Saman katon alle yhdistetyt palvelut luovat asiakaskokemukselle uusia tasoja ja elämyksiä, uskoo Reloven kahvilatoimen johtaja Iida-Maria Moilanen.
Pandemiavuosien jälkeen niin asiakkaat kuin yritykset haluavat toimia yhdessä. Kun palveluita yhdistetään saman katon alle, luodaan asiakaskokemukselle monia tasoja. Näin uskotaan Relovella, jonka konseptissa yhdistyvät kahvila ja second hand -liike.
”Asiakkaat haluavat elämyksiä, ja eri palveluita tarjoamalla niitä voidaan luoda”, johtaja Iida-Maria Moilanen toteaa.
Kustannusten noustessa liiketilastakin saadaan enemmän irti, kun asiakasvirrat sijoittuvat erilaisten toimintojen johdosta laajemmalle aikajaksolle.
Asiakkaiden lisääntynyt tiedostavuus näkyy kotimaisuuden arvostuksena. Muutenkin tuotteiden alkuperä halutaan tietää entistä tarkemmin. Asiakaspalvelijoiltakin vaaditaan tietynlaista osaamista, jotta he osaavat vastata kysymyksiin. Nuoret työntekijät ovat Moilasen mukaan ajan hermolla ja hyvin perillä trendeistä. He arvostavat myös sitä, että yrityksen arvot vastaavat heidän omia periaatteitaan.
Tiedostavuus ja vastuullisuus näkyvät myös kahviloiden sisustuksessa. Relovella käytetään paljon kierrätettyjä huonekaluja, ja samaa suuntausta Moilanen on huomannut muissakin kahviloissa. Eriparisilla second hand -kalusteilla luodaan uniikki tunnelma.
”Aiemmin tunnelmaa ja elämyksiä haettiin illallisravintolasta, mutta nykyään sitä vaaditaan myös kahviloilta.”
Ruokatuotteessakin elämys kiinnostaa. Tämä näkyy Reloven aamiaisseteissä, joissa korostuu käsin syöminen ja toiminnallisuus. Asiakas voi dippailla leipää vatkattuun minttufetaan ja kuoria itse kananmunan.
Lasi kuohuvaa leivoksen kanssa
Viime vuosina kahvihifistely on saanut uusia muotoja, kuten innostuksen käsinsuodatukseen eli pour overiin sekä pienten paahtoerien kahveihin. Helsingissä ja Espoossa Cafe Tarinoita pyörittävä yrittäjä Essi Rautiainen huomasi jo viime vuonna, että alkuinnostus on laantunut. Myös lisääntynyt kiire ja nousseet kustannukset vaikuttavat käsinsuodatuksen hiipumiseen.
”Se ei sovi aamukahviksi töihin lähtiessä. Palkkakustannusten vuoksi pour overin tekeminen on myös aika hintavaa.”
Sen sijaan pintansa pitävät lattet ja cappuccinot. Ruokatuotteessa suosikkeja ovat hyväksi havaitut korvapuustit, pullat ja porkkanakakut. Rautiainen uskoo, että kahvilassa halutaan herkutella jollain, minkä tietää varmasti hyväksi. Tiukka rahatilanne ohjaa kulutusvalintoja.
”Luotetaan siihen, mistä on ennenkin tykätty.”
Kulutusvalintoja voitaisiin kahviloissa ohjata Rautiaisen mielestä rohkeammin. Hän näkisi mielellään kahvilat vaikkapa laadukasta alkoholikulttuuria edistävinä toimijoina.
”Mielikuva on edelleen se, että arkena viiniä juova on alkoholisti. Kahvilamiljöössä lasi kuohuvaa leivoksen kanssa loisi trendiä sivistyneestä käytöstä.”
Rautiainen on todennut sijainnin vaikuttavan huomattavasti siihen, miten somessa näkyvät trendit kiinnostavat asiakkaita. Vaikka etäisyyttä Helsingin Munkkiniemessä kivijalassa ja Espoon Tapiolassa kauppakeskuksessa sijaitsevilla kahviloilla on alle kymmenen kilometriä, on painotus valikoimassa hyvin erilainen. Munkkiniemessä vegaaniset tuotteet kiinnostavat, Tapiolassa taas eivät juurikaan. Kauppakeskuksessa lounastarjontaa on paljon, minkä vuoksi makeiden vitriinituotteiden prosentuaalinen osuus myynnistä on kivijalkaliikettä suurempi.
Koronan myötä räjähdysmäisesti kasvanut noutoruuan myynti on tasaantunut, ja ihmiset ovat palanneet rajoitusten poistuttua kahviloihin myös etätöiden pariin. Take away -lounaan osuus kokonaismyynnistä on Rautiaisen mukaan kuitenkin edelleen aiempaa korkeammalla tasolla.
Autokaistakahvilat tuskin valloittavat Suomea
Kahviloiden toimintaympäristöön vaikuttavat tänä vuonna monet tekijät. Robert’s Coffeen toimitusjohtaja Harri Koivula toteaa, että nyt ollaan pikkuhiljaa toipumassa korona-ajasta.
”Asiakasmäärät ja liikevaihto on saatu vuoden 2019 tasolle.”
Sama kehityssuunta on näkynyt kansainvälisten kahvijättien kohdalla: World Coffee Portalin mukaan Starbucksin, Tim Hortonsin ja Caffë Neron liikevaihto on palannut pandemiaa edeltävälle tasolle. Matkailuun keskittynyt ketju SSP Group taas tähtää jopa 33 prosentin myynnin kasvuun tänä vuonna ja uskoo liikevaihtonsa elpyvän viimeistään vuonna 2024.
Ukrainan sota on kuitenkin vienyt pohjaa ponnisteluilta, joilla arki on pyritty palauttamaan vanhoille raiteilleen. Raaka-ainekustannusten ja sähkön hinnan raju nousu sekä inflaatiosta johtuvat vuokrien merkittävät indeksikorotukset asettavat suuria haasteita.
”Toimintaympäristö ei näytä kovin positiiviselta.”
Maailmalla kustannusten nousua ja henkilökuntavajetta on paikattu avaamalla autokaistamyyntiä hyödyntäviä liikkeitä. Koivulan mukaan Suomen pienen populaation vuoksi kysyntä tällaisille palveluille on varsin pientä. Ennakkotilaamisen ja -maksamisen hän uskoo kuitenkin lisääntyvän.
”Ihmiset liikkuvat ja heillä on kiire, mutta samalla arvostetaan laadukasta kahvituotetta.”
Valonpilkahduksen kahvilatoiminnalle tuo elpyvä matkailu, joka Koivulan mukaan voisi pelastaa tulevan kesäsesongin. Viime vuonna matkailijoiden määrä jäi odotettua vaisummaksi. Kiinalaisten turistien määrään vaikuttivat voimassa olleet matkustusrajoitukset, jotka ovat nyt poistuneet. On siis lupa odottaa astetta vilkkaampaa matkailukesää.
Lämmön lisääntyessä kahviloissa tullaan näkemään entistä enemmän kylmiä kahvijuomia. Jääkahvit kiinnostavat erityisesti nuoria kuluttajia. Kylmäuutetulla kahvilla eli cold brew’lla Koivula ei kuitenkaan näe merkittävää kysyntää Suomessa.
Tummaa sen olla pitää
Suomalaiset ovat perinteisesti olleet vaaleapaahtoisen kahvin ystäviä, mutta yhä useammin kuppiin halutaan tummaa paahtoa. Pauligin mukaan lähes kolmannes* Suomessa ostetusta kahvista on nykyään tummapaahtoista.
Lähde: *NielsenIQ PanelTrack 52 viikkoa, ostot volyymissa päättyen 22.5.2022
Kofeiinitonta, kiitos
Kahvin maku, ilman kofeiinin mahdollisia haittavaikutuksia. Sitä haluavat nyt terveellisyydestä kiinnostuneet milleniaalit, ja CoffeeTec on povannut kofeiinittoman kahvin olevan vuoden isoin ja kiistanalaisin trendi. Kahvilassa kofeiinitonta kahvia osataan kysyä, vaikka se ei erikseen lukisi listalla. Robert’s Coffeen paahtimossa menekin kasvu on huomattu: volyymi ei ole vielä suuri verrattuna perinteiseen suodatinkahviin, mutta määrä on moninkertaistunut muutaman viime vuoden aikana.
Tee parempaa teetä
Kahviloissa tarjottu tee on huonoa vastinetta rahalle. Näin koki 37 prosenttia brittikuluttajista, joita haastateltiin World Coffee Portalin Cakes, Shakes & Tea Breaks -raporttia varten. Alle neljännes koki kahviloiden onnistuneen teevalikoimansa mainostamisessa. Suuri osa vastanneista kertoi juovansa teetä kodin ulkopuolella vain kerran kuussa. Musta tee, chai latte ja yrttitee olivat kolme ostetuinta teetyyppiä. Panostamalla teevalikoimaan voi siis erottautua kilpailijoista.
LUE MYÖS: Iltapäivätee vetää asiakkaita: “Nyt kaivataan arjesta irrottautumista”
Yksilöllisyyttä nimikkopaahdolla
Kahvilalle räätälöity oma kahvi auttaa erottumaan kilpailijoista.
Käsintehtyä ruokaa
Helsingissä ja Tampereella sijaitsevan Relove-ketjun kahvilantoimen johtajan Iida-Maria Moilasen mukaan monissa kahviloissa valmistetaan nyt tuotteet itse ja panostetaan keittiöstä tuleviin annoksiin. Sama trendi on nähtävissä myös esimerkiksi Britanniassa. World Coffee Portalin Cakes, Shakes & Tea Breaks -trendiraportin mukaan 89 prosenttia kuluttajista oli ostanut ruokatuotteita kahvilasta viimeisen vuoden aikana. Autenttisuutta pidettiin tärkeänä: ostopäätökseen positiivisesti vaikuttavina mainostermeinä mainittiin muun muassa tuore, paikallisesti tuotettu ja käsintehty.
Leipätuotteet = ruokaisaa + fressiä
Ruokaisat leipätuotteet pitävät hyvin pintansa, toteaa Cafe Tarinan yrittäjä Essi Rautiainen. Täytteiden täytyy kuitenkin olla raikkaita. Robert’s Coffeessa myydyimpiä leipiä ovat täytetyt bretzelit ja focacciat. Viileänä aikana maistuvat lämmitetyt leipätuotteet.
Herkuttelu helpottaa
Levottomassa maailmantilanteessa herkutteluhetkillä parannetaan mieltä. Näin todetaan K-Ryhmän Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksessa. Sen mukaan 42 prosenttia suomalaisista kertoo, että pienillä herkuilla tai ruuilla on nyt aiempaa suurempi merkitys.
Överivegaani
Vastuullisuuden tavoittelu näkyy kasvisruuan kiinnostuksen kasvuna. Reloven kahvilatoimen johtaja Iida-Maria Moilasen mukaan vegaaniset annokset on aiemmin nähty vähän laimeampina ja yltiöterveellisinä vaihtoehtoina, mutta nyt vaaditaan myös herkullisuutta ja näyttävyyttä.
”Överituotteita voidaan tarjota myös vegaanisena. Sillä normalisoidaan vegaanista ruokaa.”
Kertakäyttöastiat syynissä
Pakkausjäte ja erityisesti kertakäyttöiset kahvikupit on tärkein kestävyyskysymys, joka alan tulee ratkaista. Näin kokivat alan johtajat Yhdysvalloista, Britanniasta ja Euroopasta World Coffee Portalin teettämässä kyselyssä. Maailmalla on pyritty erityisesti lisäämään kierrätyspisteitä ja rohkaisemaan uudelleenkäytettävien astioiden käyttöön.
Kasvijuomat maidon kintereillä
World Coffee Portalin mukaan alan johtajat Britanniassa, Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Lähi-Idässä ovat yksimielisiä siitä, että kaurajuoma on paras vaihtoehto lehmänmaidolle. Kuluttajien näkemykset olivat vaihtelevampia: kauraa suosittiin Britanniassa ja Saksassa, kun taas manteli oli suosikki Yhdysvalloissa, Saudi Arabiassa, Arabiemiirikunnissa, Ranskassa ja Belgiassa. Hollannissa kuluttajat suosivat soijaa. Suomessa Robert’s Coffeen kahviloissa lehmänmaito on edelleen käytetyin lisuke kahville, mutta kaurajuoman käyttö on lisääntynyt voimakkaasti. Cafe Tarinan toimipisteissä kasvimaitojen osuus on jo lähes puolet, ja Reloven liikkeissä niitä käytetään enemmän kuin lehmänmaitoa.
LUE MYÖS: Näin kävi kasvijuomien top 12 -sokkotestissä! Kaksi tuotetta päästi kahvin maun hyvin läpi
Terveellisyys
Ruokavalinnoilla halutaan tänä vuonna parantaa omaa hyvinvointia. K-Ryhmän tutkimuksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista sanoo haluavansa lisätä kasvisten käyttöä. Etenkin Helsingissä ja Uudellamaalla omasta terveydestä huolehtiminen nähdään tärkeänä. Aiempaa enemmän kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin aiotaan kiinnittää huomiota Länsi-Suomessa. Terveellisyyden tavoittelu näkyy myös kahviloiden salaattituotteiden myynnissä. Robert’s Coffeessa perinteiset klassikot, kuten caesarsalaatit, myyvät hyvin, mutta niiden rinnalla vegaanisten vaihtoehtojen määrä kasvaa erityisesti buffeteissa. Punaisen lihan määrä on oleellisesti tippunut, ja kalaa ja kanaa kysytään aiempaa enemmän.
Talon omat raikastajat
Erityisesti lämpimänä sesonkina maistuvat kylmät, kuplattomat juomat, kuten jäätee. Itse tehdyt jääteet tekevät kauppansa muun muassa Cafe Tarinassa. Robert’s Coffeella lemonadet ovat suosittuja, samoin kuin smoothiet.
Holiton cocktail
Finlaysin Global beverage trends -tutkimuksen mukaan 25 prosenttia milleniaaleista pitää alkoholittomia ja vähäalkoholisia tuotteita hyvin vetoavina. Trendi on huomattu myös Relovessa, jossa alkoholittomien drinkkien kysyntä on kasvanut.
LUE MYÖS: Yli 30 alkoholitonta cocktailreseptiä ilmaiseksi
Pistaasi
Starbucksin talvilistalla pistaasipähkinä maistui peräti kolmessa juomauutuudessa. Voisiko pistaasi olla tämän vuoden hittimaku?
Matcha
Tee kasvin lehdistä jauhamalla valmistettu vihreä matcha maistuu niin lattena, lemonadeen sekoitettuna virvoitusjuomana kuin leivonnaisissa.
Sisustustrendit: Värejä & sekatyylejä
Arkkitehtoonisia rakennustuotteita valmistava C-S Group on listannut tämän vuoden sisustustrendeiksi värikkyyden sekä tyylien ja materiaalien yhdistelyn. Pitkään vallinneiden neutraalien sävyjen rinnalle tulee kirkkaita väriläiskiä. Tyylejä yhdistelemällä luodaan kodikasta tunnelmaa liiketiloihin. Sama efekti syntyy sekoittamalla pehmeitä ja kovia sekä teksturoituja ja sileitä materiaaleja. Makramee-käsitöitä ja terraarioita uskotaan näkyvän sisustuksessa aiempaa enemmän.
Vuoden väri: magenta
Pantone julkaisee vuosittain teemavärin, joka kuvastaa kyseisen ajanjakson tunnelmaa. Vuoden 2023 väri on Viva Magenta, energinen aniliininpunainen sävy. Aiempien vuosien hillittyihin harmaisiin ja sinisiin verrattuna väri on sähäkkä ja iloinen vastavetona rauhattomalle maailmantilanteelle.