Aromi-lehti palkitsee keittiö- ja ravintola-ammattilaisten parhaimmiston PRO-tunnustuspalkinnoilla, jotka jaetaan PRO-gaalassa Kaapelitehtaalla 18. tammikuuta 2023. Tässä jutussa esittelemme PRO-finalistit neljästä sarjasta.
Kannusta suosikkiasi! Finalisteja voi käydä kannustamassa 15. joulukuuta saakka osoitteessa propalkinnot.fi. Tuomaristo saa kaikki kannatuslauseet ja -äänet tiedoksi ja ne vaikuttavat voittajan valintaan.
Alla lyhyet kuvaukset PRO-finalisteista. Harmaalla pohjalla finalistien luonnehdintoja itsestään.
LUE MYÖS: Tässä ovat kaikki PRO-finalistit 2023!
Baarimestari
Liisa Lindroos
Bar Manager, Bar Bardem, Helsinki
Lindroos pyörittää cocktailbaaria Helsingin keskustassa. Hänelle työn keskiössä on luoda juomatuote ja tila, joka hämmästyttää, ihastuttaa ja puhuttaa. Lindroos rakastaa sitä, mitä tekee, ja parasta työssä on kokonaisuus, jossa näkyy hänen kädenjälkensä niin, että hän voi olla ylpeä siitä. Lindroosin tavoitteena on ravistella sitä, minkälainen hyvän baarimestarin pitäisi olla, ja auttaa muitakin luottamaan omaan tyyliinsä.
”Mieleenpainuvinta urallani ovat olleet cocktailkilpailut, joihin olen saanut osallistua ja joissa olen menestynytkin. Sain tilaisuuden haastaa itseäni uusilla tavoilla ja kehittää omaa tyyliäni baarimestarina. World Class 2019 ja 2022 olivat urani kannalta breaking point, jolloin sain edustaa Suomea, kokea ison maailman meininkiä ja verkostoitua.”
Jaako Louhi
Vuoropäällikkö, Krapin Paja / Krapihovi, Tuusula
Louhi on tehnyt yli 20 vuoden uran baarissa, viimeiset kuusi vuotta Krapin Pajalla, missä työ on hyvin monipuolista. Krapin Paja on auki ainoastaan, kun jotain tapahtuu: Louhi elää arkea, jossa asiakkailla on aina juhla. Kaikki hänen tekemisensä tähtää siihen, että asiakkaalle syntyy hyvä mieli. Tavoitetta tukevat rikas kulttuurinen ilmapiiri ja työyhteisö, jossa Louhi viihtyy erinomaisesti.
”Historiamme isoimpien puutarhajuhlien jälkeen kollegani kehui, miten henkilökohtaisella otteella jaksoin ottaa vastaan jokaisen asiakkaan ja keskustella kaikkien kanssa, vaikka jonoa riitti useita tunteja putkeen. Kaipa se niin on, että olen jättänyt lähtemättömän vaikutuksen moniin asiakkaisiin.”
Mikko Rauman
Bar Manager, G Livelab, Helsinki
Lontoossa vuonna 1997 uransa aloittanut Rauman on pyörittänyt Muusikkojen liiton G Livelabin baaria jo kuusi vuotta. Hän pyrkii kehittämään baarista ajan hermolla olevan, leikkisän kokonaisuuden, jossa syntyy elämyksiä. Tärkeintä on ympärillä olevien hyvinvointi, niin henkilökunnan kuin asiakkaidenkin. Parasta työssä on mahdollisuus käyttää luovuutta. Työnantajan tuella Rauman on voinut rakentaa paikan, joka erottuu muista juomatuotteen ja asiakaspalvelun saralla.
”G Livelabissa ei hyväksytä minkäänlaista syrjintää, ahdistelua tai kiusaamista. Myös ohjelmaa suunnitellaan diversiteetti mielessä. Omassa työssäni pystyn parhaiten vaikuttamaan sosiaalisen vastuun toteutumiseen. Hyvin rakennetusta kulttuurista kertovat pitkät työsuhteet ja henkilökunnan toisiaan tukeva tapa työskennellä.”
Hovimestari/sommelier
Tuomo Poukkanen
Hovimestari, Ravintola Helsingin Suomalainen Klubi, Helsinki
Helsingin Suomalaisen Klubin ravintolan salista työvuorossaan vastaava Poukkanen on ollut alalla 25 vuotta. Klubilla on työyhteisö, jolta saa tukea, ja ainutlaatuinen asiakaskunta. Mieleenpainuvimpia hetkiä työssä ovat olleet ikäihmisten juhlat. Sankareiden ilon myötä oppii vähän lisää siitä, mikä elämässä on oikeasti tärkeää. Suomalaisesta ruokakulttuurista voi Poukkasen mukaan olla ylpeä: laadukasta ruokaa arvostetaan ja hyvä palvelu on aina muodissa.
”Haluan omalla esimerkilläni edistää ystävällistä, avointa ja kohteliasta palvelukulttuuria. Pienelläkin huomioimisella voi saada asiakkaalle hyvän mielen. Merkittävä osa asiakkaistamme on muodostunut minulle läheisiksi. Parasta on, kun asiakkaalle tärkeä tilaisuus on mennyt hyvin ja kiitos tulee sydämestä.”
Kristina Rosenberg
Kokousvastaava, M/S Finlandia, Eckerö Line, Suomi / Viro
Rosenbergin ura ravintola-alalla käynnistyi Virossa 1996 ja tie laivalle kulki Tampereen kautta. Hän aloitti M/S Finlandian ravintolassa vuonna 2012 ja on työskennellyt vuodesta 2015 lounge- ja kokousvieraiden viihtyvyyden takaamiseksi samalla laivalla. Hän arvioi olevansa hyvä valinta PRO-voittajaksi, koska tuo omalla kuplivalla persoonallaan ja säteilevällä asenteellaan iloa ihmisten arkeen. Välittömän ilmapiirin luominen henkilökohtaisella otteella on palvelun perusta.
”Tärkeintä on, että vieraille tulee tunne, että olemme paikalla vain heitä varten. Olen löytänyt työstä oman Ikigai-filosofian: olen kiitollinen, että saan tehdä asioita, joita rakastan, joissa olen hyvä ja joita maailma tarvitsee. Paras hetki oli, kun lukioikäiset tytöt kertoivat matkan päätteeksi haluavansa opiskella ravintola-alaa ja tulla meille töihin.”
Andrey Sorokin
Sommelier, Ravintola Carelia, Helsinki
Sorokin on edennyt urallaan määrätietoisesti kohti sommelierin osaamista. Hän aloitti ravintola-alan työt opiskellessaan Kuopiossa ammattikorkeakoulussa. Muuttaessaan Helsinkiin 2017 hän aloitteli WSET 4 -tason viiniopintoja ja pääsi pian jo tekemään viinivalintoja. Careliassa hän hallinnoi viinikellaria ja vastaa kaikesta viiniin liittyvästä palvelusta. Tulevaisuudessa Sorokin aikoo tavoitella Suomen parhaan sommelierin titteliä.
”Parasta työssäni on, kun onnistun ylittämään asiakkaiden odotukset. Kuuntelen mielelläni myös keittiömestarin ja kollegojen kommentteja viinin ja ruuan yhdistämisestä. Päämääräni on kehittää Carelia Brasserien viinilistaa, etenkin laseittain tarjottavaa listaa, yhä kiinnostavammaksi. Puolustan samalla ’Wine List of the year’ -titteliä.”
Kahvilan työntekijä
Eve Kormilainen
Kahvilatyöntekijä / Master Barista, Espresso House Itis, Helsinki
Intohimo kahviin sai Kormilaisen hakeutumaan kahvilatyöhön vuonna 2019. Hän on tyytyväinen voidessaan työskennellä myös master baristana. Hän huoltaa ja ylläpitää kahvilaitteita sekä perehdyttää uusia työntekijöitä samoin kuin vastaa kahvin laadusta muutamissa kahviloissa. Työssä parasta onkin sen vaihtelevuus. Kormilainen kokee pystyvänsä näyttämään esimerkkinsä voimalla, kuinka luoda ensiluokkaisia asiakaspalvelukokemuksia samalla kun jakaa oman rakkautensa hyvään kahviin.
”Paras palaute tuli erityisen raskaan iltavuoron jälkeen. Kahvilamme vakioasiakas kertoi, että hän miettii seuratessaan työskentelyäni, miten ihminen voi pysyä kiireen keskelläkin tehokkaana ja hymyilevänä. Näen pimeimmissäkin hetkissä toivoa ja mahdollisuuden kehittyä.”
Anita Peksiev
Kahvilatyöntekijä, Barona, Paulig Kulma, Helsinki
Peksiev on piinkova sijoitusasiantuntija, joka Osuuspankista eläkkeelle jäätyään hakeutui uudenlaisten kohtaamisten äärelle. Paulig Kulmassa voi tavata ihmistuntemusta ja tilannetajua hyödyntävän kassan, joka ymmärtää myös lisämyynnin päälle. Työpaikalla parasta on tunne siitä, että fiilis kahvilassa on kohdillaan. Peksiev toivoo, että oman työn arvostus nousisi – se välittyy asiakkaalle, ja koko alan arvostus kasvaa.
”Hyvä kohtaaminen ei hidasta palvelua. Asiakkaan tyytyväinen olemus on parasta palautetta. Saan asiakkailta itsekin voimaa ja iloa. Haluan olla hyvä käyntikortti yritykselle, jossa työskentelen. Olen ymmärtänyt, että työnantalle kuuluu tarjota palkan vastikkeeksi laadukas työ. Miksen antaisi parastani!”
Kishor Shahi
Kahvilatarjoilija, Nordea Vallila Campus, ISS Palvelut, Helsinki
Nepalilaistaustainen Shahi on työskennellyt saman työnantajan palveluksessa vuodesta 2011, vuodesta 2018 lähtien tarjoilijana. Shahi työskentelee sekä Nordea Vallilla Campuksen kahvilassa että edustuspuolella ja tarpeen mukaan muissa tehtävissä. Tärkeintä hänelle on tarjota parasta asiakaspalvelua. Hyvän tuulen levittämisessä hymyllä on iso rooli.
”Vuosi, jolloin aloitin kahvilassa, on jäänyt mieleeni. Minut palkittiin vuoden parhaana asiakaspalvelijana. Ajattelen ja toimin aina myönteisesti, eikä hyväntuulisuuden ja ystävällisyyden levittäminen maksa mitään.”
Ravintolan asiakaspalvelija
Mustafa Alpaslan
Tarjoilija, Kitchen and Table, Clarion Hotel Helsinki, Helsinki
Alpaslanin ura ravintolassa ulottuu lapsuusvuosiin, jolloin hän auttoi isänsä vuonna 1980 Lontoossa avaamassa ravintolassa. Hän on ollut koko työikänsä pitkissä palvelussuhteissa ensin Englannissa, vuodesta 2008 lähtien Suomessa. Hän pitää itseään myyntihenkisenä ja erittäin taitavana täyttämään asiakkaan toiveet. Työyhteisössä Alpaslanin rooli on mentoroiva. Hän on tukipylväs nuoremmille kollegoilleen ja pyrkii inspiroimaan muita ympärillään.
”Blakes Hotelin ravintolassa kävi illallisella henkilö, joka osoittautui myöhemmin Jeremy Clarksoniksi. Olin uusi tarjoilija siihen aikaan, mutta hän antoi minulle 10/10 palvelusta ja arvioi ravintolamme muutenkin hyvin Timesissa. Tämä arvio auttoi minua etenemään pikavauhtia tarjoilijasta apulaisravintolapäälliköksi.”
Mikko Kummala
Ravintolapäällikkö, Viinibaari Vinho, Turku
Kummala on löytänyt paikkansa turkulaisesta viinibaarista, jossa hänen tärkein tehtävänsä on varmistaa asiakkaiden viihtyvyys ja erittäin laajan viinilistan hallinnointi. Kummala rakastaa keskusteluja viinistä innostuneiden asiakkaiden kanssa. Hän pyrkii jatkuvasti kehittämään viiniosaamistaan opiskelemalla ja viinejä maistelemalla. Ravintolapäällikkönä hän myös perehdyttää henkilökuntaa listalla korostuvien alkuviinien ja luomu- ja vegaanisten viinien saloihin.
”Vaihdoin tehdastyön ihmisiä vilisevään ravintolaan ystävän rohkaisusta. Olen saanut palautetta, että valitsin minulle sopivan alan. Se on kasvattanut minua ihmisenä. Käänteentekevä hetki oli myös päätyminen viinien maailmaan. Toivon että suomalaiset kävisivät ravintolassa myös arkisin, ei vain juhlatarkoituksessa.”
Jonna Suojasalmi
Ravintolapalvelun ammattilainen, Janoinen Lohi, Helsinki
Yli 20 vuoden rupeaman ”kalaravintoloissa” tehnyt Suojasalmi on todellinen oluen asiantuntija. Janoinen Lohi on asiakkaille toinen olohuone, ja sen tunnelmasta huolehtiminen on Suojasalmelle
kunniatehtävä. Hän haluaa olla aidosti läsnä asiakkaidensa arjessa. Yksi keino pysyä mukana ajassa on opiskella jatkuvasti tuotetietoutta, sillä asiakkaiden vaatimukset kasvavat koko ajan. Yhteisöllisyyden kasvattamisessa on toiminut Suojasalmen ravintolaan perustama bingo.
”Suurin intohimoni on kasvattaa jatkuvasti kehittyvää olutkulttuuria. Paras palaute, jonka olen saanut työstäni, on edesmenneeltä kanta-asiakkaaltani, sanonnan ’kymmenen pistettä ja papukaijamerkki’ -luojalta, saamani alkuperäinen pronssinen papukaijamerkki. Hän kiitti minua merkillä laulaen samalla oman laulunsa Tuulella ei ole ystävää.”
PRO-finalistit 2023 esittelyssä: Ammattikeittiön kokki, työntekijä, päällikkö ja tuotekehittäjä | Ravintolan keittiöpäällikkö/mestari, kokki, ravintolapäällikkö | Baarimestari, hovimestari/sommelier, kahvilan työntekijä, ravintolan asiakaspalvelu | Yrittäjä, innovaatio, vastuullisuus | Tulokas, opettaja