MAINOS

Norex Grand Tasting tekee paluun kahden vuoden tauon jälkeen isompana kuin koskaan

Norex Grand Tasting tekee paluun kahden vuoden tauon jälkeen isompana kuin koskaan. Grand Tasting on Helsingin keskustassa Vanhalla ylioppilastalolla, jonne on helppo löytää ja jonka tunnelma lumoaa heti sisään astuessa.

Grand Tasting järjestetään tänä vuonna kiertuemallin sijaan vain Helsingissä, jossa tarjolla on isompi messutapahtuma. Toiveena on, että ihmiset tulevat Helsinkiin ympäri Suomen.

”Tiedämme, että portfoliotastingia odotetaan kovasti. Kutsumme paikalle alan ammattilaiset sekä yhteistyökumppanimme kautta Suomen sekä kaikki päämiehemme, ja tiedämme, että myös heillä on kova tarve päästä maailmalle. Tapahtumassa ovat esillä kaikki tuotteemme. Portfoliossamme on yli 400 tuotetta”, tapahtuman järjestelyistä vastaava Salla Sormunen kertoo.

Portfoliotastingissa ovat tavattavissa muun muassa seuraavat tuottajat ja päämiehet: Livikon brand ambassador Anna Beda antaa cocktailvinkkejä. Nicolas Feuillatte, Louis Jadot, Wolfberger, Maison Ferrand, Molinari, La Martiniquaise, Bareksten, Soligo, Pares Balta, Fidora ja Lionel Osmin ovat myös varmistaneet tulonsa. Paikalla on myös Moments Crafter, jonka Oath Gin tuli keväällä jakeluun.

Vanhalla ylioppilastalolla on hyvä ja houkutteleva maine, ja siellä on luonteva toimia samoin kuin talon muissakin tapahtumissa. Sormunen vinkkaakin, että tietyt spesiaalituotteet avataan tiettyyn kellonaikaan kuten Grand Champagnessa, joten paikalla kannattaa olla ajoissa.

Teemana ovat ajankohtaiset trendit terveellisyys ja luonnonmukaisuus. Monet esillä olevat tuotteet tukevat teemaa ja Norexin omilla pisteillä on teemaa tukevia ajatusmalleja: miten tuoda trendit esiin kuluttajalle.

”Annamme ideoita, miten vastata kuluttajien vaatimuksiin. Lähiruoassa ja luomussa korostuvat paikallisuus ja lähituottajat, puhutaan jopa hyperlokaalista, oman kaupunginosan tai kylän jutusta. Osa terveellisyyttä on katseen kohdistuminen laadukkaisiin tuotteisiin: ei määrää vaan laatua”, Sormunen toteaa.

Norex Grand Tasting

Antoisat koulutukset

Norex on kutsunut asiantuntijoita puhumaan aiheista, jotka palvelevat ravintola-alan ammattilaisia heidän työssään. Koulutuksia on tarjolla kaksi viiniaiheista ja kaksi väkevistä.

Viiniasiantuntija Jukka Sinivirran master classissa perehdytään kevyempiin punaviineihin.

Ravintola Brasan ravintoloitsija Severi Lukkarinen kertoo, kuinka rakennetaan, hyvä, laaja viinilista.

Ensimmäisessä cocktailkoulutuksessa haetaan uutta näkökulmaa tuotteisiin etsimällä vastausta kysymykseen, miten rakentaa perustuotteista hyvä cocktaillista.

Myös Suomen World Class -edustaja, pääbaarimestari Jere Vihervaara opastaa cocktaillistan rakentamisessa. Mitä pitää ottaa huomioon raaka-aineissa?

Sormunen vinkkaa, että myös Norexin verkkosivuilla voi rakentaa listan.

”Tee näppärästi itse painovalmiita mainoksia, viini- tai cocktail-lista valitsemistasi tuotteista verkkokaupassamme”, Sormunen vinkkaa tapahtuman alla.

Cocktail o’clock

Kun kello lyö viisi, avautuvat cocktailbaarit. Mukana ovat Runar, Grotesk ja Jere Vihervaaran vetämät Sanchomen, Lily Leen ja Boon Namin baarit.

Tapahtumaan tulevien cocktailbaarien tehtävänä on luoda omat drinkkinsä kolmesta annetusta tyylistä. Samalla liikkuvat ideat ja ammattitaito baarimestarilta toiselle.

”Haluamme, että tapahtuman puolivälissä avautuvien cocktailbaarien luomukset antavat uusia ideoita nyt ajankohtaisiin juomiin. Ihmisiä kiinnostavat nyt sourit, spritzit ja highballit. On mielenkiintoista nähdä, miten kolme eri baaria toteuttaa highballin”, Sormunen sanoo.

Sormunen toivoo näkevänsä Grand Tastingissa tuttuja ja tuntemattomia kautta Suomen. Tule imemään ideoita, oppimaan uutta ja maistelemaan – tervetuloa!

Norex Grand Tasting, Vanha ylioppilastalo, Helsinki 12.9. klo 14–20

Näin rakennat hyvän viinilistan

Ravintola Brasan ravintoloitsija Severi Lukkarinen kertoo Norex Grand Tastingissa, kuinka rakennetaan hyvä viinilista. Hän on luonut laajan listan grilliruokaa tarjoavaan Brasaan, joka avautui keväällä.

Lähtökohtana viinilistan rakentamisessa on ravintolan konsepti ja liikeidea.

”Mietin, millä konseptilla viiniä myydään. Keskitytäänkö uuteen tai vanhaan maailmaan? Kenelle: keski-ikäisille, nuorille, kaikille? Tendenssin mukaan nuoret juovat funkimpaa, vanhemmat klassisempaa viiniä. Tärkeää on sovittaa viinilista ravintolan ruokakonseptiin. Rentoon korttelikapakkaan ei tarvita sataa viiniä, vaan hyvin valitut viisi valkoista ja viisi punaista sekä kellarin herkut voivat riittää”, Lukkarinen avaa.

Myös hinnoittelua kannattaa miettiä.

”Tykkään itse, että kaatotuotteissa on hyvä kate ja kalliimmissa tuotteissa kiinteä, mahdollisesti euromääräinen kate. Haluan, että tuotteet liikkuvat, ja kallis viini voi jäädä hyllyyn normaalilla 75 prosentin katteella”, Lukkarinen toteaa.

Norex Grand Tasting

Kun rakennetaan isompaa viinilistaa, hallinta on avainsana. Laajan listan ravintolassa kaikkea ei voi pitää varastossa 24 pulloa. Iso lista vaatii paitsi selkeän varastointijärjestelmän, myös yhden ihmisen pitämään varastosta huolta.

Lukkarinen aloittaa viinilistan rakentamisen samppanjoista. Hän haluaa listalle raikasta, keskitäyteläistä ja tuhtia samppanjaa ja pyrkii poimimaan jotain joka kylästä ja joka hintaluokasta.

Sama ajattelu jatkuu muiden kuohuvien listaamisessa. Mukaan kannattaa ottaa klassiset kuplat cremant, cava ja prosecco.

”Kuohuviinit kannattaa valita niin, että ne sopivat tiukkaankin budjettiin.”

Valkoviinejä listatessaan Lukkarinen miettii ensin ”raikkaan puolen”, jossa ovat aina mukana Itävalta ja Saksa.

”Hyvä viinilista vaatii useamman rieslingin. Oli ravintolan tyyli mikä tahansa, se uppoaa aina. Samoin viinipaketti vaatii hyvän rieslingin”, Lukkarinen vinkkaa.

Lukkarinen jatkaa miettimällä ”jotain funkia”, sitten lista jatkuu keskitäyteläisillä klassikoilla. Lukkarinen valitsee alueiden alkuperäisrypäleitä, esimerkkinä Sauvignon Blanc Loiresta, joka on rypäleen kotilaakso.

”Mieti joka maata pohjoisesta etelään ja poimi alueiden alkuperäislajikkeet! Mieti valinnoissasi myös hinnoittelua niin, että saat kategorioittain kaikille kaikkea – lompakkoystävällisesti 50–80 euron hintaluokassa ja premiumina 80–120 euron hintaisia viinejä. Olet hyvällä tiellä, kun joka kategoriassa on ruokaan sopiva viini.”

Etene punaviinien kanssa samalla tavalla: ensin kevyemmät viileiden alueen punaviinit, kuten pinot noir, sitten keskitäyteläiset punaviinit Etelä-Ranskasta ja Pohjois-Espanjasta ja lopuksi täyteläiset viinit, kuten pakolliset Toscanan brunellot ja Piemonten barolot.

Sadan pullon listan voi jakautua karkeasti niin, että siinä on 15–20 kuohuvaa ja noin 40 valkoviiniä ja 40 punaviiniä. Tässä riittää paritettavaa ruoille ja hallittavaa sommelierille!


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi
    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker
    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento
  • Tarvitsemme suostumuksesi

    Mediakonserni Keskisuomalainen ja sen valikoidut kumppanit (17) käyttävät evästeitä ja käsittelevät henkilötietoja, kuten eväste- ja tai mobiilitunnisteita, tarjotakseen sinulle parempia palveluita. Valitsemalla "Hyväksy kaikki" annat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Mainontaa voidaan näyttää rajallisten tietojen perusteella. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Erityiset tarkoitukset

    Tietojasi voidaan käyttää epätavallisen ja mahdollisesti petollisen toiminnan valvontaan ja ehkäisyyn (esimerkiksi mainonta, bottien mainosklikkaukset) sekä järjestelmien ja prosessien asianmukaisen ja turvallisen toiminnan varmistamiseen. Niitä voidaan käyttää myös sellaisten mahdollisten ongelmien korjaamiseen, joita sinä, julkaisija tai mainostaja saatatte kohdata sisällön ja mainosten toimituksessa ja vuorovaikutuksessasi niiden kanssa.

    Tiettyjä tietoja (kuten IP-osoitetta tai laiteominaisuuksia) käytetään sisällön tai mainonnan teknisen yhteensopivuuden varmistamiseen ja sisällön tai mainonnan välittämisen helpottamiseen laitteellesi.

    Erityiset tarkoitukset ovat välttämättömiä ja ovat käytössä aina. Ei-välttämättömien evästeiden asettaminen (tietojen tallentaminen laitteelle ja/tai laitteella olevien tietojen käyttö) perustuu suostumukseen, mutta joidenkin kumppanien osalta evästeillä kerätyn datan jatkokäyttö voi perustua oikeutettuun etuun. Voit tehdä tarkempia valintoja ja vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa käsittelyä "Muokkaa asetuksia" -painikkeella. Voit muuttaa valintojasi, kuten peruuttaa antamasi suostumuksen, valitsemalla sivuston alalaidasta "Evästeasetukset". Valintasi koskevat tätä sivustoa.

    Tietosuojalauseke