Helsinkiläiseen Triplan kauppakeskukseen lokakuussa avattu Pikku Napoli on ollut niin suosittu, että ravintolan omistava We Are Group laajentaa konseptia. 30. marraskuuta avautuva Pikku Napoli Punavuori tarjoaa Triplan ravintolan tapaan napolilaistyylistä artesaanipizzaa, jonka hinta on kilpailijoihin nähden edullinen.
We Are Group avasi Telakkarantaan kesäkuussa Story-ravintolan, joka joutui äänivuotojen takia remonttiin. Kun se avautuu uudelleen 30. marraskuuta, konsepti on uusi.
”Mukautamme Pikku Napolin Punavuoreen: tuomme sinne edullisten artesaanipizzojen rinnalle paljon viiniosaamistamme ja teemme cocktaileja”, yrittäjä Anders Westerholm kertoo Avecille.
Westerholm painottaa nautiskelua tankkaamisen sijaan.
”Pikku Napoli vastaa siihen tarpeeseen, joka ihmisillä nyt on: tavata toisiaan matalan kynnyksen paikassa. Uskomme, että tällaisten ravintolaelämysten nälkä on yhtä totta Punavuoressa kuin Triplassa”, yrittäjä Anders Westerholm kertoo.
Triplan haastava liikepaikka on Pikku Napoliksi muututtuaan osoittanut vetovoimansa: sillä on niin vahva imu, että ihmiset haluavat löytää paikan, vaikkei ravintolan sijainti kauppakeskuksen sisällä ole keskeisin. Arkipäivisin Pikku Napolissa on tehty nelisensataa pizzaa, viikonloppuisin jopa 550.
”Triplahan on mahtava paikka: se on työpaikka, bisnesmatkakohde ja siellä on leffateatteri. Messukeskus vetää alueelle kävijöitä ja lisäksi se on liikenteen solmukohta, jossa ihmisillä on aikaa tapettavana. Pikku Napoli sopii tähän ekosysteemiin, ja sen asiakasystävällisesti hinnoiteltu artesaanipizza sopii moneen tilanteeseen. Olemme nyt nähneet sen vetovoiman”, Westerholm sanoo.
Myös espoolaisen marketin sisällä avataan Pikku Napoli
Ravintoloitsijan on tänä päivänä linjattava oikeat myyntikanavat. Edullisesta pizzasta oli määrä tulla volyymituote, ja se onnistui niin hyvin, että Triplan Pikku Napolista ei ole voitu toimittaa pizzoja Woltilla tai vastaavalla lähettipalvelulla. Punavuoresta toivotaan korjausta tilanteeseen.
”Avaamme lisäksi K-supermarket Lippulaivan sisällä Pikku Napolin, joka toimii myös Woltissa. Nyt pystymme vastaamaan kysyntään Espoossa. Ajoitimme avauksen metron jatkoyhteyden avautumisen kanssa”, head of concept Hanna Riihimäki kertoo.
Lippulaivan kauppakeskus sijaitsee Espoonlahdessa, joka on yksi joulukuun alussa avautuvan Länsimetron jatkeen asemista.
Riihimäki kuvailee mallia hyväksi tavaksi tiivistää kaupan ja ravintolan yhteistyötä. Hän uskoo, että Pikku Napoli -konsepti toimii tässä hyvin.
Markus Hurskaisen Storyyn räätälöimiä hapanjuuripizzoja saa vielä Story Kampista ja Viikistä. Punavuoreen saadaan pizzauuni Story Hakaniemestä. Muualta tuskin saisi uuneja tällä aikataululla.
Valoa sumuun
Westerholmin mielestä vallitseva mediailmasto on negatiivinen, ja se heijastuu kuluttajakäyttäytymiseen. We Are Group tekee kuitenkin voitavansa ja Triplan keikaus osoittaa, että kaikki on mahdollista.
”Menestys on nykyään aina yllätys. Näkymät alalla ovat edelleen sumuiset, mutta iloitsemme siitä, että olemme löytäneet paljon ystäviä tälle konseptille!”
Westerholm johtaa We Are Groupia pandemian jälkeisessä ajassa rohkeasti uusille teille.
”Tämä aika vaatii isoja liikkeitä. Emme voi jäädä lepäämään laakereillemme, vaan vastaamme viestiin, jonka olemme ympäristöstä saaneet.”
LUE MYÖS: Näin roomalainen ja napolilainen pizza eroavat toisistaan
LUE MYÖS: Helsingin Il Centro haluaa olla sopivasti (eli ei liian) autenttinen italialainen ravintola