisen idean mukaisesti maustettujen porttereiden erikoiserien etiketeissä komeilevat kahvipavut.
Trendit olutetiketeissä?
Käsityöoluiden grafiikoissa on vaikea tunnistaa olutkohtaisia trendejä, arvioi Fat Lizard Brewingin luova johtaja Topi Kairenius.
”Pienpanimoilla on yleensä vahva ilme ja brändi, joita etikettien grafiikka toisintaa. Yksittäiset oluet harvoin poikkeavat panimon muusta ilmeestä.”
Huomion arvoinen trendi ovat äärimmäisen selkeät ja vahvaa typografiaa hyödyntävät etiketit, joissa esimerkiksi koko etiketti saattaa olla pelkkää tekstiä tai kikkailua kookkailla kirjaimilla.
Toisaalta panimobrändien visuaalisen ilmeen pystyy Kaireniuksen mukaan sijoittamaan helposti aikajanalle. Esimerkiksi Mikkellerin jälkimainingeissa syntyneiden pohjoismaisten panimoiden yritysilmeet näyttävät suosivan nyt geometristä ja pastellinsävyistä tyylisuuntaa, joka on tuttu 1920–1930-lukulaisista art deco- ja bauhaus-tyyleistä. Värejä on saatettu vahvistaa ja yksinkertaisia muotoja tehostettu villeillä sommitelmilla.
Saaremetsin omat suosikkityöt Põhjalalta
Prenzlauer Berg ja Berliner Weisse -sarja
”Oluet on nimetty Berliinin asuinalueiden mukaan, ja etikettien kuvat esittelevät yksityiskohtia näiltä alueilta. Esimerkiksi Prenzlauer Bergin etiketeissä on pysäköity Alfa Romeo, pensasaidan päällä lojuva turkkilainen pide-leipä ja satunnainen ostoskärry pyöräkaistalla.”
Torm and the Imperial Gose -sarjat
”Oluiden nimet perustuvat sääilmi-öihin – Torm on myrsky, Äike ukkonen, Tuul tuuli ja Välk salama. Etikettien väripilkut muistuttavat sääkarttojen väritystä.”
Kirg
”Sekä oluesta että sen etiketistä haluttiin hyvin feminiininen. Etiketissä on lähikuva pionin kukasta.”
As Good As It Gets
”Tätä olutta tehdessä melkein kaikki meni mönkään. Osa tynnyreistä sekoittui, ja jouduimme hankkiutumaan eroon isosta määrästä olutta, joka oli ehtinyt kypsyä tynnyreissä jo vuoden verran. Lisäksi panimomestarimme putosi tynnyritornista näytteitä ottaessaan ja mursi kätensä. Oluesta tuli kuitenkin loistava! Etiketissä on filminauhan riekale, jonka merkityksen voi tulkita monin tavoin.”