Matkailu

Maarianhaminan erikoinen viinibaari on nähtävyys – Ahvenanmaa houkuttelee coolcation-matkailijoita

Telegrafens Vinbar toimii vanhassa suojellussa lennätintalossa korkean lasikaton alla.

Vuosi sitten toukokuussa Maarianhaminan keskustaan avattu Telegrafen-talo on nähtävyys jo itsessään. Ulkoseinien sisällä on toinen kivitalo, vuonna 1928 valmistunut entinen lennätinasema.

Maarianhamina panosti uuteen Telegrafen-keskukseen yhteensä 40 miljoonaa euroa. Kokonaisuuteen kuuluu kauppakeskus, ravintoloita, kahviloita, toimistotiloja ja asuntoja.

Talossa on vuosikymmenten varrella toiminut puhelinvaihteenhoitajien lisäksi muun muassa laivanvarustamon konttori, valokuvausstudio, purjeiden ompelijoita ja köydentekijöitä. Rakennus on suojeltu.

Telegrafen-keskuksen julkisivua koristaa Ahvenanmaan ensimmäinen viherseinä.

Entisessä lennätinrakennuksessa toimiva viinibaari Telegrafens Vinbar erilaisine kabinetteineen on keskuksen sydän.

”Telegrafenin vanhasta talosta on kirjoitettu kilometreittäin lehdissä ja pohdittu, mitä tälle pitäisi tehdä. Sisätiloissa on voitu tehdä muutoksia, mutta ulkoseiniin ei ole saanut koskea. Talossa on paksut seinät, jotka jatkuvat monta metriä maan alle. Tämä on rakennettu todella kunnolla”, viinibaarin Johan Ekholm kertoo Avecmedialle.

”Taloa ei pystytty siirtämään eikä sille voitu tehdä muutakaan, niinpä sijoitimme sinne viinibaarimme. Parhaillaan taloon on rakenteilla viinikellari.”

Yrittäjien tavoitteena on ollut tarjota asiakkaille välimerellistä ruokaa. Alueen keskellä olevan aukion innoittajana on ollut eteläeurooppalainen plaza.

Aukiolla järjestetään myös konsertteja ja tapahtumia, joissa paikalliset artistit pääsevät esiintymään.

”Viinibaarin viinivalikoima on vaihtunut kesäaikaa ajatellen, ja tarjolla on enemmän valkoviinejä. Valikoima on Eurooppa-painotteinen, mutta etsimme jatkuvasti uudesta maailmasta hyviä viinejä. Erilaisia viinejä viinibaarissa on nyt 130–140”, Ekholm laskee.

”Paikalliset eivät viime kevään aikana ehtineet löytää meitä, mutta ne, jotka löysivät, olivat iloisia ja yllättyneitä. Tulevana kesänä tulemme markkinoimaan erityisesti laiva- ja vierasvenesatamissa.”

Vuonna 1928 rakennettu entinen lennätinasema on nykyisin Telegrafen Vinbarin käytössä.
Plazalla aloitti maaliskuun lopussa Subs & Pasta -ravintola. Plazan ympärille odotetaan vielä uusia ruokatoimijoita.
 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Henkilön Telegrafens Vinbar (@telegrafens_vinbar) jakama julkaisu

Yllä: Telegrafens Vinbarin tarjontaa. Jos upotus ei toimi, katso kuva Instagramista.

Paikallista ruokaa

Manner-Ahvenanmaan pohjoispäässä, Getan kunnassa toimiva Havsvidden Resort on vahvistanut johtoaan talven aikana. Yrityksen toimitusjohtajana aloitti marraskuun alussa Niko Micklin, joka on työskennellyt hotelli- ja ravintola-alalla viimeiset 12 vuotta. Matkailuosaamista on tarttunut muun muassa Visit Ålandista, jonka palveluksesta hän siirtyi Havsviddeniin.

Havsviddenin ravintolatoiminnasta vastaavaksi pestattiin Stallhagenin panimon gastropubin palveluksessa työskennellyt Johanna Dahlgren. Dahlgren on toiminut ravintola-alalla Ahvenanmaalla 35 vuoden ajan.

”Havsvidden on upea tuote, jonka parissa on hienoa työskennellä”, toimitusjohtaja Niko Micklin sanoo.
”Meillä on oltava hyvä verkosto, johon voi luottaa, jotta voimme kertoa asiakkaillemme mistä raaka-aineet tulevat. Se tekee ruoasta vieläkin kiinnostavampaa”, Havsviddenin ravintolatoiminnasta vastaava Johanna Dahlgren sanoo

Dahlgren haluaa tarjota asiakkaille saariston makuja paikallisista raaka-aineista. Ahvenanmaalta saadaan muun muassa perunaa, omenoita, sipuleita, parsaa sekä peuraa, lammasta ja lintua.

”Ihmiset haluavat tutustua paikalliseen ruokaan, ja tavoitteena on antaa heille maistiaisia Ahvenanmaalta. Haluan, että me olemme yksi syy tulla Ahvenanmaalle, syömään herkullista ruokaa Havsviddeniin. Eihän sitä suosiota rakenneta päivässä, mutta kuljemme kuitenkin sitä kohti”, Dahlgren sanoo.

Dahlgrenin mukaan ruokailun pitää olla kokonaisvaltainen kokemus, johon kuuluvat ääni, tuoksu ja maku.

”Ruokamme on niin paikallista kuin mahdollista ja noudatamme eri sesonkeja. Ahvenanmaalla on runsaasti paikallisia tuottajia ja olen työskennellyt jo 15 vuotta tämänkaltaisessa työssä, joten olen luonut usean toimijan kanssa verkoston.”

”Ahvenanmaalla on Manner-Suomea helpompaa saada raaka-aineita. Asiakkaita on vähemmän, joten hieman pienemmätkin määrät riittävät”, Dahlgren sanoo.

Voissa paistettua ahvenanmaalaista siikaa fenkolikastikkeella ja muhennettua tilli-perunaa ja yrteillä höystettyä ahvenanmaalaista omenaa.
Graavattu siikatartar perunalastuilla, piparjuurta ja Ahvenanmaan mustaleipää.

Ahvenanmaalla on paljon hyviä tuottajia ja jopa hyvin lähellä Havsviddeniä. Maatiloilla kasvatetaan vihanneksia, marjoja, lihaa ja pyydetään lähivesistä kalaa.

”Opetan ihmisille muutakin kuin vain hyvän ruoan valmistamista. Haluan hieman haastaa asiakkaita ja opettaa heitä esimerkiksi nauttimaan kokonaisen savukalan. Sen miten ruodot poistetaan ja miten kalaa käsitellään sormin”, Dahlgren naurahtaa.

Havsvidden kiinnostaa ahvenanmaalaisten mukaan myös kansainvälisiä vieraita. Coolcation-trendin voi olettaa vaikuttavan positiivisesti Pohjoismaiden matkailuun ja samalla myös Ahvenanmaahan. Termi viittaa nimensä mukaisesti (cool = viileä, vacation = loma) matkailuun, joka suuntautuu ilmaston lämpenemisen takia viileämmissä oloissa vietettyyn lomaan.

”Meillä on käynyt melko paljon julkisuuden henkilöitä jo nyt. Me voimme tarjota uusia elämyksiä, sillä moni kansainvälisistä vieraista on jo käynyt Lapissa ja Rovaniemellä. Vahvuuksiamme ovat tunnettavuus ja trendikäs elämys.

”Täällä on harvinainen mahdollisuus asiakkaalle kokea aidosti ahvenanmaalainen luonto – kalliot, meri ja käkkärämännyt. Alue on iso, joten täällä voi olla ja nauttia kaikesta omassa rauhassa”, Micklin sanoo.

Hän haluaa vahvistaa Havsviddenin tunnettuutta Ruotsin ja Suomen markkinoilla ja välittää läheltä tarjottavia vahvoja luontoelämyksiä.

”Tavoitteena on pidentää sesonkia, aloitetaan jo aikaisemmin keväällä ja jatketaan pitkälle syksyyn.”

KUVAT Kari Martiala ja Helena Lylyharju

Havsvidden Resortin alueella on kallioisessa rantamaisemassa 33 hotellihuonetta, 18 kalliohuvilaa ja 8 asuntoa.
Havsvidden Resortin päärakennus ravintolasaleineen sijaitsevat kallion korkeimmalla kohdalla.

Lue myös: Salin suuri koko on haaste, kun sesonki on ohi – tällainen on Maarianhaminan klassikkoravintola Nautical

Lue myös: Jättipotti ruokamatkailulle: Suomesta aletaan tehdä kansainvälisesti suosittua ruokakohdetta isolla rahalla


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi