Asiakaspalvelu

Kävely lounaspaikkaan on tärkeä osa kotona työskentelevän muusikon arkea – Miljoonasateen Heikki Salo, mistä ravintoloista tykkäät?

Juttu on osa Aromin Tiskillä-sarjaa, jossa julkisuuden henkilöt kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään ravintoloista ja asiakaspalvelusta. Vuorossa on muusikko Heikki Salo.

Minne palaat aina asiakkaaksi?

Pyynikintorin liha ja kahvi toimii tapaamis- ja istuskelupaikkana. Täällä treffataan usein puolisoni Sirkun kanssa, on kivasti puolimatkassa keskustasta kotiin. Tämä on Pyynikin pariisi, saat lasin viiniä ja voit jutella omistajan kanssa etkä ole koskaan yksin. Tietää aina, mitä saa. Sama toteutuu Kangasalla ravintola Paakarissa. Se on upea fine dining -paikka, jossa on ranskalainen keittiö ja aivan loistava kokki Ilpo Vainio sekä sommelier Kirsti Leimu.

Millainen asiakaspalvelu rokkaa?

Tärkeintä on kohdata ja että asiakaspalvelijalta saa tietoa ruuasta ja viineistä. Hän osaa esitellä ja ehdottaa uutta. Vähän niin kuin myy, vaikkei myykään, vaan keskustelee. Minä kun teen kotona töitä, niin kävely lounaspaikkaan, salaatti ja kahvi sekä kohtaaminen ovat minulle tärkeä osa arkea.

Onko ravintola joskus pettänyt?

Usein vuosien saatossa, kun keikoilla on menty ravintolasta toiseen. Mutta asiakaspalvelu on kyllä Suomessa muuttunut – ei nyt enää tule samanlaisia pettymyksiä kuin 90-luvulla. Rima on noussut aika korkealle, alkaa olla perspektiiviä sen verran paljon. Henkilökunnan vaihtuvuus tosin näkyy, ja eräässä paikassa jokin aika sitten kokki unohti koko tilauksen. Siitä jäi pettynyt olo, vaikka asiaa hyvitettiinkin ilmaisella jälkiruualla.

Mitä Miljoonasateen miehelle seuraavaksi?

Kyllä se on Turku ja Kaskis. Olen sinne vuosia koittanut päästä, mutta koskaan ei ole ollut vapaata pöytää. Me retkeilemme kesäisin sähköpyörillä eri kaupungeissa, ja kun Turku tulee seuraavan kerran kohdalle, varaan pöydän heti. Myös Porvoo, pyöräily ja ravintolaelämys on kiikarissa.

LUE MYÖS: Miki Liukkonen syö ravintolassa aina samaa ruokaa: “Minulle on ihan sama mitä syön tai juon”

LUE MYÖS: Ismo Leikola ei kaipaa tippikulttuuria Suomen ravintoloihin: “Älkää nyt helvetissä”

LUE MYÖS: Seela Sella arvostaa asiakaspalvelijaa, joka katsoo silmiin eikä tuputa

LUE MYÖS: Koomikkoon ei uppoa ravintolassa lipevä tyrkyttäminen – Anitta “Iso A” Ahonen arvostaa asiakaspalvelijan tilannetajua


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi