Cocktail pulloon ja hanaan
Son of a Punchin ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki uskoo, että tulevana kesänä cocktail kaadetaan lasiin aiempaa useammin shakerin sijaan pullosta. Pullotettu cocktail tarjoaa paljon etuja: se on tasalaatuinen tekijästä riippumatta, ja sen tarjoilu on nopeaa. Hukkaakaan ei juuri synny, jos tuotteiden kierto pidetään kunnossa. Pullotettu cocktail ei toki Suomessa ole uusi keksintö, sillä pullotettua drinkkiä on nautittu jo vuodesta 1952 asti lonkeron muodossa.
Pullotetuista cocktaileista syntyy toki lasihävikkiä. Hanacocktailien kohdalla tämäkin ongelma saadaan eliminoitua. Pullotettuja ja hanassa tarjoiltavia cocktaileja valmistavan virolaisen Punch Clubin mukaan esimerkiksi gin & tonicin tarjoilu hanasta tuottaa ravintolassa 20 kertaa vähemmän pakkausjätettä kuin perinteisesti paikan päällä sekoitettuna. Julia Kokin mukaan cocktaileille tarkoitetut hanajärjestelmät ovat viime vuosina kehittyneet, minkä ansiosta drinkkien tarjoilu hanasta on varteenotettava vaihtoehto.
”Toivottavasti hanoihin saadaan ensi kesäksi muutakin kuin olutta”, Kokki toteaa.
Keveät maut
Kauan kotisohvilla pesineet ihmiset todella kaipaavat nyt ravintolaan. Näin uskoo kansainvälisesti meritoitunut baarimestari Mika Ammunet. Kotona on saatettu kokeilla klassikkodrinkkien valmistusta, ja samoja juomia halutaan testailla myös ammattilaisten tekemänä.
”Tämän lisäksi helposti lähestyttävät ja kevyet juomat ovat tämän kesän juttu.”
Keveys näkyy myös juomien makumaailmassa, uskoo Flavour Venturesin perustaja Timo Siitonen. Tämä trendi maistui Helsinki Drink Festivalilla esimerkiksi Siitosen luotsaaman Flavouriumin pisteellä rypälevetoisessa Amber bubble -cocktailissa, joka valmistettiin konjakista, vihreästä viinirypäleestä ja samppanjasta.
”Keveys näkyy myös esimerkiksi viskeissä, joiden kohdalla kallistutaan cocktailkäyttöön sopiviin, helposti sekoitettaviin tuotteisiin”, Siitonen huomauttaa.
Prosentit alas
Helsinki Drink Festivalilla alkoholittomat cocktailit olivat isosti esillä, sillä jokaisen näytteilleasettajan oli tarjoiltava vähintään yhtä holitonta vaihtoehtoa. Messuilla oli esillä lisäksi useita mietoja tuotteita, kuten aperitivoja ja pullotettua spritziä. Finlandia-vodkan global brand mixologist Pekka Pellinen taas kertoo, että uusista 30-prosenttisista Botanical-tuotteista on saatu hyviä tuloksia Euroopan ja Yhdysvaltain markkinoilta, ja samaa odotetaan myös Suomessa.
Persoona peliin
Tulevana kesänä Son of a Punchin ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki haluaisi nähdä ravintoloiden tuovan persoonaansa enemmän esiin terassien tarjonnassa.
”Uskon, että jatkossa tullaan tekemään enemmän omannäköisiä juttuja eikä vain sitä, mikä myy.”
Kokin mukaan terassille sopivat oluen ja viinin lisäksi cocktailit ja highball-juomat. Hän uskoo myös kasarihenkisten drinkkien ja jäähileisten slushien tekevän tuloaan terasseille.
LUE MYÖS: Horsmaa lasiin! Suomen baarimestarit käyttävät kesällä yllättäviäkin raaka-aineita