Viski

Suomen kalleimpaan viskimaistatukseen pääsee 599 eurolla – ”Elämässä ei tarvitse unohtaa elämistä”

Viskitastingin olemuksen ydin piilee elämyksellisyydessä ja yhteisöllisyydessä, Jarkko Nikkanen kuvailee. KUVA Timo Haapasalmi

Maistatus järjestetään viskeihin ja oluisiin erikoistuneessa Vaappuva Ankka -juomaravintolassa Kivenlahden kaupunginosassa Espoossa syyskuussa.

599 eurolla pääsee maistamaan seitsemää skotlantilaisen Highland Park -tislaamon mallasviskiä. Annoskoko on yksi senttilitra.

Kuten hinnasta voi päätellä, ihan tavallisista viskeistä ei ole kysymys. Vetonaulana on 56-vuotias viskiharvinaisuus, jota on maailmalla saatavilla vain 170 pulloa. Yksi niistä on nyt siis hankittu Espooseen.

Kyse on koko maailman mittakaavalla poikkeuksellisesta viskistä, luonnehtii tastingin isäntä Jarkko Nikkanen Avecille.

”Kyseinen tislaamo ei ole koskaan aikaisemmin julkaissut näin iäkästä viskiä. Koko Skotlannin tasolla on hurja juttu julkaista yli 50-vuotias tuote.”

Nikkanen työskentelee Highland Parkia edustavan Edrington-juomatalon Suomen-lähettiläänä. Pelkkä mainosmies hän ei kuitenkaan ole, vaan yksi Suomen arvostetuimmista viskituntijoista.

Nikkanen on kirjoittanut urallaan toistakymmentä viskiaiheista kirjaa, ollut perustamassa 1300-jäseniseksi kasvanutta viskiseuraa ja vetänyt laskujensa mukaan parituhatta tastingia, koulutusta ja muuta tilaisuutta.

Tähänastiset hinnoiltaan korkeimmat tastingit Suomen ravintoloissa ovat olleet 345 euron viski-ilta Hyvinkäällä vuonna 2019 sekä 499 euron maistatus Kuopiossa keväällä 2024. Nikkanen oli vetämässä niistä molempia, samoin nyt Espoossa järjestettävää tastingia.

Koska olen sen arvoinen

Viskimaistatukset ovat baareille tapa nostaa profiiliaan elämyskeitaina, Nikkanen luonnehtii. Kun 599 eurolla saa yhteensä seitsemän senttilitraa viskiä, olennaista ei ole alkoholi – vaan elämys ja yhteisöllisyys.

”Juuri tänään Hesarin jutussa käsiteltiin sitä, kuinka suomalaiset on pelolla lietsottu säätämään kulutustapansa niin, että itse aiheutetaan itselle lamaa”, Nikkanen pohti maanantaina.

”Tastingien kaltaiset elämykset ovat valonpilkahduksia, jotka muistuttavat ihmisiä siitä, että elämässä ei tarvitse unohtaa elämistä. L’Orealin hengessä: because I’m worth it”, Nikkanen viittaa shampoomainoksen iskulauseeseen.

”Ravintoloitsijat etsivät kukin tapoja kohentaa baarien profiilia elämyskeitaina. Nämä ovat iloisia aktivointeja, ja viskit sopivat siihen hyvin. Hintapiste elää ravintoloitsijan tahtotilan mukaan.”

Jos pulloon jää tastingin jälkeen vielä viskiä, ravintola hinnoittelee sen mielensä mukaan. Siinä vaiheessa hinnoilla on taipumusta nousta, Nikkanen kertoo.

Hän käyttää esimerkkinä 54-vuotiasta Highland Parkia, jonka ympärille rakennettu tasting maksoi kuopiolaisravintola Maljassa viime keväänä 499 euroa.

”Tastingin jälkeen senttilitra 54-vuotiasta maksoi itsekseen noin 800 euroa”, Nikkanen muistelee.

”Yleensä tendenssinä on kohtuullistaa tuotteen hintaa tastingia varten, ja hakea sen jälkeen parempaa katetta. Joten tastingeihin kannattaa todella osallistua.”

Kallis pullo

Espoon viskimaistatuksessa syyskuussa tarjolla on 56-vuotiaan lisäksi 12-, 15-, 18-, 21-, 25- ja 30-vuotiaat Highland Park -mallasviskit.

”Se on aika eeppinen buildup. Missään nimessä kattaus ei typisty tai supistu vain 56-vuotiaan viskin ympärille. Jo ne kuusi ensimmäistä viskiä muodostaisivat itsessään arvokkaan tastingin”, Nikkanen arvioi.

Pullo 56-vuotiasta Highland Parkia on hinnoiteltu Systembolagetissa Ruotsissa 500 000 kruunuun eli noin 44 600 euroon. Alkon valikoimissa sitä ei ole.

Viskimaistatuksia järjestetään ympäri Suomea. Arkistokuvassa helsinkiläisen Barley & Baitin tasting-rivistö. KUVA Mikko Laitinen

Yksi viskitastingien hienouksista piilee yhteisöllisyydessä, Nikkanen muistuttaa. Porukassa voi ammentaa muiden tietämyksestä ja jakaa ajatuksia.

”Aloittelijakin pääsee makumaailmaan kokonaisvaltaisemmin ja ymmärtää viitekehyksen, johon tässä tapauksessa myös 56-vuotias viski asettuu. Vaikka löytyisikin liitua kokonaisen pullon ostamiseen, avautuu maistajan ymmärrys paremmin, kun rinnalla on tislaamon muita tuotteita.”

Lue myös: Hyvin toteutettu viskitasting lisää ravintolan myyntiä – vinkit maistelun järjestämiseen

Lue myös: Pohjoismaiden asema maailman viskikartalla voi mullistua – suomalaistislaamoilta yhteinen voimannäyte

Highland Parkin 56-vuotiasta mallasviskiä on markkinoilla maailmanlaajuisesti 170 pulloa. KUVA Edrington

Lue myös: Näin myyt viskiä – ja unohda jo väärinymmärrys vedestä, neuvoo baarimestari Linnea Stenberg


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker