Catering

Cateringin 5 kuuminta trendiä: Meri-Tuuli Väntsin ja Riikka Kannaksen vinkeillä luovuutta pitopalveluun

Pipsa Hurmerinta, Meri-Tuuli Väntsi
Pipsa Hurmerinnan (vas.) ja Meri-Tuuli Väntsin catering-yritys Lucky Tart perustettiin viime talvena. Takana on kiireinen kevät ja kesä. KUVA Mikko Uosukainen

Jo parin vuoden ajan Pipsa Hurmerinnalle ja Meri-Tuuli Väntsille oli tullut kyselyitä pääkaupunkiseudun yritysmaailmasta. Etkö tekisi meille cocktailtilaisuutta, asiakasillallista, media-aamiaista? Tarvitsisimme jotain erilaista.

Vaikutti siltä, että kaupungissa olisi kysyntää ketterälle ja luovalle cateringille. Alkuvuodesta Hurmerinta ja Väntsi päättivät vastata pyyntöihin. Perustettiin Lucky Tart, kahden naisen pyörittämä catering-yritys, joka voisi tarjota sitä jotain erilaista.

Nyt takana on vilkas kevät ja kesä. Syksyyn Hurmerinta ja Väntsi lähtivät täysin työllistettyinä ja monta tärkeää kokemusta viisaampina.

”Onneksi kaikki alkoi niin vauhdikkaasti. Saimme mahdollisuuden tehdä stressitestin ja oppia hinnoittelua. Vähemmillä keikoilla olisi ollut haasteellista löytää esimerkiksi sitä hintapistettä, jolla 30 hengen keikkoja kannattaa tehdä”, Meri-Tuuli Väntsi sanoo.

Väntsille ja Hurmerinnalle on selvää, millaista kysyntä catering-palveluille nyt on, ja mihin kohtaan he haluavat siinä asettua. Pääpaino on yritystilaisuuksissa ja kulttuuritapahtumissa, mutta myös perhejuhlia, kuten häitä ja valmistujaisia, tehdään jatkossakin – ilman voileipäkakkupalvelua.

Sormisyötävät tekivät paluun

Juuri nyt Väntsiä ilahduttaa, että yritykset ovat alkaneet järjestää aiempaa enemmän persoonallisia illallisia.

”Kutsutaan vähemmän vieraita ja luodaan dinneri johonkin erikoiseen paikkaan. Ruokaan ja viinikokemukseen käytetään aikaa. Raaka-aineen tarinaa pääsee kertomaan runsaammin”, Väntsi luonnehtii.

Toinen nouseva trendi yrityskekkereillä ovat sormisyötävät. Väntsin mukaan Suomessa catering-yrityksiltä pyydetään harvakseltaan cocktailpaloja, mutta nyt suuntaus on pieneen ja söpöön päin, maukkautta ja yllätyksellisyyttä unohtamatta.

Anni Peräkylä
Sormisyötävät ovat taas muodissa. Food Camp Finlandin Anni Peräkylä viimeistelee annoksia. KUVA Food Camp Finland

Väntsi kuvailee itseään ronskien makujen ystäväksi. Hänen suosikkejaan Lucky Tartin alkusyksyn menusta ovat paahdetulla possunfileellä ja pikkalillilla eli säilötyillä kasviksilla täytetty briossiburgeri, puttanesca-lohi, kanavartaat adjika-kastikkeen kanssa sekä kukkakaali sitruuna-voikastikkeen ja rapean tattarin kera.

”Kukin ruoka pitää tarjoilla sille oikeana vuodenaikana. On vääryys syödä feta-meloni-kurkkusalaattia lokakuussa. Täytyy olla lämmin sää ja kreikkalaista äkkiväärää valkkaria lasissa”, Väntsi sanoo.

Alkoholittomien juhlajuomien kysyntä nousussa

Juomatrendeistä Väntsi mainitsee kaksi suun­tausta: laadukkaat kuohuviinit ja samppanjat sekä mielenkiintoiset alkoholittomat tuotteet.

”Juhlapäivät jakautuvat nykyään tasaisesti, tiistaitkin myydään meillä loppuun. Humaltuminen yritysjuhlissa on vähentynyt tämän myötä. Ihmiset menevät seuraavana päivänä töihin. Alkoholia menee tosi paljon vähemmän kuin ennen.”

Lucky Tartilla alkoholittomaksi juomaksi on valittu ennakkoluulottoman kokin Ossi Palonevan kumppaneineen Viikissä valmistama viinimäinen kylmätee, johon käytetään villiyrttejä, marjoja ja sieniä.

Catering
Terveellisyys ja vastuullisuus trendaavat cateringissa. KUVA Meri-Tuuli Väntsi

”Aivan ihana juoma, joka toimii meidän ruokien kanssa erinomaisesti. Otamme aina muutaman ylimääräisen pullon mukaan, koska sitä menee niin paljon. Moni ottaa yritysjuhlissa alkujuomaksi yhden kuohuviinin tai samppanjan mutta vaihtaa loppuillaksi alkoholittomaan”, Väntsi kuvailee.

Food Camp Finlandin toimitusjohtaja Riikka Kannas on havainnut saman muutoksen kymmenen catering-vuotensa aikana.

”Harvemmin ihmiset enää lähtevät töistä juhlimaan pitkän kaavan mukaan. Yrityksillä on nykyään ihania toimitiloja, joihin on kiva kutsua porukkaa työpäivän jälkeen”, Kannas kertoo.

Pöytään katetaan pieniä paloja ja kyljessä pyöritetään mocktailbaaria. Jälkiruokakärry viimeistelee tilaisuuden.

”Se on kaksi tuntia ja sitten kotiin. Järjestävälle yritykselle tällainen on kiva ja helppo tilaisuus tavata ihmisiä”, Kannas sanoo.

Hyvinvointitrendi näkyy aamiaistarjoiluissa

Toinen Suomessa uudehko tuttavuus on ”luncheon” eli päiväseminaari, jossa asiaosuus hoidetaan lounaan ohessa. Myös aamiaistilaisuudet ovat suosittuja.

”Varsinkin aamiaisissa näkyy iso hyvinvointi- ja terveystrendi. Tehdään munakkaita, joihin saa valita itse täytteet. Tarjotaan raikkaita smoothieita, hyvää tuorepuuroa, juureen leivottua leipää ja lisäkkeitä. On tärkeää, että syömiset voi valita oman hyvinvointifilosofian mukaan”, Kannas luettelee.

Riikka Kannas
Food Camp Finlandin toimitusjohtaja Riikka Kannas. KUVA Julius Konttinen

Kannas odottelee seuraavaksi catering-trendiksi kaaoskeittiötä, ”chaos cuisinea”. Siinä erilaisia ruokakulttuureja sekoitetaan ”ihan huolella”. Esimerkistä käy cheese­burger-ravioli.

Cateringin on tarjottava silmäkarkkia

Kannaksen mukaan catering-yrittäjän pitää asua ruokatrendeissä ja osata soveltaa niitä asiakkaan tarpeisiin.

”Instagrammattavuus on hirmuisen tärkeä keskustelunaihe asiakkaiden kanssa. Mukana pitää aina olla jokin silmänruoka, josta kaikki ottavat kuvan – oli se sitten lautasannos, ihana jälkiruoka-asema, valtavat kukat tai kiinnostava tarjoiluastia.”

Gastrobar Veitsitehdas Riistameny Fiskars Village
Lautasannokset tuottavat vähemmän hävikkiä kuin buffetit. Kuvassa Food Camp Finlandin tiimi valmistelemassa riistamenua Fiskarsin Veitsitehtaalla. KUVA Food Camp Finland

Sekä Meri-Tuuli Väntsi että Riikka Kannas kiittelevät asiakkaita, jotka haluavat ja pystyvät rakentamaan tilaisuuksista visuaalisesti upeita sisällyttäen tuotantoon tapahtumatoimiston tai somistusfirman floristipalveluineen. Silloin ruokailusta tulee varmasti kokonaisuus sisustusta, koristelua, kattausta ja kukkia myöten.

”Juhla viestii yrityksen arvoista. Jos tiedotetaan vaikkapa uusista innovaatioista, ei sen jälkeen voi mennä syömään jotakin höpöhöpö-buffaa. Tarinan pitää jatkua! Ihmiset täytyy saada puhumaan, miten upeaa tarjoilu on”, Kannas sanoo.

Suunnittelu alkaa budjetista

Puhutaanpa vielä hetki rahasta. Sekä Meri-Tuuli Väntsi että Riikka Kannas toivovat, että asiakas kuin asiakas kertoisi heti aluksi, paljonko rahaa on käytössä. Budjetti määrää raaka-aineet, tarjoilutavan ja henkilökunnan määrän.

”Yritysasiakkaat tietävät jo, ettei catering tule ravintolaillallista halvemmaksi. Yksityisille kuluttajille se tulee edelleen välillä yllätyksenä”, Meri-Tuuli Väntsi sanoo.

Cateringissa ravintola rakennetaan joka kerta uudelleen. Puolet työstä on astioiden ja uunien vuokraamista, tavaroiden kantamista ja infrastruktuurin rakentamista.

”Sitä pitää rakastaa, jos haluaa catering-työtä tehdä. Samoin Excel-taulukoiden näpyttämistä”, Väntsi sanoo ja nauraa.

Gastrobar Veitsitehdas Riistameny Fiskars Village
Näyttävä kattaus on tärkeä osa kokonaisuutta. KUVA Food Camp Finland

Jos asiakkaan budjetti on kovin tiukka ja ruokaan on käytettävissä esimerkiksi vain 20 euroa vierasta kohden, Lucky Tart jättäytyy pois tarjouskilpailusta.

”Se ei ole meitä. Suomessa on ihania lounasravintoloita, jotka tekevät vähän rennompaa ruokaa, kuten laatikoita ja kiusauksia. Jos budjetti on tiukka, kannattaa etsiä halvempi tekijä”, Väntsi linjaa.

Joitakin säästämisen mahdollisuuksia toki aina on.

”Pääraaka-aineilla voi vähän pelata, mutta kyllä ruoka nykyään maksaa sen, mitä se maksaa”, Riikka Kannas sanoo.

Myös tarjoilumuotoa voi miettiä. Neljän ruokalajin pöytiintarjoilun sijaan voi valita vaikkapa kolmen ruokalajin menun, jossa pääruoka tuodaan lautasannoksena ja alku- ja jälkiruoat haetaan buffetista. Näin henkilökuntaa tarvitaan vähemmän.

Toisaalta Kannas on sitä mieltä, että noutopöydät saisivat jäädä jo historiaan.

”Tapetaan buffaruokailu! Buffat tuottavat eniten hävikkiä, lautasannokset vähiten. Kaikki asiakkaat haluavat nykyään profiloitua vastuullisiksi, jolloin myös hävikkiasia on supertärkeä.”


Catering-trendit

1. Sormisyötävät

Luovuus kukkii cocktailpaloissa. Trendikkäimmät sormisyötävät ovat ulkonäöltään pieniä ja söpöjä mutta täynnä isoja makuja: pikkelöityjä kasviksia, kylmäsavuhaukea, pitkään haudutettuja lihoja ja voimakkaita maustekastikkeita.

2. Vähemmistödemokratia

Trendi, jota moni catering-yrittäjä vastustaa. Koko tarjoilun tilaaminen vegaanisena ja gluteenittomana, vaikka sen tarvitsisi 50 vieraasta vain kaksi.

3. Instagrammattavuus

Kauppaan, tehdashalliin tai aulatilaan lavastettu illallispöytä pop-up-ravintolan tyyliin. Vahva väriteema, vuolas jälkiruoka-asema, ylellinen mocktailbaari, upeat ruokakulhot tai valtavat kukat. Kemuissa pitää olla instagrammattavaa.

4. Terveellisyys

Määritellään catering-asiakkaan käsityksen mukaan. Lounaalla terveellisyys tarkoittaa usein kasvisalkuruokaa, kalapääruokaa ja marja- tai hedelmäjälkkäriä. Aamiaisilla kustomointi on tärkeää: vieraiden on kiva valita itse täytteet leipiin, puuroihin ja munakkaisiin.

5. Vastuullisuus

Keskustelu alkaa raaka-aineista. Vastuullisuuden pitää ulottua ainesten koko ketjuun. Nyt puhutaan entistä enemmän myös henkilökunnan ja alihankkijoiden vastuullisesta kohtelusta.


Kun tilaat cateringia, huomioi ainakin nämä

  • Mieti etukäteen, minkä verran tarjoilu saa maksaa vierasta kohden. Ehdotuksen perusteella ammattitaitoinen catering-yritys osaa suositella, millainen juhli­mismuoto toimii parhai­ten: tuleeko kyseeseen vaikkapa cocktailtilaisuus tai kenties istuva illallinen.
  • Lounastarjoilussa budjettisi kertoo, onko ruoat mahdollista tarjoilla lautas­annoksina pöytiin vai buffetista – tai koostaa näistä yhdistelmä.
  • Muista kertoa catering-yritykselle, millaisia vieraasi ovat: pääosin miehiä vai naisia, minkä ikäisiä, fyysistä vai istumatyötä tekeviä? Tämä vaikuttaa huomattavasti ruoan menekkiin.
  • Ota kutsuprosessissa selville ruokarajoitteet. Älä tilaa ”varmuuden vuoksi” kaikille samaa vegaanista, gluteenitonta tai maidotonta ruokaa. Kerro, kuinka monelle hengelle erikoisruoka pitää valmistaa, ja jätä annosten koostaminen cateringin huoleksi.
  • Pihistele harkiten henkilökunnan­ määrässä. Varsinkin perhejuhlien tilaajille catering-yrittäjät suosittele­vat riittävää määrää tarjoilijoita – näin juhlista pääsee nauttimaan itsekin. Parhaissa juhlissa on aina­ jotakin instagrammattavaa. Käy tämä keskustelu catering-firmasi kanssa: saisiko vaikkapa näyttävä jälkiruokapöytä tai taitavan floristin työn jälki vieraasi somettamaan juhlistasi?

Lautasannos vai buffet? KUVA Food Camp Finland


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi