Majoitus- ja ravitsemisalalla vallitsee vakava työvoimapula. Sen takia oikeanlainen kumppani työntekijöiden rekrytointiin ja keikkatyöläisten hankintaan on tärkeässä roolissa alan yritysten liiketoiminnan sujuvuudessa. Helsingin Arabianrannassa sijaitsevaan kortteliravintola Bistro Brykiin valikoitui henkilöstövuokrausyritykseksi Bolt.Works. Vanhan Arabian tehtaan kivijalkaan perustetun ravintolan avokeittiössä porisevat sulassa sovussa Välimeren rantabaarien, Aasian katukeittiöiden ja pohjoisen luonnon puhtaat maut. Ravintoloitsija Juho Kainulaiselle Bolt oli tuttu kumppani jo edellisestä työpaikasta.
“Boltin kautta olemme aina saaneet ammattitaitoista porukkaa töihin. Homma toimii ripeästi, ja heidän henkilökuntaan saa nopeasti yhteyden.”
Kainulainen kehuu yhteistyötä Boltin rekrytointikonsulttien kanssa helpoksi ja nopeaksi. Alan tunteva henkilökunta osaa suositella kuhunkin tehtävään sopivan tekijän.
“Heiltä on myös saanut muihin toimijoihin verrattuna henkilökuntaa aika varmasti.”
Boltin valtakunnallisesta palvelusäteestä on ollut hyötyä, sillä Kainulainen luotsaa Bistro Brykin lisäksi kahta toimipistettä Lapissa. Hänen mukaansa sesonkipaikkoihin on haastava saada työntekijöitä, mutta Boltin kautta pohjoiseenkin on saatu ammattitaitoiset tekijät.
Bolt.Worksin sovellus helpottaa ravintolan arkea
Yksi syy Boltin valintaan Kainulaiselle on ollut myös Boltin oma sovellus, jossa hoituu suurin osa henkilöstövuokraukseen liittyvistä toimenpiteistä. Sovelluksessa on lukuisia toimintoja, joista Kainulainen kokee esimerkiksi työntekijöiden haun ja työtuntien hyväksynnän toimivan erityisen hyvin. Sekavan paperirumban sijaan työtunnit saa kuitattua helposti.
“Saan sähköpostiin viestin, kun tietyn henkilön tunnit ovat hyväksyttävänä. Pystyn käymään tunnit läpi selkeästä näkymästä ja hyväksymään ne yhdellä klikkauksella, jos kaikki on kunnossa.”
Sovelluksen kautta voi myös antaa työntekijöille palautetta. Hyvä arvostelu työkeikan jälkeen vaikuttaa työntekijöiden kokemukseen kyseisestä ravintolasta – kun paikasta jää hyvä fiilis, on sinne mukavampi mennä uudestaankin töihin. Kainulaisen mukaan kehujen annosta on etua sekä työntekijöille että yritykselle.
“Jos työntekijälle antaa viiden tähden arvostelun, Bolt maksaa hänelle ylimääräisen bonuksen. Hyviä arvosteluja saavat tekijät myös saavat helpommin uusia toimeksiantoja.”
Tutustu Bolt.Worksiin ja sovellukseen: https://www.bolt.works/toimiala/horeca/
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Helppoa kommunikointia ja tekijöiden etsintää
Helsingin Pasilassa sijaitsevassa The Towerissa hyödynnetään myös Boltin henkilöstövuokrauspalveluita. Ravintolapäällikkö Sami Timonen pitää Kainulaisen tapaan Boltin sovelluksen arvostelu- ja palautetoimintoja tärkeinä. Muiden yritysten tekemien arvostelun perusteella on helpompi valikoida omaan toimipaikkaan sopivat tekijät. Jättämällä hyvän arvostelun voi omalta osaltaan myös auttaa kyseistä henkilöä saamaan keikkoja myös vastaisuudessa. Timoselle ykkösjuttu sovelluksessa on kuitenkin se, miten helposti sen kautta saa yhteyden tekijöihin.
“Sovelluksessa voi chattailla työvuoroon tulevan työntekijän kanssa suoraan. Hänelle voi antaa tietoa työvuorosta, ja hän voi esittää kysymyksiä.”
Suoraviivainen mahdollisuus kommunikointiin parantaa molempien osapuolten kokemusta yhteistyöstä kiireisessä ravintola-arjessa.
Sovelluksessa on muitakin toimintoja, jotka helpottavat oikeiden työntekijöiden löytämistä. Arvosteluiden lisäksi nähtävillä on tekijöiden työhistoriaa, ja myös osaaminen on selkeästi eritelty.
“Sen ansiosta pystyy tarkemmin valikoimaan työntekijän tarpeen mukaan tiettyihin toimintoihin.”
Ammattitaitoisia tekijöitä blokkareista tarjoilijoihin
The Towerissa on ollut tarvetta monenlaisille tekijöille, koska ravintolan konsepti on hyvin laaja. 369-asiakaspaikkainen mukautuva monitoimiravintola tarjoilee sekä lounasta että illallista, ja jatkuvasti elävä juomalista kattaa satoja tuotteita. Boltin kautta on saatu ammattitaitoisia tekijöitä niin blokkareiksi, saliapulaisiksi, baarityöntekijöiksi kuin tarjoilijoiksi. Syksyn sairaslomakierrettä helpottamaan on tekijöitä jouduttu hakemaan nopeallakin aikataululla esimerkiksi seuraavalle päivälle.
“Niistäkin vuoroista valtaosa on täytetty.”
Timonen korostaa, että pikavuorojen kohdalla täytyy itsekin pystyä joustamaan. Vuorokauden varoajalla saattaa saada baarimestarin sijaan avukseen reippaan festarityöntekijän, joka on aina tyhjää parempi.
“He ovat aina olleet avuksi!”
Timonen kehuu muutenkin Boltin kautta saatavia työntekijöitä iloisiksi ja ammattitaitoisiksi. Boltin rekrytointikonsulttien kanssa toimiminen on myös sujunut helposti ja luontevasti.
“Heistä tulee tunne, että he oikeasti välittävät ja tekevät töitä sen eteen, että me saadaan henkilökuntaa. Sieltä tuleva henkilökunta on sellaista, kun on sovittu. Saa sitä, mitä tilaa. Heidän kanssaan on helppo toimia.”
Lue lisää Bolt.Worksistä: https://www.bolt.works/toimiala/horeca/