Kahvi

Apua, kahvin hinta nousee – miten sitoutan kahvila-asiakkaani?

Victoria Nuottanen on Vantaalla toimivien Kahvi Charlotta- ja Rosendal Roastery -paahtimoiden perustaja ja omistaja. KUVA Päivi Tuovinen

Viimeaikainen kahvin hinnan nousu on päässyt yllättämään. Kun raaka-aineen hinta kohoaa ja yrittäjä joutuu korottamaan kahvikupillisen hintaa, miten kuluttaja sitoutetaan palaamaan takaisin tuotteen äärelle?

Suomessakin paahtimot ja kahvilat ovat joutuneet pohtimaan hinnoitteluaan. Kahvila- ja paahtimoyrittäjä Victoria Nuottaselle tilanne on ehtinyt jo aiheuttaa päänvaivaa.

”Raakakahvien hinnat ovat olleet korkeammat ja kahveja on kuitenkin pitänyt ostaa markettihintaan paahdettavaksi ja myytäväksi. En ole kuitenkaan halunnut tinkiä raakakahvien laadusta, vaikka myyntihinnat ovatkin isoissa kaupoissa alhaisemmat”, Nuottanen kertoo Avecille.

Raakakahvin hinta nousi tammikuussa merkittävästi, kun Brasilian Arabica-päälajikkeen sato kärsi hallasta. Lisäksi rahtikonttien vaikea saatavuus, logistiikkahaasteet sekä työntekijäpula ja korkeammat viljelykustannukset ovat ponnauttaneet markkinahinnat ennätyskorkealle vuoden ensimmäisten kuukausien aikana.

Hintojen nousu huolettaa kuluttajia, ja kauppojen kahvialennuksia kytätään nyt tarkasti.

Kun kahvila haluaa sitouttaa asiakkaansa, täytyy viestinnän olla kunnossa. Kahviyrittäjien on perusteltava asiakkaalle, miksi heidän tuotteensa ovat edelleen rahanarvoisia.

Victoria Nuottanen painottaa kuluttajaviestinnässä läpinäkyvyyttä ja rehellisyyttä.

”Kolumbialaiset uuden sadon kahvit päätimme hinnoitella kalliimmiksi, mutta pidimme toisten kahvien myyntihinnat samana niiden ostohintojen noususta huolimatta. Kolumbialaiset kahvit olivat ylipäätään korkealaatuisempia tänä vuonna, joten niiden hintojen nousulle oli hyvä syy”, Nuottanen sanoo.

Laatukahvin myynti keskittyy usein laadusta viestimiseen, mutta tässä tilanteessa on entistäkin tärkeämpää viestiä vastuullisuudesta: miten kahvi on viljelty ja mitä hyvää sillä saavutetaan.

Vastuullinen kahvi voi olla kalliimpaa, mutta tuotantoketju on läpinäkyvämpi. Viljelijöille maksetaan enemmän, ja heitä koulutetaan ja ohjataan viljelysalueiden kehittämiseen. Ostopäätöksellään asiakas satsaa kahvintuotannon jatkuvuuteen ja kestävyyteen.

”Meillä asiakkaat ovat tottuneet laadukkaaseen kahviin ja heille on tärkeää tietää, mistä kahvi tulee ja kuka sitä viljelee. Se on se tarina kahvin takana. Tämän vuoksi hinta ei ole ollut isona tekijänä meillä”, Victoria Nuottanen kertoo.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Ruskeaa kultaa. KUVA David Preston

Pitkässä juoksussa kalliimpi kahvi ei ole huono asia viljelijöille

Kuluttajan ostovalinnoilla on merkitystä. Onko sittenkään niin huono asia, että kahvin hinta on vihdoinkin noussut hyvin matalalta kohti kestävämpää hintajärjestelmää?  Kahvin viljelijät ovat vuosikymmeniä joutuneet myymään kahvinsa ajoittain jopa matalammalla hinnalla kuin millä he ovat sen kasvattaneet. Kestävillä ratkaisuilla voidaan suunnata katseet tulevaisuuden kahvintuotantoon, jossa viljelijöille maksetaan heidän ansaitsemansa hinta.

Ilmastonmuutoksen myötä kahvin tuotanto muuttuu koko ajan vaikeammaksi. Vaikka raakakahvin hinta maailmanlaajuisesti onkin jo hieman laskenut talven korkeuksista, kahvin kuluttajahinta todennäköisesti ennemminkin jatkaa nousuaan. Yrittäjienkään ei auta kuin nostaa hintojaan.

”Seuraamme hintatason kehitystä ja seuraaviin nousuihin joudumme varmasti jo reagoimaan”, sanoo Victoria Nuottanen pohtiessaan kahvin hinnan nousun tulevaisuutta.

LUE MYÖS: Uusia Fazer-kahviloita pulpahtelee tiuhaan – ”Menestyksen kulmakivi on erottautuminen”

LUE MYÖS: 8 tapaa parantaa pienen ravintolan tai kahvilan kannattavuutta

Miten sitoutat asiakkaasi?

  1. Panosta asiakaskokemukseen – asiakastyytyväisyys ja tuotteen käytön aikana koettavat tunteet vaikuttavat sitoutumiseen.
  2. Viesti asiakkaillesi mistä kahvisi on peräisin ja kuka sen on viljellyt – ole mahdollisimman läpinäkyvä luodaksesi suhdetta asiakkaaseesi.
  3. Kerro asiakkaillesi miksi on tärkeää tukea laatukahvia ja viljelijöitä – ja mitä itse yritys tekee näiden seikkojen puolesta.

Asiakaskokemus ratkaisee. KUVA iStock


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi