Evento Awards -palkinnot jaetaan vuosittain 13 sarjassa.
Evento Awardsissa kilpaillaan tapahtumatuotannon eri alueilla. Omat sarjansa ovat myös vuoden parhaalle tapahtumapaikalle, tapahtumastrategialle ja sekä henkilöille tapahtumien kulisseissa. Sarjoja uusitaan aika ajoin vastaamaan tapahtuma-alan kehitystä. Sarjat on valittu yhdessä tapahtumateollisuuden tärkeimpien sidosryhmien kanssa.
Sarjoja on yhteensä 13. Kaikille avoimia sarjoja on 11. Niihin osallistutaan ilmoittamalla oma kilpailutyö mukaan tällä sivustolla avautuvalla lomakkeella. Lisäksi on kaksi yleisösarjaa, joissa yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan valmiista ehdokaslistasta.
Tutustu sarjoihin jo nyt. Kilpailutöiden ilmoittaminen vuoden 2025 Evento Awardsiin tapahtuu 2.12.2024–19.1.2025.
Kilpailusarjat
- Tapahtumat osana strategiaa*
- Promootio/lanseeraus
- Yritystapahtuma, maksullinen
- Yritystapahtuma, maksuton*
- Yleisötapahtuma, maksullinen*
- Yleisötapahtuma, maksuton
- Henkilöstötapahtuma
- Visuaalinen toteutus
- Hyväntekeväisyys / yhteiskunnallinen tapahtuma*
- Tapahtumapaikka, suuri
- Tapahtumapaikka, pieni
- Juontaja/moderaattori (yleisösarja)
- Kulissien virtuoosi (yleisösarja)
* = Sarjan finalistit pääsevät pitchaamaan työnsä tuomaristolle Kongressi Meetings & Events -messujen lavalla torstaina 20. maaliskuuta 2025. Voit katsoa videon vuoden 2024 pitchauksista täältä.
Tapahtumat osana strategiaa
Sarja on tarkoitettu asiakasyrityksille, joiden strategiassa tapahtumilla on olennainen rooli. Onnistuneet tapahtumat ovat parhaimmillaan elämyksellisiä ja innostavia mutta ennen kaikkea tärkeä osa laajempaa markkinointitoimenpiteiden kokonaisuutta. Tapahtumien avulla vahvistetaan yrityksen brändimielikuvaa ja tavoitetaan tärkeitä kohderyhmiä. Tapahtumastrategian toteuttaminen on suunnitelmallista ja tavoitteellista.
Kriteerinä tässä sarjassa menestymiselle on yrityksen tapahtumastrategia ja sen toteutuminen. Vastuullisuuden osoittaminen on arvostelukriteerinä kaikissa sarjoissa.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Asiakasyritys, jonka strategiassa tapahtumilla on olennainen rooli tavoitteiden saavuttamisessa ja haluttujen kohderyhmien tavoittamisessa ja sitouttamisessa. Ilmoittautumisen voi tehdä asiakasyritys itse tai tapahtumakumppani.
Promootio/lanseeraus
Onnistunut promootio tai lanseeraus lisää tuotteen tai palvelun tunnettuutta tai myyntiä valitussa kohderyhmässä todistettavin tuloksin. Promootio tai lanseeraus voi olla suurelle yleisölle avoin tai tarkalle kutsuvierasjoukolle suunnattu, tiukan asiallinen tai rennon viihteellinen ja elämyksellinen kokonaisuus.
Onnistumisen kriteerinä on osoittaa promootion tai lanseerauksen suosio, kuten myynti, ansaitun median ja somenäkyvyyden määrä tai muut vastaavat näytöt sekä vaikuttava toteutus.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Tuotteen tai palvelun näyttävä promootio tai lanseeraus, jossa on hyödynnetty monipuolisesti markkinoinnin kanavia ja mahdollisuuksia, etenkin tapahtumamarkkinointia.
Yritystapahtuma, maksullinen
Yritystapahtuma on suunnattu tietylle kutsuvieras- tai osallistujajoukolle – yrityksen asiakkaille, sidosryhmille tai kumppaneille. Yritystapahtumien kenttä on laaja. Menestyäkseen tässä sarjassa tapahtuman tulee olla hyvin suunniteltu ja toteutettu kohderyhmälle ominaisella ja houkuttelevalla tavalla. Onnistunut tapahtuma on vuorovaikutteinen ja erottuu edukseen tapahtumien massasta niin kiinnostavuudeltaan kuin vaikuttavuudeltaan.
Kriteereinä ovat tapahtuman tuloksellisuus eri mittareilla. Niihin voi lukeutua vaikkapa osallistujapalautteiden laatu, myynti tai muu tuotto investoinnille. Muita kriteereitä ovat tapahtuman innovatiivisuus, vuorovaikutteisuus, visuaalisuus sekä vastuullisuus.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Osallistujille maksulliset yritystapahtumat, kuten asiakas- ja sidosryhmätilaisuudet, seminaarit, koulutustapahtumat, yritysfoorumit, ammattimessut ja erilaiset gaalat.
Yritystapahtuma, maksuton
Maksuton yritystapahtuma on tietylle kohderyhmälle suunniteltu ja heidän tarpeitaan vastaava tapahtuma, joka on laadukkaasti suunniteltu ja toteutettu sekä muista tapahtumista edukseen erottuva.
Kriteereinä tässä sarjassa menestymiselle ovat tapahtuman tuloksellisuus eri mittarein. Niihin voi lukeutua vaikkapa osallistujapalautteiden laatu, myynti tai muu tuotto investoinnille. Muita kriteereitä ovat tapahtuman innovatiivisuus, vuorovaikutteisuus, visuaalisuus sekä vastuullisuus.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Osallistujille maksuttomat asiakas- ja sidosryhmätilaisuudet, seminaarit, koulutustapahtumat, yritysfoorumit, ammattimessut ja erilaiset maksuttomat gaalat.
Yleisötapahtuma, maksullinen
Maksullisen yleisötapahtuman sarjassa kilpailevat elämyksiä kuluttajille tarjoavat tapahtumat laidasta laitaan. Onnistunut maksullinen yleisötapahtuma voi olla kaikkien tuntema tai uusi tulokas, joka on löytänyt paikkansa osallistujien kalenterista ja lompakosta.
Kilpailutyössä on hyvä perustella, miksi tapahtuma saa osallistujat liikkeelle ja kaivamaan kuvetta. Mikä saa tapahtuman erottumaan ajanvietteiden laajasta massasta? Mitä tapahtuma tarjoaa, jotta ihmiset haluavat osallistua uudelleen ja uudelleen?
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Festivaalit, konsertit, urheilutapahtumat, messut, lastentapahtumat, museoiden ja vaikkapa huvipuistojen tapahtumaviikot sekä muut elämykselliset, maksulliset kuluttajatapahtumat.
Yleisötapahtuma, maksuton
Kuinka kävijä hurmataan? Hyvä yleisötapahtuma voi olla suuri tai pieni. Se voi olla seminaari, koulutus, paneeli, messutapahtuma, ilmaiskonsertti, festivaali tai mikä tahansa muu ilmainen kansantapahtuma.
Erinomainen maksuton yleisötapahtuma saa ihmiset liikkeelle ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Se saa kävijät levittämään sanaa omissa verkostoissaan ja median kiinnostumaan tapahtumasta.
Onnistuneen tapahtuman tärkeänä kriteerinä on osoittaa tapahtuman suosio, kuten kävijämäärä, myynti, asiakastyytyväisyys, ansaitun median ja somenäkyvyyden määrä tai muut vastaavat näytöt onnistumisesta.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Kaupunkien tapahtumat, kyläjuhlat sekä yritysten ja organisaatioiden tapahtumat ja tempaukset, joihin osallistuminen on kuluttajille maksuton.
Henkilöstötapahtuma
Henkilöstölle suunnatun tapahtuman tarkoitus voi olla esimerkiksi ideoiminen, innostaminen, sitouttaminen, palkitseminen, myönteisen ilmapiirin rakentaminen tai työhyvinvoinnin lisääminen ja yhteisöllisyyden kasvattaminen.
Hyvä henkilöstötapahtuma vahvistaa henkilöstön sitoutumista yritykseen ja lisää työtyytyväisyyttä. Tehokkaan viestinnän tukemana henkilöstötapahtuma voi vahvistaa yrityksen työnantajaimagoa sisäisesti ja ulkoisesti.
Tämän sarjan arvostelukriteereitä ovat laadulliset mittarit, kuten henkilöstötutkimus, muu osallistujien tyytyväisyys, henkilöstötutkimus, innovatiivinen ja osallistava toteutus sekä vastuullisuus tapahtumajärjestelyissä.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Yritysten kickoffit, kesäpäivät, pikkujoulut, koulutuspäivät, strategian jalkautus, vuosijuhlat ja muut vastaavat eri organisaatioiden ja yritysten sisäiset tapahtumat.
Visuaalinen toteutus
Vahva visuaalinen toteutus hurmaa katsojan, se on elämys isolla E:llä. Visuaalinen toteutus luo tunnelman ja viihdyttää. Se jättää osallistujalle muistijäljen ja positiivisen kokemuksen tapahtumasta. Onnistunut visuaalinen toteutus ilmentää brändiä. Se voi olla valoshow, lavatoteutus, tekninen innovaatio tai vaikkapa somistus, joka välittää tehokkaasti tapahtumaan liittyvää oleellista informaatiota osallistujille.
Sarjan arviointikriteereitä ovat näyttävyys, graafisen ilmeen yhteneväisyys, innovatiivisuus ja ainutlaatuisuus, toiminnallisuus sekä visuaalisuuden linkki tapahtuman muuhun kokonaisuuteen.
Ehdotuksia sarjaan voivat jättää tapahtumatoimistot, mainostoimistot, tapahtumien tilaajat, tekniset toteuttajat, visuaaliset suunnittelijat sekä muut tapahtumiin visuaalisia elementtejä toteuttaneet.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Kokonaisen tapahtuman ilme, yksittäinen visuaalinen show tai muu visuaalinen toteutus tai tekninen innovaatio tapahtumassa. Sarjaan voi osallistua minkä tahansa muun sarjan tapahtumalla (yritys-, kuluttaja- tai henkilöstötapahtuma, promootio/lanseeraus).
Hyväntekeväisyys / yhteiskunnallinen tapahtuma
Hyvää voi tehdä monella tavalla. Tähän sarjaan sopivat työt ovat hyväntekeväisyyteen keskittyviä tapahtumia tai yhteiskunnallisesti muuta merkittävää hyvää edistäviä tapahtumia. Ne voivat olla organisaatioiden tai yritysten omia tapahtumia tai yksittäisiä toteutuksia, joilla on osallistuttu yleiseen tapahtumaan.
Tapahtuman tavoitteena voi olla kerätä rahaa hyvään tarkoitukseen. Tapahtuman avulla voidaan myös edistää muita yhteiskunnallisesti tärkeitä arvoja ja tekoja.
Arviointikriteereissä painotetaan tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta sekä tapahtuman toteutuksen sosiaalista, ekologista ja taloudellista vastuullisuutta.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Tapahtuma tai tempaus, jonka tavoitteena on hyväntekeväisyys tai yhteiskunnallinen teko. Moni julkisen tahon, yrityksen tai kolmannen sektorin toimijan toteuttama hanke tapahtumineen sopii tähän sarjaan.
Tapahtumapaikka, suuri
Hyvä tapahtumapaikka luo siellä järjestettävälle tilaisuudelle juuri oikeanlaiset puitteet. Tapahtumapaikka voi olla kokonainen rakennus, kulttuurikohde, laiva, areena tai ulkotila. Kyseessä voi olla pelkkä tila tai täyden palvelun tapahtumapaikka.
Parhaan tapahtumapaikan valinnassa ykköskriteerinä on tilaa käyttäneiden asiakkaiden palaute.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Suuret, yli 600 hengen tapahtumapaikat messuhalleista areenoihin, stadioneihin ja muihin vastaaviin laajan skaalan sisä- tai ulkotiloihin.
Tapahtumapaikka, pieni
Hyvä tapahtumapaikka luo siellä järjestettävälle tilaisuudelle juuri oikeanlaiset puitteet. Tapahtumapaikka voi olla kokonainen rakennus, kulttuurikohde, yksittäinen sali tai vaikkapa sisäpiha. Kyseessä voi olla pelkkä tila tai täyden palvelun tapahtumapaikka.
Parhaan tapahtumapaikan valinnassa ykköskriteerinä on tilaa käyttäneiden asiakkaiden palaute.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Pienemmät ja intiimimmät, alle 600 hengen tapahtumapaikat konserttisaleista leffateattereihin, ravintoloihin ja hotelleihin.
Juontaja/moderaattori (yleisösarja)
Erilaisten tapahtumien onnistumiselle keskeistä on vahva, valovoimainen, sanavalmis ja asiantunteva juontaja tai moderaattori. Hän luo ja ylläpitää tapahtuman dynamiikkaa, pitää yleisön huomion otteessa ja varmistaa, että tapahtuman ydinviesti välittyy selkeästi ja vaikuttavasti.
Puhuja tai moderaattori toimii myös taustalla varmistaen tapahtuman sujuvan etenemisen ja osallistujien viihtyvyyden. Parhaimmillaan hän jakaa osaamistaan myös käsikirjoitusvaiheessa ja osaa nostaa kiinnostavimpia näkökulmia ansaitsemaansa huomioon.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Tässä sarjassa yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan valmiista ehdokaslistasta.
Kulissien virtuoosi (yleisösarja)
Onnistuneen tapahtuman taustalla työskentelee monia ammattilaisia, joiden tekemistä ei välttämättä edes huomaa, kun homma rullaa kuin rasvattu. Tällä sarjalla haluamme kunnioittaa kulissien virtuooseja, jotka käsi pulssilla pitävät langat näpeissään ja varmistavat tapahtuman tavoitteiden täyttymisen ja tyytyväiset osallistujat.
Kulissien virtuoosi voi työskennellä esimerkiksi tapahtumatoimistossa, ohjelmatoimistossa, yritysten sisäisessä tapahtumaorganisaatiossa tai teknisessä tuotannossa. Hän voi olla yrittäjä tai toimia henkilöstövuokrauksen kautta. Erityisosaaminen voi olla niin tuotanto, tekninen toteutus kuin poikkeuksellisen lahjakas roudaaminen – mikä vain elintärkeä tapahtumateollisuuden tehtävä.
ILMOITA TÄHÄN SARJAAN: Tässä sarjassa yleisö pääsee äänestämään suosikkiaan valmiista ehdokaslistasta.
Aiempien Evento Awardsien voittajat löydät täältä.