Teknologia

Vuosi Clubhouse-sovelluksessa on kasvattanut yritykseni myyntilukuja, kertoo sometuntija Noora Verronen

Noora Verronen kannustaa Clubhousen käyttöön. KUVA Tom Brunberg

Clubhouse rantautui Suomeen viime keväänä. Moni innostui kokeilemaan uutta somealustaa, mutta kaiken kaikkiaan suomalaisia on palvelussa vielä vähän. Clubhouse voi kuitenkin tarjota uusia mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja oman asiantuntijaroolin vahvistamiseen.

Kaikki Somesta -yrityksen sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin strategi Noora Verronen on vakuuttunut palvelun potentiaalista.

“Toivon, että Clubhouse otettaisiin käyttöön vieläkin aktiivisemmin.”

Clubhousessa keskustellaan käyttäjien itsensä tekemissä, tiettyyn aiheeseen keskittyvissä huoneissa. Niitä voi perustaa ja moderoida kuka tahansa, ja jollei niitä ole määritetty yksityisiksi, niihin voi myös osallistua kuka tahansa. Huoneen perustaja voi aikatauluttaa huoneen ja lisätä sen sovelluksen kalenteriin, jolloin muut osaavat tulla linjoille oikeaan aikaan.

Huoneiden ympärille voi perustaa myös klubeja, joiden jäsenet saavat klubin kaiken sisällön omaan syötteeseensä.

Periaatteessa Clubhouse toimiikin muilta somekanavilta tuttuun tapaan. Merkitessäsi kiinnostuksenkohteita, seuratessasi henkilöitä ja liittyessäsi klubeihin algoritmi alkaa täyttää syötettäsi valintoihisi liittyvillä aiheilla. Niistä valitaan mielenkiintoisimmat ja sukelletaan mukaan keskusteluun.

Panosta profiilikuvaan

Toiminta perustuu kuitenkin puheeseen, eikä tekstiä tai kuvaa nähdä – lukuun ottamatta käyttäjien profiilikuvia ja -kuvauksia. Niihin kannattaa Verrosen mukaan satsata.

“Clubhousessa toimitaan oikeilla nimillä. Etenkään monet kansainväliset huoneet eivät ota mukaan keskusteluun ilman profiilikuvaa ja -kuvausta.”

Puheenvuoro pyydetään painamalla viittausemojia. Moderoija nostaa puheenvuoroa pyytäneen lavalle, mikä antaa mikrofonin tämän käyttöön.

Puhepakkoa ei silti ole, vaan pelkkä radiomainen kuuntelukin on mahdollista. Keskustelusta voi myös poistua huomiota herättämättä, mutta mikäli aihe kiinnostaa, ei poistuminen kannata. Kaikki tapahtuu nimittäin tässä ja nyt, eikä jälkikuuntelumahdollisuutta ole. Keskusteluista voi lähtökohtaisesti tallentaa vain puolen minuutin pätkiä.

Verronen kuvailee Clubhousea matalan kynnyksen mediaksi, johon osallistuakseen tarvitaan vain puhelin ja ääni.

“Sisällöntuotossakaan ei tarvita pitkällistä suunnittelua, etenkään jos aihe on itselle tuttu. Liiallinen suunnittelu ei sitä paitsi edes sovi alustalle, jonka ydinajatuksena on vapaa keskustelu.”

Noora Verronen on käyttänyt Clubhousea vuoden verran sekä keskusteluhuoneiden moderoijan että osallistujan rooleissa. Hänen mukaansa sovelluksella on ollut positiivinen vaikutus niin yrityksen myyntilukuihin kuin tavoitteeseen nostaa omaa asiantuntijaprofiilia.

“Olen saanut osaamisalaani liittyvien keskustelujen kautta seuraajia Instagramiin ja kontaktipyyntöjä LinkedIniin. Osaa näistä henkilöistä en olisi muuten ehkä ikinä tavannut.”

Clubhouse sopii uteliaalle ihmiselle

Kohtaamispaikka Sofia Helsingin yrittäjä Mikko Leisti taas lähti Clubhouseen silkasta harrastuneisuudesta. Helsingin Sanomien pääkirjoituksia ruotivan huoneen yhtenä moderaattorina hän noudattaa isoisänsä kehotusta lukea lehdistä vähintäänkin pääkirjoitukset saadakseen käsityksen ympäröivästä maailmasta.

“Lisäksi keskustelu on kivaa. Clubhouse on hieno formaatti uteliaalle ihmiselle, joka tykkää herätellä keskustelua.”

Leistin mukaan ääneen pohtiminen jäsentää ajatuksia ja syventää pidemmällä aikavälillä omaa näkemystä ja mielipidettä.

“On huimaa huomata, kuinka tietäviä ja osaavia ihmiset eri aiheisiin liittyen ovat”, Leisti sanoo.

Noora Verronen näkee Clubhousessa mahdollisuuksia myös tapahtumien laajentamiseen.

“Voidaan toteuttaa esimerkiksi radio-ohjelman kaltainen show niille, jotka eivät pääse paikan päälle, tai järjestää vaikka jatkot tapahtumassa käsitellylle aiheelle. Alusta soveltuu kaikkeen, mihin ääni riittää.”

Leisti taas kehottaa perustamaan oman toimialueensa huoneen ja kutsumaan sinne alan ihmisiä – olivat he sitten tapahtumajärjestäjiä tai vaikkapa valon ja äänen ammattilaisia.

“Clubhouse on vaivaton tapa turista alan ajankohtaisista aiheista. Halutessaan huoneen voi pitää myös yksityisenä, jolloin vain kutsutut henkilöt pääsevät osallistumaan keskusteluun.”

Leisti kuitenkin muistuttaa, että etenkin alussa useampi moderaattori on laadun tae. Hän suosittelee aloittamaan 2–4 hengen porukalla, jolloin keskustelu on heti käynnissä.

“Silloin muidenkin on helppo liittyä mukaan.”


Näin pääset alkuun

  1. Hae Clubhouse sovelluskaupastasi ja rekisteröidy käyttäjäksi. Alussa käyttö oli rajatumpaa, mutta nykyään sovellus toimii ilman kutsua sekä iOS- että Android-puhelimissa. Tietokoneella Clubhousea ei voi käyttää.
  2. Kerro profiilissa jotain itsestäsi ja aiheista, joita haluat seurata tai voisit itse tuottaa. Valitse kiinnostuksenkohteesi sovelluksen tarjoamista vaihtoehdoista ja lisää niitä kuvastavat emojit profiiliisi, jotta sinua voi hakea myös niiden perusteella.
  3. Etsi hakutoiminnolla kiinnostavista aiheista puhuvia tuttuja tai alan toimijoita ja ryhdy seuraamaan heitä.
  4. Liity kiinnostaviin klubeihin.
  5. Seuraa feedistäsi tulevia keskusteluja ja tallenna mielenkiintoiset omaan kalenteriisi.

Pro Tip! Lisää profiilikuvaasi värikäs tausta. Jos keskustelijoita on paljon, voit kerrata puheenvuorosi lopuksi nimesi ja kuvasi taustavärin. Näin muiden on helppo löytää ja ottaa sinut seurantaan.

Clubhouse numeroina

  • Julkaistiin huhtikuussa 2020.
  • Clubhousessa vietettiin tammi-marraskuussa 2021 yhteensä noin 627 miljoonaa tuntia.
  • Kesällä 2021 lanseerattua yksityisviestitoimintoa käytettiin marraskuun loppuun mennessä yli 1,7 miljardia kertaa.
  • Palvelussa on noin 366 000 aktiivista klubia.
  • Huoneita luodaan päivittäin yli 700 000.

Lähde: Clubhousen tilastointi 12/2021


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento