”Ajelimme poikani kanssa sydäntalvella mäkistä reittiä Rokua Geoparkiin. Yhtäkkiä takapenkiltä kuului: Äiti, annan näille jokivarren maisemille 5+ tähteä”, Sandy Kantola kertoo.
Pohjoisen ihmeille kun avaa silmänsä, saa elämyksiä pienistäkin asioista. Pulkkamäki tai pilkkiminen merenjäällä voivat olla aasialaiselle kokousvieraalle ainutlaatuisia elämyksiä, muistuttaa Hanna Limingoja.
Oulun valtteihin kuuluvat merellinen sijainti, saavutettavuus ja vaihtuvat vuodenajat.
”Meillä on tarjolla samat elementit kuin Lapissa vain tunnin lennon päässä Helsingistä. Lyhyt lento mahdollistaa hyvien esiintyjien saamisen, tuot keynote-puhujan Ouluun kustannustehokkaasti. Kansainvälisille ryhmille Oulun-lento on vain yksi pieni pomppu lisää Helsingistä”, Kantola sanoo.
Oulussa matkailun parissa työskentelee valtava määrä ammattilaisia, joilla on tavoitteena täydellisen sujuva visiitti Ouluun. Sandy Kantola on Oulun kaupungin tapahtuma-aluepalveluiden tapahtumakoordinaattori. Hän luonnehtii keskeiseksi tehtäväkseen paitsi vuokrata paikkoja tapahtumajärjestäjille, myös olla heidän tukenaan.
Tapahtuma-aluepalveluilta voi vuokrata Oulun suurimpia tapahtumatiloja kuten Kuusisaaren tapahtumapuistoa ja Oulun Musiikkikeskusta, jossa on 816 hengen Madetojan sali ja 475 hengen Pohjankartanon sali, Hupisaarten kesäteatteria, Ouluhallia ja Oulun Energia Areena -jäähallia.
”Ouluhalli on puoleen Suomeen suurin tapahtuma-areena. Syksyllä siellä oli S-ryhmän päällikköpäivät, Oulun Energia Areena oli Osuuspankin juhlapaikkana ja Madetojan salissa järjestettiin Lääkäripäivät helmikuussa. Meillä on paljon tapahtuma-alan osaamista ja kalustoa, saamme pystyyn hienon ja vaativankin tapahtuman. Ammattilaiset osaavat loihtia tapahtumasta sellaisen, että ei tunnu kuin istuisit jäähallissa. Aivan kuin Emma-gaala – Oulussa on mahdollista järjestää vastaavia tapahtumia!”
Kuusisaari muokattiin 2017 tapahtumapuistoksi, joka mahdollistaa eri kokoluokan tapahtumia, ja kesällä 2023 siellä on kahdeksan tapahtumaa, muun muassa Qstock, Suomi Pop ja Oulun päivät.
Qstock viettää nyt 20-vuotisjuhlaansa. Kantola kuvailee sitä Oulun ankkuritapahtumaksi ja vientituotteeksi, ja se kuuluu viiden suurimman suomalaisen festivaalin joukkoon.
”Isot tapahtumat kiinnostavat yrityksiä. VIP-kokemuksen halu kasvaa, sanon kymmenen vuoden kokemuksella. Esimerkiksi yrityksen kesäjuhla voidaan yhdistää festivaaleihin: etkot ravintolassa ja illaksi vip-lounge festivaaleilta. Se korvaa erikseen järjestettävän yritysjuhlan”, Kantola kuvailee.
Monipuolinen alan osaaminen auttaa Kantolaa ymmärtämään kokonaisvaltaisesti, mitä tapahtumat vaativat. Samalla tavalla kokenut matkailualan konkari on Lapland Hotels Oulun myyntipäällikkö Hanna Limingoja. Hän on ”tullin kautta tullut” eli muuttanut Savosta pohjoiseen 25 vuotta sitten ja työskennellyt siitä saakka Oulussa matkailun parissa.
”Oulu passaa loistavasti kansainvälisten yritystapahtumien kohteeksi. Saavutettavuus ja liikenneyhteydet ovat hyvät, lisäksi Oulun hotelleilla on kapasiteettia myös silloin kun Lapissa on paljon kansainvälisiä vieraita. Oulussa on paljon potentiaalia kansainväliseen liikematkustukseen ja vapaa-ajan ryhmiin”, Limingoja toteaa.
Lapland Hotels Oulun sijainti Ainolanpuiston kyljessä ja tuomiokirkkoa vastapäätä on ihanteellinen. Hotellin juhlatilana toimii Ynninkulma, jonka kivijalka on vuodelta 1656. Hotellin modernien kokoustilojen vastapainona on tarjolla Kuvernööri-sali ja Pohjanhovi-kabinetti historiallisessa miljöössä.
”Meillä onnistuvat niin viralliset kokoukset kuin rennommatkin tapaamiset, joissa kehitetään asioita. Silloin tarvitaan luovuutta ruokkivat tilat. Oli kokous millainen vain, sen yhteyteen voidaan toivoa aktiviteettia, ja verkostomme ansiosta pystymme järjestämään mitä vain.”
Oli kyseessä sitten juhlallinen illallinen tai rento illanvietto stand upeineen ja bändeineen, kaikki tilaisuudet ovat asiakkaille tärkeitä.
”Kutsumme mielellään asiakkaat paikan päälle katsomaan tilat, että ne ovat varmasti sopivat. On tärkeää selvittää, mikä on tilaisuuden tarkoitus ja tavoite. Sitten räätälöimme tilaisuuden sellaiseksi, että se täyttää ja ylittää kaikki odotukset”, Limingoja kuvailee.
Tavoitteena on aina tuottaa elämyksiä. Siinä isossa roolissa on ruoka:
”Keittiömme on ainutlaatuinen ja taipuu moneen. Ruoan täytyy olla tietynlaista, että jaksetaan kokouspäivä – pitää saada riittävästi energiaa, mutta ei liikaa. Meidän lähiruokaan ja pohjoisen makuihin perustuvat yllätysmenumme ovat valtavan suosittuja ja herättävät poikkeuksetta wau-efektin. Wau-elämyksiä tarvitaan tässä elämässä!”
Lapland Hotelsilla on pitkät perinteet myös insentiivimatkailussa, jossa pätevät samat säännöt kuin muissakin yritystapahtumissa.
”On hyvä ymmärtää asiakkaiden odotukset, jotta varmasti onnistumme täyttämään ja ylittämään ne. Tärkeintä on kaiken sujuvuus ensimmäisestä yhteydenotosta heippavilkutuksiin. Toivomme kaiken sujuvan ja asiakkaan mieleen jäävän jotain, minkä muistaa pitkään. Kun asiakkaalle tulee tunne, että homma hoituu, se näkyy palautteessa”, Limingoja toteaa.
Hän korostaa, että alueellinen yhteistyö on tärkeää: hotellit ja ravintolat puhaltavat yhteen hiileen, jotta käynti on mahdollisimman sujuva.
Myös aktiviteetit ovat tärkeitä niin insentiivi- kuin laajemminkin yritysmatkailussa. Tekemisen ei kuitenkaan aina tarvitse olla valtavan massiivista. Hollantilainen vieras läksytti hiljattain Limingojaa siitä, että oululaiset eivät ymmärrä, mitä heillä on.
”Hän huomautti, että vesi on meillä kaikkialla. ”Elätte tässä, ettekä ajattele sitä niin isona mahdollisuutena.” Meidän täytyy avata läppiä silmien edestä ja oppia katsomaan, mitä kaikkea meillä on! Ihan lähellä voi kokeilla esimerkiksi koskikelluntaa, koskenlaskua tai lumenveistoa.”
Oulun sijainti on noheva: vaikuttavia luontokohteita löytyy ihan läheltä, kuten Limingojan oma suosikki Koitelinkoski Kiimingissä tai ainutlaatuinen Hailuoto.
Kantola muistuttaa Pohjolan rengastien kohteista:
”Oulun lähialueella, parin tunnin ajomatkan päässä, on useita upeita kokousten yhteyteen sopivia päiväkohteita kuten esimerkiksi Syöte, Kalajoki, Rokua Geopark ja mikä ettei myös Kemi tai Rovaniemi.”
Limingoja toteaa, että on rikkaus työskennellä Oulun upeassa matkailuverkostossa. Naiset uskovat, että pohjoinen kokemus tuo lisäarvoa kävijälle ja yritysjuhlalle. ”On mahtavaa saada homma menemään maaliin ja nähdä tyytyväinen asiakas!”
Verkkosivut: visitoulu.fi