Assembly on tapahtuma, jolla on poikkeuksellisen suuri pito. 72 prosenttia kävijöistä haluaa osallistua uudelleen, ja vapaaehtoiset työntekijät pitävät yhtä läpi vuoden. Tietokonetapahtuma imaisee kävijät mukaansa Helsingin Messukeskuksessa kahdesti vuodessa. ”Assyilla” on paljon ohjelmaa, mutta monelle kävijälle se on toissijaista. Tärkeintä on päästä samanhenkisen porukan pariin ja irti arjesta muutaman vuorokauden ajaksi.
Tapahtuman selkäranka on noin 300 vapaaehtoisen työntekijän Assembly Organizer -yhteisö, joka on monelle heistä kuin perhe. Vapaaehtoiset harrastavat Assembly-toimintaa vuoden ympäri ja sitouttavat toinen toistaan. Kun yhteiset tapahtumat ja reissut koronapandemian takia taukosivat, organizerit ottivat tavakseen kokoontua Discord-keskustelusovelluksen avulla virtuaalitapaamisiin, esimerkiksi aamukahvikerhoon. Vuosien varrella organizerit ovat ystävystyneet ja pariutuneetkin.
Teksti jatkuu kuvien jälkeen.
Oma media sykkii vuoden ympäri
Assemblyn markkinointia suunnataan sinne, missä pääkohderyhmä eli vuoden 1995 jälkeen syntyneiden Z-sukupolvi viettää aikaa. Lehtimainoksiin on turha käyttää rahaa.
Assemblylla on oma mediansa, joka julkaisee freelancerien tekemiä peliaiheisia juttuja ja videoita vuoden ympäri. Assembly.org-niminen mediasivusto on kerännyt noin satatuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. Somekanavissaan Assembly arpoo päivittäin pieniä tuotepalkintoja.
Ohjelmapuolella suurin panostus on e-urheilussa. Counter-Strike-pelin turnauksessa oli jaossa 15 000 euron palkintopotti ja taistelupelien Assymylly-turnauksessakin 5 000 euroa. Messukeskuksessa pelatut ottelut vetivät yleisöä katsomoihin paikan päällä, ja suoria ottelulähetyksiä katseltiin Twitch-suoratoistopalvelun välityksellä ympäri maailmaa. Pelkästään Counter-Strike-turnaus keräsi yhteensä 155 000 uniikkia katsojaa, ja lähetyksiä seurattiin keskimäärin 48 minuutin ajan.
Suuri osa suoratoiston viehätystä on kommenttikentässä, johon katsojat voivat kirjoitella reaaliajassa. Kommenttikenttää valvotaan ja suodatetaan sekä automatisoidusti että ihmiskäsin, Assemblyssa vapaaehtoisten voimin.
Teksti jatkuu kuvien jälkeen.
Emilia Mikkola tekee Assemblysta helpommin lähestyttävää
Kesän 2022 Assembly veti tapahtumajohtaja Emilia Mikkolan mukaan Messukeskukseen neljän päivän aikana 18 000 kävijää. Vaikka lauantaina rikottiin myytyjen päivälippujen ennätys 1 500 lippua, lisääkin kävijöitä olisi mahtunut. Kolme fyysistä tapahtumaa jäi välistä koronapandemian takia.
”Ne uudet tulijat, jotka eivät ole päässeet Assemblyille kolmeen vuoteen, eivät ole päässeet aloittamaan harrastusta. Olemme tavallaan kadottaneet kolme ikäryhmää välistä”, Mikkola harmittelee.
Mikkola uskoo arvopohjaiseen strategiatyöhön, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen. Kesän 2022 Assembly-tapahtuman kävijätilastot olivat mieluisaa luettavaa: naisten (22 %) ja muunsukupuolisten (5 %) määrä kasvoi aikaisempaan nähden.
”Toivottavasti viiden vuoden aikana näkyisi selkeä tulos kävijäprofiilissa. Tutkimustiedon perusteella naiset ja miehet pelaavat lähes yhtä paljon, mutta naiset eivät osallistu yhtä paljon pelitapahtumiin. Olen selvittänyt aiheeseen perehtyneiden tekijöiden kanssa sitä, miten Assemblyistä voisi tehdä helpommin lähestyttävän.”
Dataorientoitunut Mikkola käy asiakastyytyväisyyskyselyt tarkasti läpi. 72 prosenttia kyselyyn vastanneista Assembly-kävijöistä aikoo osallistua myös seuraavaan, helmikuussa 2023 järjestettävään tapahtumaan. 31 prosenttia oli ensikertalaisia. Edellisten asiakaskyselyiden perusteella ruokatarjontaa monipuolistettiin, ja tarjolle tuotiin esimerkiksi korealaistyylistä kuplateetä. Kaikkiaan Assemblyn kohderyhmä on kuitenkin tottunut konstailemattomaan ja edulliseen ruokaan, kuten pizzasiivuihin ja hodareihin.
”Meille on tärkeää, ettemme muutu kerralla ihan erilaiseksi.”
Assembly Summer 2022
- Järjestettiin Helsingin Messukeskuksessa
- 4 päivää, 24 h/vrk (to-su 4.–7.8.2022)
- 18 000 kävijää
- 6 300 uniikkia kävijää
- 300 vapaaehtoista Assembly Organizeria eli ”orgia”, joista noin 20 teki markkinointiviestintää
- 4 ohjelmalavaa
- 1 800 LAN-paikkaa
- 1 700 nukkumapaikkaa
- 183 000 uniikkia striimikatsojaa (viralliset striimit)
- 4 405 465 tavoitettu sosiaalisessa mediassa (yli 7 000 000 Tiktok-näyttöä
- Mainontakanavat: Tiktok, Instagram, Facebook, Snapchat, Google, ulkomainonta, Assembly.org, uutiskirjeet
- Historia: Assembly aloitti vuonna 1992 demotapahtumana. Demoilla tarkoitetaan harrastajien tekemiä visuaalisesti ja musiikillisesti näyttäviä ohjelmia.
- Nyt: painopiste on siirtynyt verkkopelaamiseen.
LUE MYÖS: Pikkuseura kasvoi yleisömagneetiksi – kulmakivenä on ajatus, jota Suomessa ei usein toteuteta
LUE MYÖS: Avec-reportaasi: Smaku-ruokafestari kukoisti Loviisan wanhat talot -tapahtuman kyljessä