Millainen on hyvä pullon tai tölkin etiketti?
Yksiselitteistä vastausta ei ole, ja sama etiketti voi näyttäytyä aivan erilaisena olutharrastajan ja markettiasiakkaan silmään.
Avec kohdisti huomion etiketin myynnillisiin ominaisuuksiin ja kysyi asiaa kolmelta baarimestarilta (ja vieraili taidenäyttelyssä, jossa olutetiketit on nostettu tauluiksi seinille).
Yksinkertainen on kaunista
Avec vieraili helsinkiläisessä Cafe Bar No 9:ssa, jossa on käynnissä Maku Brewing -panimon etiketeistä koostettu näyttely Oluen hetket.
Maku on teettänyt etikettinsä muotoilija Marjo Noukalla panimon alusta asti, vuodesta 2014. Mukaan on vähitellen lisätty hieman väriä ja kolmiulotteisuuden tuntua, mutta alkuperäinen johtoajatus on säilynyt: selkeän mustavalkoinen, lyijykynäpiirrosmainen tyyli.
”Vaatteissa ja tekstiileissä sitä on näkynyt, mutta ei elintarvikkeissa”, etiketit piirtävä Marjo Noukka perustelee korutonta tyylivalintaa.
Maku haluaa korostaa konstailemattomuutta ja raikastaa olueen liittyviä mielikuvia vanhahtavuudesta ja maskuliinisuudesta. Mustavalkoisen simppeli ulkoasu myös erottuu värikkäistä tölkeistä, joita pienpanimot kilpaa markkinoille puskevat.
Noukka ja Ysibaarin näyttelykuraattori Anna Jensen muistuttavat, että viimeistellyn näköinen taide ei ole yhtään sen ”oikeampaa” taidetta kuin luonnosmainenkaan työnjälki.
”Joskus luonnokset ovat lopullista teosta kiinnostavampia, niissä on välillä enemmän tunnetta. Taiteilijan kynänjälki näyttää erilaiselta ja seassa on virheitäkin”, Noukka sanoo.
Tiistaina 7.6. avattu Maku Brewingin Oluen hetket -näyttely jatkuu Cafe Bar No 9:ssä (Uudenmaankatu 9) 2. heinäkuuta saakka.
Maku Brewingin yhteisömanageri Juho Virtasen kolme suosikkietikettiä:
- Verdant: Pulp
- ”Tykkään poptaiteesta.”
- Lervig: Three Bean Stout
- ”Turkoosi ei ole lempivärini, mutta tässä se toimii.”
- Buxton/Omnipollo: Yellow Belly
- ”Räväkkä veto, jolla edistettiin hyvää asiaa.”
Alla: Yellow Belly. ”Kaapuun” puettu pullo oli kannanotto Ku Klux Klania ja muita rasistisia järjestöjä vastaan. Jos kuva ei näy, katso se Instagramista. Lue lisää Yellow Bellystä (Beer Street Journal, englanninkielinen)
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
LUE MYÖS: Naisvoimaa! Perhosefekti-ipa on askel kohti tasa-arvoisempaa olutkulttuuria
LUE MYÖS: Miksi maistaisin muita? Avec teki olutreissun Saksaan, jossa oman kylän olut on monelle se paras