
Tamperelainen Konttori-olutravintola tiedotti maaliskuun alussa ottavansa hanamyyntiin tynnyrillisen yhtä maailman kalleimmista oluista.
Yksi 0,375 litran pullollinen tynnyrikypsytettyä Blessed-olutta maksaa tavallisesti pitkälle yli sata euroa. Yhdysvaltalaisen Anchorage Brewing Companyn valmistama Blessed on olutmaailman maineikkaimpia tuotesarjoja. Panimo julkaisee vuosittain myyntiin yhden uuden ja erilaisen erän.
Korkeaa hintaa selittää pitkä ja vaativa tynnyrikypsytys. Vuosikerran 2024 Blessediä on kypsytelty 27 kuukauden ajan kahden eri viskitislaamon tammitynnyreissä. Myös raaka-aineet maksavat. Valmistuksessa on käytetty Madagaskarin vaniljaa ja sekä raakaa että paahdettua kookosta.
Lopputuote on tuhti ja tumma 16-prosenttinen imperial stout.
Viskeistä, konjakeista ja viineistä on totuttu maksamaan suuriakin summia, mutta olutta harvempi ostaa kaappiinsa satasen pullohinnalla – vaikka logiikka tynnyrikypsytyksineen olisikin sama.
Olutravintola Konttori hankki valikoimiinsa kertaheitolla 20 litran tynnyrin Blessediä.
”Kun ostaa kerralla paljon, niin saa halvemmalla. Tämä oli vähän tokmannityyppinen ostoratkaisu”, Konttorin ravintolapäällikkö Antti Hannula sanaili Avecille tiistaina.
”Harvalla paikalla on pokkaa tai edes mahdollisuutta laittaa tällaista tuotetta hanamyyntiin. Asiakaskunnan täytyy olla sellainen, että tuote sulaa hanasta pois inhimillisessä ajassa. Meillä se saattaa julkisuuden myötä tosin mennä kaupaksi turhankin nopeasti, ehkä jo viikonlopun aikana.”
0,04 litran olut, kiitos
Ja niinhän siinä kävi.
”Loppuu Blessed jo tänään, eli samana päivänä myydään loppuun kuin tuli myyntiin. Kova on haippi, luulin että olisi nyt muutaman päivän kestänyt”, Hannula viestitteli vielä samana iltana.
Video yllä: Miltä se maistuu? Konttorin ravintolapäällikkö Antti Hannula ja kanta-asiakas Henri Sarasvirta maistoivat vuoden 2024 Blessediä tiistaina.
Avec ehti pyörähtää Konttorissa keskiviikkona alkuillasta, hieman ennen Blessedin ympärille järjestettyä maistelutilaisuutta. 56 euron hintaan sai lasiinsa 10 senttilitraa Blessediä sekä 4 senttilitraa kolmea muuta Anchorage-olutta.
Eli 0,1 litraa ja 0,04 litraa.
Isoihin kolpakoihin tottuneen korvaan hinta voi annoskokoihin nähden kuulostaa kovalta, mutta harrastajalle ei.
”Kun olut on vahvuudeltaan jopa 20 prosentin luokkaa, makuprofiilit ovat tosi vahvoja. Silloin neljä senttilitraa annoskokona kertoo jo totuuden tuotteesta. Tässä maistelussakin halusimme asettaa hintapisteen sellaiseksi, ettei raha ole kynnyskysymys. Ei harrastajankaan kukkaro ole loputon”, Hannula kertoo.
Hannula ei paljasta 20-litraisen Blessed-tynnyrin sisäänostohintaa, mutta sanoo sen asettuvan lähelle nelinumeroista summaa.

Kun Blessed kerran loppui hanasta heti, miksei hintaa hilattu ylemmäs? Nyt desin sai kympillä.
”Kantava ajatus on se, että kertaoston maltillinen hinta rohkaisee laajempaa yleisöä – muitakin kuin olutharrastajia – tutustumaan maailman huipputason olueen.”
Asiakaspalvelua ja kävijäkunnan laajentamista siis, investointi tulevaisuuteen suuren rahallisen kertahyödyn sijaan.
”Minulla on vahva tahto siitä, että aina kun puhutaan oluesta, Konttori on luontevasti mukana keskustelussa”, Hannula sanoo.
Laminointikone, ystäväni
Konttorin omistaa Kaupunkiravintolat, joka puolestaan on Restabar Group -ravintolakonsernin tytäryhtiö. Hannula on sekä Konttorin ravintolapäällikkö että Kaupunkiravintoloiden toimitusjohtaja ja osakas. Hän lähettelee ahkerasti tiedotteita medialle ja laatii someen erilaisia tapahtumakutsuja.
Homman ydin on kuitenkin oluessa, hän muistuttaa. Konttorissa on pullojen ja tölkkien lisäksi 24 hanaa, joista yhdessätoista kiertää nopeasti vaihtuva valikoima. Hanaoluita on tarjolla vuosittain noin 800 erilaista.
Hanoihin pitää löytää jatkuvasti oikeat tuotteet – ja niistä puolestaan täytyy viestiä ajantasaisesti asiakkaille.
Laminointikone laulaa, kun hanojen päälle tehdään uusia tuotelätkiä ja vaihtuvasta valikoimasta printataan jatkuvasti tiskille päivitetty A4-lista. Olutharrastajien suosimassa Untappd-sovelluksessa pitää käydä päivittämässä valikoima kohdilleen, samoin ravintolan kotisivuilla. Ihmiskäsien työtä kaikki.

Vaiva maksaa itsensä takaisin, uskoo Hannula. Konttorista on 25 toimintavuotensa aikana tullut menestyvä olutravintola, jossa asiakkaat viihtyvät ja johon panimot myyvät mielellään tuotteitaan. Viimeksi mainittu asia on merkittävä esimerkiksi nyt Blessed-tempauksen kohdalla.
Blessedin ja muiden Konttoriin tilattujen Anchorage-oluiden arviot Untappd-sovelluksessa ovat aivan huipputasoa. Olutharrastajien arviot ovat käsityöläispanimoille elintärkeitä. Konttori on yksi Untappdin polttopisteistä Suomessa, Hannula sanoo.
”Tarjoamme Suomen parhaita paikkoja panimotuotteille sellaisen asiakaskunnan arvioitavaksi, joiden ääni on kuuluva. Tuote meidän hanassamme tarkoittaa mahdollisuutta saavuttaa pöhinää ja näkyvyyttä harrastajien piirissä – joskin tuotteen on silloin tietysti oltava kunnossa. Harrastajat saattavat yhtä lailla tuhota oluen maineen, kun sana leviää.”
Pohjoisamerikkalaiset oluet tulevat Eurooppaan yleensä parin isomman jakelijan kautta, Hannula valaisee. Yksittäisen suomalaisen olutravintolan voi olla hankala saada näppeihinsä sikäläisiä huipputuotteita. Konttorikin hankkii monet tuotteensa yhteistyössä muiden olutravintoloiden kanssa.
”Systeemi on kankea ja monimutkainen, ja pelikenttä sekä Suomessa että ulkomailla kannattaa ensin oppia tuntemaan. Hollannissa on yksi iso maahantuoja, ja hekin katsovat asiakkaansa tarkkaan eivätkä ovet ole auki ihan kaikille.”
Konttorissa myydään oluita kahteen eri hintaan, joko paikan päällä juotavaksi tai euron-pari halvemmalla mukaan otettavaksi.
”Se on alalla tavallinen käytäntö. Pienen rahallisen edun tarkoituksena on sujuvoittaa ulosmyyntiä. Meillä myydään ihan reippaasti olutta myös mukaan varsinkin nyt, kun ulosmyynnin rajaksi tuli kahdeksan prosenttia. Se muutti ulosmyynnin luonnetta, nyt siinä on jo tolkkua.”



Lue myös: Suomen kalleimpaan viskimaistatukseen pääsee 599 eurolla – ”Elämässä ei tarvitse unohtaa elämistä”