Tippaus

Yllätysmaksu ravintolassa ärsyttää Tallinnassa – Ei ole yleinen käytäntö, tyrmää liiton johtajakin

Ravintolalaskussa loppusummasta laskettu 10 prosentin palvelumaksu on eritelty omalle riville. Lukijan kuva.

Suomalaismatkailijoiden suositussa Tallinnatärpit-ryhmässä Facebookissa poristaan kuitista, jossa näkyy eriskummallinen rivi. Siihen on eritelty 10 prosentin suuruinen palvelumaksu, joka on laskettu laskun loppusummasta.

Kuitti on La Prima -ravintolasta, joka on ottanut käyttöön niin sanotun palvelumaksun eli service chargen.

Facebookissa kuitti herätti kummastusta. Osalle ihmisistä käytäntö oli tuttu muista maista, joissa sitä kutsutaan joskus myös kattausmaksuksi.

Moni kuitenkin paheksui uudenlaista lisämaksua, johon virolaisravintoloissa ei ole totuttu.

Joku epäili maksua myös pakolliseksi tipiksi. Siitä ei kuitenkaan ole kyse, sillä palvelumaksu harvoin menee suoraan tarjoilijalle. Samankaltaista palvelumaksua peritään myös muilla toimialoilla. Palvelumaksun joutuu yleensä maksamaan esimerkiksi silloin, kun nostaa käteistä muun kuin oman pankin automaatista. Myös verkosta ostettujen konserttilippujen hintaan lisätään nykyään lähes aina palvelumaksu.

Suomessa tai Virossa asiakkaat eivät ole ravintoloissa tällaiseen palvelumaksuun tottuneet, eikä Tallinna24 ole samanlaiseen maksuun törmännyt Tallinnan muissa ravintoloissa.

Samaa sanoo Viron hotelli- ja ravintolaliiton toimitusjohtaja Killu Maidla.

”Juomarahan tai palvelumaksun automaattinen lisääminen laskuun ei ole Virossa yleinen käytäntö, enkä henkilökohtaisesti ole tähän mennessä törmännyt tällaiseen ravintoloissa tai kahviloissa”, Maidla vastaa sähköpostitse Tallinna24:lle.

Killu Maidlan mukaan todellinen ongelma Virossa on ravintola-alan 22 prosentin arvonlisävero. Esimerkiksi Suomessa ravintolaruoan arvonlisävero on vain 14 prosenttia. Alkoholin arvonlisävero on 22,5 prosenttia. Samanlainen käytäntö, jossa ravintolapalveluiden arvonlisävero on normaalia arvonlisäkantaa alempi, on käytössä myös monissa muissa Euroopan maissa.

”Silloin hinnat pysyvät edullisina ja varmistavat sen, ettei ulkona syömisestä tule vain harvojen etuoikeus. Samalla se auttaa ravintola-alaa, jonka kannattavuus on erittäin alhainen, selviytymään ja ylläpitämään toimintaansa”, Maidla lisää.

Suomalaismatkailijaa kimmastutti tapauksessa erityisesti se, ettei ravintola kertonut palvelumaksusta etukäteen. Toisen aihetta kommentoineen matkailijan mukaan tieto maksusta on kuitenkin painettu ravintolan menuihin. Lisäksi tieto on esillä ravintolan nettisivuilla pöytävarauksen yhteydessä, mutta ei verkossa esillä olevassa menussa.

Tallinna24 huomasi myös, että samaisella La Prima -ravintolalla on käytössä 10 euron suuruinen varausmaksu. Kun varaa pöydän ravintolasta verkon kautta, pitää sivustolle syöttää pankki- tai luottokortin numero. Sitten ravintola tekee kortille 10 euron suuruisen katevarauksen.

Jää nähtäväksi, leviääkö uusi palvelumaksukäytäntö Tallinnassa myös muihin ravintoloihin.

Uuden maksun taustalla on todennäköisesti tiukka taloustilanne ja kohoavat palkkakustannukset, jotka kurittavat Virossa erityisesti ravintola-alaa.

La Prima -ravintola ei vastannut Tallinna24:n haastattelupyyntöön.

Lue myös: Ismo Leikola ei kaipaa tippikulttuuria Suomen ravintoloihin: ”Älkää nyt helvetissä”

Lue myös: Tippaus – kiitos hyvästä palvelusta vai epämiellyttävä pakko?


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi