Tapahtuma-alalla on käynyt todellinen myllerrys viimeisten kolmen vuoden aikana. Totutuista livekohtaamisista ja paikallaan kuunneltavista luennoista on siirrytty liikuteltaviin baareihin ja globaaleihin virtuaalikongresseihin. Suunta on erittäin mielenkiintoinen.
Innovatiivisimmat keikkapaikat ovat jo pari vuotta järjestäneet terveysturvallisia katsomoita. Tapahtumien trendejä tutkineen Eeva Puhakaisen mukaan pääkaupunkiseudulla muun muassa Helsingin Allas Sea Pool ja Tuusulan Krapinpaja ovat todellisia nautiskelijan keitaita, joissa etukäteen omille paikoille tilatut tarjoilut ovat mahdollistaneet yleisön pysymisen terveysturvallisesti omissa ryhmissään.
Viihteen ja terveysturvallisuuden yhdistäminen on ollut tapahtuma-alalla välttämätöntä, eikä tälle tavalle näy loppua. Tapahtumapaikat ovat sopeutuneet uuteen normaaliin, ja niin täällä Pohjolassa kuin Pohjois-Amerikassa jotkut tapahtumat ovat muuntuneet drive-in-tapahtumiksi.
”Viimeisten vuosien aikana tapahtuma-ala on ikään kuin syntynyt uudestaan. Digitaaliset innovaatiot ovat ottaneet suuria harppauksia, ja livekohtaamisten merkitys syvenee, ja ne tarjoavat premiumtason elämyksiä”, Haaga-Helian tapahtumatuotannon lehtori Monika Birkle toteaa.
Hybridimallit ja virtuaalikokemukset ovat tulleet jäädäkseen. Ranskalaisen virtuaalitapahtumiin jo kymmenen vuotta sitten erikoistuneen yrityksen AppyFairin perustaja Raphaël Pomares kertoo virtuaali-3D-huoneiden kysynnän räjähtäneen pandemian myötä.
”Monet asiakkaat, jotka ovat testanneet alustaamme, eivät enää aio palata fyysisten tapahtumien järjestämiseen. Yksinkertaisuus ja pienemmät logistiset ongelmat ovat todellisia etuja”, hän toteaa.
Tilaa liikuteltava baari
Hybridi- ja virtuaalitapahtumien saavutettavuus on jatkossakin suuri plussa tapahtuma-alalle, sillä saavutettavuus on globaali ja kasvun mahdollisuudet suuret. Vuoden 2021 Slush järjestettiin hybriditapahtumana, ja puhujia osallistui siihen ympäri maailmaa.
”Hybridi- ja virtuaalitapahtumien joustavuus mahdollistaa tapahtumiin osallistumisen globaalisti. Aikataulullisesti ei tarvitse varata useita päiviä osallistumiseen, kärsiä aikaerosta tai käyttää satoja euroja lentoihin ja hotelleihin – ekologisuutta unohtamatta”, Puhakainen täsmentää.
Livetapahtumien puolella tapahtuma-ala on kosketuksissa aivan uudenlaisen sosiaalisuuden kanssa. Puhakaisen mukaan yksi hyvä esimerkki muuntuneesta sosiaalisuuden käsitteestä on Kanadassa Ontariossa toimiva MFG Complex -tapahtumapaikka, jossa turvavälit ovat arkipäivää ja ihmiset suosivat intiimejä porukoita isojen ihmismassojen sijaan.
”MFG:ssä järjestetään laajamittaisia ulkoilmatapahtumia, joissa alueen katselutilat ovat pieniä ja vetävät maksimissaan kuusi henkeä.”
Hätä keinot keksii, ja uusia innovaatioita etäilyyn tykästyneiden ihmisten iloksi onkin parin viime vuoden aikana kehitetty runsaasti. Nykyään voi järjestää autenttiselta tuntuvan areenaelämyksen kotiin, kokata kotona julkkiskokin kanssa, tilata liikuteltavan baarin vaikka häihin ja pystyttää minijuhlatilan mihin vain. Ideoiden ytimessä on se, että palvelu on liikuteltavissa eikä paikkaan sidottu.
”Liikuteltavuus, ketteryys, on relevantti nouseva trendi. Esimerkiksi liikuteltava baari voi kiertää joitain kivijalkayritysten fyysisiä rajoituksia, ja baari voidaan perustaa käytännössä sinne, missä tilaisuus on”, Puhakainen selventää.
Puhakainen kokee, että osa tapahtumanjärjestäjistä on hieman hukassa uuden teknologian kanssa. Nykyään on miltei oletettavaa, että tapahtumat järjestetään hybridinä.
”Tähän tarpeeseen Haaga-Heliassa on alkanut Hybrid Ninja -hanke, jossa tapahtuma-alan tekijöitä koulutetaan virtuaali- ja hybriditapahtumien huippuosaajiksi eli hybridininjoiksi.”
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Digitaalinen muoti
Virtuaalimaailmassakin haluamme tehdä vaikutuksen toisiin ihmisiin. Kukapa ei haluaisi näyttää Zoomissa hyvältä? Tässä lienee yksi syy muotiteollisuuden uudelle villitykselle, digitaaliselle muodille, jonka suosio sen kun kasvaa. Tapahtuma-alalle tämä voi tarkoittaa uusia innovaatioita sellaisissa tapahtumamuodoissa, joihin vaatteet oleellisesti liittyvät.
Useat vaikuttajat ovat viime aikoina poseeranneet mitä kummallisemmissa digitaalisissa asuissa. Tämä ilmiö näkyy sosiaalisessa mediassa toki myös fyysisessä muodissa, joten syrjäyttämisestä ei vielä voida puhua. Digitaaliseen muotiin kuitenkin liittyy monia puolia ja mahdollisuuksia vaikuttamisen lisäksi. Vaatesuunnittelijat pystyvät luomaan omia näkemyksiään uudenlaisella tavalla, jota eivät rajoita materiaalit ja fysiikan lait. Asujen halvempi hinta ja olematon hiilijalanjälki vaikuttavat monien ostopäätökseen. Tuote ei kuitenkaan ole käsinkosketeltava, ja sen arvo usein jää vain sen tekemään vaikutukseen.
Mikä LAB8?
Haaga-Helian Palvelukokemusten laboratorio LAB8 julkaisee trendiraportteja neljästi vuodessa. LAB8:n asiantuntijat ovat nyt koonneet maailman johtaviin trenditoimistoihin kuuluvan TrendHunterin keräämästä aineistosta trendiraportin, jossa esitellään viisi tapahtuma-alan nousevaa trendiä.
Nousussa!
Terveysturvalliset keikat. Suositaan intiimejä porukoita ihmismassojen sijaan. Tapahtumakokemusta kohotetaan erityisesti pienporukoille suunnitelluilla katsomotiloilla.
Liikuteltavat tapahtumaelementit. Esimerkiksi liikuteltavan baari, joka tekee mistä tilasta tahansa soveltuvan erilaisille tilaisuuksille.
Paikkasidonnaisuuden poistuminen. Hybridi- ja virtuaalitapahtumien saavutettavuus on suuri plussa tapahtuma-alalle ja mahdollistaa tapahtumiin osallistumisen globaalisti sekä ekologisesti.
Digitaalinen muoti. 3D-animoidut hyperrealistiset vaatteet voivat viedä esimerkiksi messu- ja muotitapahtumat loikalla nextille levelille.
Maailmalla nousevat virtuaalitrendit: haaga-helia.fi/fi/trends-tunnista-tulevaisuuden-trendit-ja-hiljaiset-signaalit
Artikkeli perustuu LAB8:n tuottamaan trendiraporttiin. Kirjoittajat työskentelevät Haaga-Heliassa viestinnän tehtävissä.