Pia Åkerblom nauttii työstään lounasravintolassa, koska siellä hän saa riittävän vapaat kädet toteuttaa itseään. Työssään hän pelastaa yhden jos toisenkin asiakkaan päivän.
”Teen mitä tahansa, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Jos on positiivinen ja edes vähän kiinnostunut ihmisistä, joita näet joka päivä, pääsee todella pitkälle.”
Koulutukseltaan Åkerblom on kokki, mutta hän haluaa viettää enemmän aikaa ihmisten kuin kattiloiden kanssa. Se vei hänet salin puolelle. Kokkitaustasta on apua, sillä Åkerblom itse ideoi ja valmistaa henkilöstöravintolassa myytävät kahvilatuotteet.
Välillä hän on saanut mennä läpi harmaan kiven, jotta on päässyt toteuttamaan ajatuksiaan.
”Olen uusissa paikoissa aloittaessani kohdannut vastarintaa ehdottaessani uusia tuotteita tai esimerkiksi lounasravintolan laajentamista kahvilaksi. On kommentoitu, että ’ei toimi’ tai ’eivät nämä osta’, mutta lopulta uudet tuotteet ovat olleet koko paikan myydyimpiä.”
Hyvä työilmapiiri on Åkerblomille ehdoton asia. Tällä hetkellä hän työskentelee pienessä yksikössä, jossa porukka hitsautuu yhteen helpommin, mutta jokainen voi rakentaa hyvää ilmapiiriä isommassakin porukassa.
”Itse en voisi olla työpaikassa, jossa on huono työilmapiiri. Jokainen voi rakentaa siitä paremman olemalla positiivinen ja huomioimalla muut. Yhdessä paikassa keitin esimerkiksi cappuccinot jokaiselle työkaverille aamulla. Työkavereiden kanssa ollaan niin paljon yhdessä, ettei työssä ole järkeä, jos ei tulla toimeen.”
Åkerblomilla on työssään vapaus toteuttaa itseään ja luovuuttaan, ja se saa hänet viihtymään työnantajansa ISS:n leivissä. Näinä työn merkityksellisyyttä korostavina aikoina saman reseptin luulisi toimivan muuallakin.
”Itse en pystyisi liian tiukkoihin raameihin vaan viihdyn, kun saan olla luova ja toteuttaa itseäni. On myös oltava mahdollisuus oppia uutta, jotta työ pysyy mielenkiintoisena.”
Asiakkaat rakastavat Åkerblomia. Sitä kautta hän ylsi myös ehdokkaaksi horeca-alan ammattilaisten PRO-kilpailussa pari vuotta sitten. Mikä sitten erottaa hänen palvelunsa perushyvästä?
”Olen oikeasti kiinnostunut asiakkaista ja siitä, millainen päivä heillä on. Haluan heidän saavan enemmän kuin mitä he osaavat pyytää. Pienikin asia tai huomiointi voi pelastaa ihmisen päivän.”
Henkilökohtaisuus sitouttaa Åkerblomin asiakkaat ja saa heidät tulemaan uudestaan. Miten hän sen tekee?
”Kuuntele asiakasta ja ota hänet tosissaan, oli asia ihan mikä tahansa. Joskus toiveet menevät ristiin, mutta niihin on keksittävä ratkaisu. Viesti asiakkaille kuin ihminen ihmiselle. Meillä lukee asiakasviesteissä ja lapuissa, että ’terveisin Pia ja Sanna’. Näin luodaan henkilökohtainen, vahva ja luottamuksellinen suhde.”
Pia Åkerblom
- tarjoilija ja kahvilatyöntekijä, henkilöstöravintola Paussi, ISS, Espoo
- Mottosi? Ystävällisyys ei maksa mitään ja voi pelastaa toisen ihmisen päivän.
- Miten työnantajasi tukee työhyvinvointiasi? Positiivisella palautteella ja kuuntelemalla työntekijän ideoita ja ajatuksia. Liikuntaetu on myös kiva.
- Paras vastapaino työlle? Rento vapaa-aika ja omalla kohdalla myös crossfit.
LUE MYÖS: Mikä ratkaisuksi työpahoinvointiin? Sano ongelmat ääneen ja odota vastakaikua