Helsinkiläinen Anna Elola on työskennellyt Koffin punaisessa pubiratikassa kolmen vuoden ajan. Juomat ostetaan vanhan ratikkavaunun rahastajan paikalle rakennetulta baaritiskiltä.
Olutta menee eniten. Tuoppi maksaa 8,10 euroa.
”Moni ottaa oluen, vaikka ei olisi oluen ystävä. Ajatellaan, että täällä kuuluu tehdä niin”, Elola naurahtaa Helsingin Uutisille.
Tarjolla on viiniä, shotteja, alkoholittomia juomia ja jouluaikaan glögiä.
Baariratikassa tilat ovat ahtaammat kuin tavallisessa baarissa.
Tiskin takana pitää myös ennakoida, onko edessä kaarteita tai tärisyttäviä risteysalueita.
”Esimerkiksi Liisankadun ja Unioninkadun kulmassa ei kannata tehdä shottia.”
Joulun alla yleisöajoja tekevä ratikka on koristeltu joulutunnelmaan. Ikkunoiden yläreunassa ja käytävän tangoissa kulkee kuusiköynnöstä koristeineen.
Tonttulakit peittävät puisten istuimien tyynyosan. Tänä vuonna ne on sidottu tiukasti kiinni, jotta niitä ei lähtisi asiakkaiden matkaan.
”Ei ole aikaisemmin tullut käytyä”, toteaa puolitoista vuotta Helsingissä asunut Oona Hynninen.
Hän ja neljän hengen espoolais-helsinkiläinen seurue on ensimmäistä kertaa pubiratikan kyydissä keskiviikkoiltana.
He siemailevat kuumia glögejä ratikan peräosassa.
”Täällä on ihan tunnelmallista. Vielä ollaan tutuissa maisemissa”, toteaa Kampissa asuva Hynninen ratikan kääntyessä Hakaniementorilta Hämeentielle. Kaiuttimissa soi Sylvian joululaulu.
Kierros pubiratikassa maksaa 12 euroa
Elola kertoo, että baariratikan kyytiin nousee helsinkiläisiä sekä turisteja.
Aina välillä joku yrittää nousta kyytiin HSL:n kortilla, mutta se ei onnistu.
Kierros maksaa 12 euroa. S-ryhmän etukortin haltijat saavat kierroksen kympillä. Juomat maksetaan erikseen.
Useimmille kierros on Hynnisen seurueen tapaan kokemus, joka pitää testata ainakin kerran, joillekin jokavuotinen traditio.
Elola on pannut merkille, että vajaan tunnin kestävä kierros houkuttelee myös ensitreffeille tulijoita.
”Kierroksen jälkeen on helppo lähteä eri suuntiin, jos juttua ei synny.”
Suomessa asuvat Francisco ja Angelica ovat tuoneet Suomessa työmatkalla olleen Matildan ratikka-ajelulle ennen tämän paluuta kotiin Puolaan.
Kukaan kolmikosta ei muista vastaavaa baariratikkaa maailmalta. Espanjan ja Puolan kaupungeissa ratikat ovat tuttuja liikennevälineitä.
”Budapestissä oli olutpyöriä”, Angelica muistelee nauraen.
Riksamaisen pyörän kyydissä, asiakkaat yrittivät tyhjentää valtavaa oluttynnyriä ajelun aikana.
Keskiviikkona kuljettajan penkillä istuu Kalle Henriksson. Hän on yksi baariratikan kahdeksasta kuljettajasta. Päätyönään he ajavat tavallisia raitiovaunuja.
Pubiratikka on ajellut pian 30 vuotta
Henrikssonille vuorot punaisessa ratikassa ovat mieluisia.
”Täällä on aina iloista väkeä kyydissä ja tätä on tosi kiva ajaa. Kaikki toimii manuaalisesti, ohjelmia ei tarvitse päivitellä. Ratikka kulkee kelissä kuin kelissä”, Henriksson kehuu rautarouvaa, jollaista hän ehtii ajaa linjaliikenteessä uransa alkuaikoina.
Henriksson pitää kuljettajan oven usein avoinna. Juttusille saa tulla, ja moni tuleekin kurkkimaan, millainen on vuosimallin 1959 raitiovaunun ohjaamo.
Runeberginkadulla vastaan tuleva autoilija jää kääntyessään odottamaan ratikan ohitusta. Pelkääjänpaikalla istuvan naisen kasvoille leviää hymy, kun hän huomaa vastaantulijan olevan punainen rautarouva.
Monelle helsinkiläiselle Koffin ratikka on tuttu näky. Se on liikkunut muun ratikkaliikenteen seassa jo vuodesta 1995.
Kaikille avoimia ajoja järjestetään kesäkautena sekä nyt kolmatta kertaa joulun alla.
36 asiakaspaikkaa
Varauksia yleisöajoihin ei oteta.
”Jouluajoissa suosituimpia päiviä on lauantait. Välillä käy niin, että kaikki halukkaat eivät mahdu kyytiin”, Elola kertoo.
Toisaalta keskiviikon kello 17 lähdön kierros tehtiin ilman ainuttakaan asiakasta.
Istumapaikkoja ratikkabaarissa on 30, seisomapaikkoja 6.
Yleisöajot lähtevät aina Mikonkadun pysäkiltä Rautatientorin kupeesta.
Reitti voi vaihdella. Kuljettaja saa tietoa, missä on häiriöitä liikenteessä, niille osuuksille ei kannata lähteä.
Henriksson kertoo välttelevänsä Punavuoren ja Eiran kapeita väyliä etenkin talvella, sillä siellä toisinaan väärin pysäköityjä autoja.
”Kallion ja Töölön kierroksella kaupunkia näkee laajemmin”, Elola huomauttaa.
Tällä kertaa Henriksson ajaa Hakaniemen kautta Sörnäisiin, sieltä Töölön kautta Kamppiin ja Aleksanterinkadun kautta Senaatintorille ja Kruununhakaan ja takaisin lähtöpisteeseen Rautatientorin reunaan.
Häät, ristiäiset ja perhejoulu pubiratikassa
Keskiviikkoiltana tunnelma ratikassa vastaa enemmän baarin tai kahvilan tunnelmaa kuin sightseeing-ajelua.
Matkustajat ovat tulleet kierrokselle tapaamaan toisiaan.
Kiskoilla kulkeva baari valikoitui myös naisverkosto Ladies’ Circlen tapaamispaikaksi. Kymmenen naisen seurue aloitti kokousiltansa ratikassa Emilia Enroothin ehdotuksesta.
– En ole koskaan käynyt täällä aikaisemmin ja ajattelin, että tämä olisi vähän jouluinen tapaamispaikka.
Kierroksen jälkeen naisten oli tarkoitus kokoustaa ja illallistaa.
Baariratikassa työskentelevät Elola ja Henriksson muistelevat yksityistilaisuuksiin varattuja ajoja.
Kiskoilla on vietetty syntymäpäiviä, häitä ja jopa yhdet ristiäiset. Tänä vuonna ratikassa vietetään perhejoulua jouluaattona.
Elola kertoo kuorosta, joka on vuokrannut ratikan ainakin kahdesti ja laulanut maisemaan sopivia lauluja.
”Sieltä tulee Katupoikien laulu, Kolmatta linjaa, Muistojen bulevardi, Sataman valot…”, Elola muistelee.
Spårakoff on liikenteessä 23. joulukuuta asti keskiviikosta lauantaihin. Vajaan tunnin kierros lähtee Mikonkadun pysäkiltä Rautatieaseman kupeesta. Lähdöt aina tasatunnein kello 14–20 (tauko klo 16–17).