Assistentit ja tukipalveluiden asiantuntijat ovat toimineet organisaatioidensa peruspilareina vuosikymmenien ajan. Vaikka tekoälyn ja automaation murros haastaa perinteisiä työtehtäviä, Skilla ry:n marraskuussa 2024 julkaistu tutkimusraportti* osoittaa, että assistentin työtehtävät eivät ole katoamassa, vaan muuttumassa entistä monipuolisemmiksi ja asiantuntijuutta korostaviksi.
”Työnantajien viesti on selkeä: assistentteja tarvitaan jatkossakin, mutta heidän odotetaan ottavan haltuun uusia teknologioita ja kehittävän osaamistaan,” Skilla ry:n toiminnanjohtaja Elina Havu painottaa.

Tutkimuksen toteutti IRO Research Skilla ry:n toimeksiannosta. Tulokset antoivat kattavan kuvan siitä, miten assistenttien ja tukipalveluiden työnkuva on kehittymässä. Yli puolet vastaajista arvioi, että työlle on tulevaisuudessa tarvetta vähintään yhtä paljon kuin nykyisin, ja alle kolmannes uskoi tarpeen vähenevän vain hieman.
Tekoäly kumppanina, ei korvaajana. Vaikka osa vastaajista näkeekin tekoälyn ja automaation muuttavan työnkuvaa merkittävästi, useimmat korostavat, että tekoäly voi vapauttaa aikaa luovemmille ja asiantuntijuutta vaativille tehtäville. Havu muistuttaa, että assistenttien tulisikin ottaa nyt tekoäly rohkeasti haltuun ja toimia organisaatioiden tekoälyasiantuntijoina.
”Assistentit tuntevat organisaation prosessit, joten he ovat luontevia kouluttamaan henkilöstöä tekoälytyökalujen hyödyntämiseen omassa työssä ja kehittämään työkalujen käyttöä työpaikoilla.”

Assistenttien rooli monipuolistuu. Tutkimuksessa korostui myös assistenttien ja tukipalveluiden asiantuntijoiden laaja-alainen osaaminen. Tulevaisuudessa rooli yhdistelmätehtävissä korostuu entisestään.
”Assistentit hoitavat usein HR:n, viestinnän ja taloushallinnon tehtäviä, ja monipuolisuus vain kasvaa tulevaisuudessa,” Havu sanoo.
Yhdistelmätehtävillä voi olla Havun mukaan sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia assistenttien työhön. Positiivisena puolena se voi tuoda lisää mielekkäitä työtehtäviä, mutta toisaalta vaarana on työkuorman hallitsematon kasvu. Siksi kehitystä on seurattava tarkasti ja hallittava huolellisesti.

”Tutkimuksen tulos antoi kaiken kaikkiaan positiivisen signaalin, jonka pohjalta assistenttityön ammattilaiset voivat katsoa luottavaisesti tulevaisuuteen. Työnantajat haluavat osaavia ja koulutettuja assistentteja, ja assistenttien koulutustarjonnan supistuminen voi jopa johtaa osaajapulaan,” Havu jatkaa.
Skilla ry tukee muutoksessa. Skilla ry tukee jäseniään ammatillisessa kasvussa tarjoamalla koulutusta ja verkostoitumismahdollisuuksia. Yhdistys kuuluu Akavan Erityisaloihin, mikä mahdollistaa monipuoliset palvelut, edunvalvonnan ja lakipalvelut.
”Voimme tarjota jäsenillemme yhteisön, jossa voi kehittää osaamista ja verkostoitua muiden assistenttien ja tukipalveluiden asiantuntijoiden kanssa,” Havu kiteyttää.
*Skilla ry:n tutkimusraportti ”Assistentti- ja tukipalvelutyön nykytila ja tulevaisuus”, tarjoaa kattavan katsauksen assistenttien ja tukipalveluiden nykytilanteeseen ja tulevaisuudennäkymiin.
Skilla ry – Tukipalveluiden asiantuntijoiden ja assistenttien oma ammattiyhdistys
Oletko tukipalveluiden asiantuntija tai assistentti ja haluat kehittää osaamistasi sekä löytää kollegaverkoston, jossa jaetaan parhaita käytäntöjä. Skilla ry on Suomen ainut ammattiyhdistys, joka keskittyy sinun työsi tukemiseen. Liity mukaan kehittämään tulevaisuuden työelämää ja varmistamaan, että äänesi kuuluu. Skilla ry on Akavan Erityisalojen jäsenyhdistys.
Lue lisää tutkimustuloksesta www.skillary.fi