Olut

Aec…Sch…MÄRZEN! Baarimestari, millainen on hyvä etiketti?

Millainen on hyvä pullon tai tölkin etiketti?

Yksiselitteistä vastausta ei ole, ja sama etiketti voi näyttäytyä aivan erilaisena olutharrastajan ja markettiasiakkaan silmään.

Avec kohdisti huomion etiketin myynnillisiin ominaisuuksiin ja kysyi asiaa kolmelta baarimestarilta (ja vieraili taidenäyttelyssä, jossa olutetiketit on nostettu tauluiksi seinille).

Jack Andrews
Helsinkiläisen Cafe Bar No 9:n ravintolapäällikkö Jack Andrewsin mielestä hyvä etiketti on selkeä ja teksti on riittävän isolla. Pullojen suhteen Andrews toivoo näkevänsä nesteen sen sisällä. ”Yksi roseeviini oli aikoinaan ihan toivoton, koko pullo oli peitetty umpeen vaaleanpunaisella. Se näytti ihan joltain mitä ihmiset tilaisivat strippiklubilla.” Ei mennyt kaupaksi. Kädessään Andrewsilla on ravintolan oma nimikko-olut Ysi Ipa. KUVA Jaakko Sandqvist
Vantaalaisen Old Storyn ravintolapäällikkö Sari Peltola arvostaa selkeitä ja hyvin erottuvia etikettejä. KUVA Jaakko Sandqvist
Aecht… Schlenkerla… Rauchbier. Etiketti on sen verran kippuraista tekstiä, että Old Storyssa tätä savuoluiden klassikkoa kutsutaan joskus vain ”märzeniksi”. Märzen on oluttyyli. Oikealla puolella Olvin Neipa, joka kaikessa selkeydessään on ravintolapäällikkö Sari Peltolan mieleen. Etiketistä näkee nopeasti ja selkeästi, mistä on kyse. KUVA Jaakko Sandqvist
Lähdetään siitä liikkeelle, että tuotteet ovat esillä oikein päin. Vantaalaisen Maltaisen metson baarimestari Markus Rovio on nähnyt 36-vuotisella työurallaan kaikenlaista, ja muistuttaa perusasioiden tärkeydestä. Jääkaappi pitää täyttää niin, että etiketti osoittaa eteenpäin. KUVA Jaakko Sandqvist
Baarimestari Markus Rovio mainitsee lonkerot malliesimerkkinä toimivasta pakkaussuunnittelusta. Värikkäät tölkit erottuvat Maltaisen metson jääkaapissa. KUVA Jaakko Sandqvist

Yksinkertainen on kaunista

Avec vieraili helsinkiläisessä Cafe Bar No 9:ssa, jossa on käynnissä Maku Brewing -panimon etiketeistä koostettu näyttely Oluen hetket.

Maku on teettänyt etikettinsä muotoilija Marjo Noukalla panimon alusta asti, vuodesta 2014. Mukaan on vähitellen lisätty hieman väriä ja kolmiulotteisuuden tuntua, mutta alkuperäinen johtoajatus on säilynyt: selkeän mustavalkoinen, lyijykynäpiirrosmainen tyyli. 

”Vaatteissa ja tekstiileissä sitä on näkynyt, mutta ei elintarvikkeissa”, etiketit piirtävä Marjo Noukka perustelee korutonta tyylivalintaa.

Maku haluaa korostaa konstailemattomuutta ja raikastaa olueen liittyviä mielikuvia vanhahtavuudesta ja maskuliinisuudesta.  Mustavalkoisen simppeli ulkoasu myös erottuu värikkäistä tölkeistä, joita pienpanimot kilpaa markkinoille puskevat. 

Noukka ja Ysibaarin näyttelykuraattori Anna Jensen muistuttavat, että viimeistellyn näköinen taide ei ole yhtään sen ”oikeampaa” taidetta kuin luonnosmainenkaan työnjälki.

”Joskus luonnokset ovat lopullista teosta kiinnostavampia, niissä on välillä enemmän tunnetta. Taiteilijan kynänjälki näyttää erilaiselta ja seassa on virheitäkin”, Noukka sanoo.

Tiistaina 7.6. avattu Maku Brewingin Oluen hetket -näyttely jatkuu Cafe Bar No 9:ssä (Uudenmaankatu 9) 2. heinäkuuta saakka.

Maku Brewingin yhteisömanageri Juho Virtasen kolme suosikkietikettiä:

  • Verdant: Pulp
    • ”Tykkään poptaiteesta.”
  • Lervig: Three Bean Stout
    • ”Turkoosi ei ole lempivärini, mutta tässä se toimii.”
  • Buxton/Omnipollo: Yellow Belly
    • ”Räväkkä veto, jolla edistettiin hyvää asiaa.”

Alla: Yellow Belly. ”Kaapuun” puettu pullo oli kannanotto Ku Klux Klania ja muita rasistisia järjestöjä vastaan. Jos kuva ei näy, katso se Instagramista. Lue lisää Yellow Bellystä (Beer Street Journal, englanninkielinen)

 
 
 
 
 
Näytä tämä julkaisu Instagramissa
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Henkilön OMNIPOLLO®️👄 (@omnipollo) jakama julkaisu

Nainen etikettien takaa. Marjo Noukka ja Maku Brewingin yhteisömanageri Juho Virtanen. Ysibaarin näyttelyssä etiketit on painettu metallilevylle. KUVA Jaakko Sandqvist
Ysibaarin näyttelykuraattori Anna Jensen pitää Oluen hetket -näyttelyn moniaistillisuudesta: taide sopii ruoka- ja juomaelämykseen. KUVA Jaakko Sandqvist
Maku Brewingin olutetiketeissä nostetaan usein esiin jokin yksityiskohta. Perhosefekti-ipa on naisvoimin valmistettu olut, ja pinkeillä saappailla viitataan olutalan naisten asioita ajavaan kansainväliseen Pink Boots -järjestöön. KUVA Jaakko Sandqvist

LUE MYÖS: Naisvoimaa! Perhosefekti-ipa on askel kohti tasa-arvoisempaa olutkulttuuria

LUE MYÖS: Miksi maistaisin muita? Avec teki olutreissun Saksaan, jossa oman kylän olut on monelle se paras

LUE MYÖS: Jyrki Peltonen rakensi Helsingin keskustaan unelmiensa baarin, sisustus loksauttaa leuat – ”Vastaavaa ei ole missään”


 


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker