Street food

Tenojoen varrella syntyi idea uudenlaisesta pikaruuasta – Loimukeisari syö itsekin välillä kaksi lohirullaa päivässä: ”Rakastan tätä työtä”

Ruokakojut alkavat olla myyntivalmiina Keravan kävelykadulla, kun ensimmäistä kertaa järjestettävä Kerava Street Food Festivals on alkamassa. Loimukeisari on helppo löytää, koska palavan koivuklapin ja tuoreen loimulohen kiehtova tuoksuyhdistelmä kutsuu luokseen kuin taikaloitsu.

Myyntivaunukin erottuu muista. Vastaavaa ei ole Suomessa, tuskin koko maailmassakaan.

Tomi Taalikalla on vielä hieman järjesteltävää ennen varsinaista avaamishetkeä, mutta hymyileväisellä miehellä on puuhailun ohessa hyvin aikaa keskustella elämänsä uudesta suunnasta.

Loimukeisarin liepeille alkaa kerääntyä ihmisiä, vaikka myyntiluukku ei ole virallisesti auki.

”Rakastan tätä hommaa”, Taalikka hehkuttaa Avecille.

”Asiakkaiden kanssa työskentely on ihan parasta. Monesta on tullut jo tuttuja, ja tässä on kuullut aikamoisia elämäntarinoita.”

Idea Tenojoen tunnelmista

Taalikka oli viettänyt monia hienoja hetkiä Lapissa Tenojoen varrella. Aivojen mielihyväkeskus aktivoitui, kun hän sai kavereineen sytyttää nuotion viiden aikaan kuulaana kesäaamuna.  

Loimulohi paistui, aika pysähtyi.

Aiemmin pinnoitusalan yritystä vetänyt Taalikka sai vuonna 2021 idean. Mitä jos hän tuotteistaisi kunnolla suosikkiruokansa ja tuunaisi myyntipaikan itsensä näköiseksi?

”Kalaa ei ole juurikaan pikaruokana, ehkä jotain muikkuja tai fish and chipsejä.”

Kotitalous tuntui jo yläasteella kiinnostavalta, ja hänestä kehittyi innokas kotikokki. Ne taidot hän otti hyötykäyttöön.

Loimukeisari on aktiivinen somessa – siitä huolimatta, että Tomi Taalikka sanoo olevansa täysi amatööri sosiaalisen median käytössä. Ehkä puheissa on turhaa vaatimattomuutta, sillä Instagram-logo on pantu esille näyttävästi myyntivaunuunkin. ”On se some kuitenkin hyvä ja halpa markkinointikanava”, Taalikka sanoo. KUVA Marko Leppänen

800 kilokalorin tiukka paketti

Taalikka osti lavetin, johon hän alkoi rakentaa puista katetta. Muutaman koevedoksen ja parin viikon hikoilun jälkeen tuleva työpiste alkoi olla kasassa.

Myyntipiste näyttää siistiltä, ja jokaista yksityiskohtaa on mietitty. Tilaa ei olekaan hukattavaksi. Esimerkiksi ulkoreunaan on tehty syvennys klapeja varten.

Tärkeintä oli kuitenkin itse ruoka. Vetotuotteeksi tuli lohirulla, joka on helppo syödä paikan päällä tai napata mukaan.

Taalikka mietti tarkkaan yksityiskohdat. Paketin pitää kasassa rukiin, ohran ja vehnän yhdistelmästä tehty hiivaton leipäkuori. Täytteenä on loimulohen lisäksi pikkelöityä kurkkua, salaattia, tilliä, yrttivinigrettiä, tinjamia, basilikaa, sitruunaa ja vähän hunajaa. Valkoviinifenkolia, sinihomejuustoa ja chilirouhetta on myös käytetty lisäämässä makua.

Taalikka on laskenut ravintoarvot tarkkaan. Kaikkiaan paketti sisältää 800 kilokaloria.

”Lohirullasta saa tasapainoisesti proteiinia, hiilihydraatteja ja hyviä rasvoja.”

Lohen hinta on noussut kalapörssissä rutkasti viimeisen vuoden aikana, mutta Tomi Taalikan onneksi kesäisin hinta yleensä laskee. ”Olen vähän viilannut hintoja, että saisin elannon tästä. Toivottavasti se kuitenkin laskee, että pystyisin myymään tuotteita edullisemmin.” KUVA Marko Leppänen

Erilaisia kauppapaikkoja

Taalikalla on vakiopaikkoja esimerkiksi aukioilla ja kauppojen edustoilla, mutta Keravan festivaalien kaltaiset tapahtumat tarjoavat hyviä myyntimahdollisuuksia.

Fiskarsissa asuvan Loimukeisarin kalakaravaani kulkee kätevästi pakettiautolla sinne missä potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Hän päättää usein vasta maanantaina, mihin lohirekka suuntaa.

”Tapahtumat ovat kivoja, kun niissä on hyvä syke ja saa tehdä koko ajan töitä. Kauppojen lähellä taas ehtii jutella hyvin asiakkaiden kanssa.”

Tapahtumissa Loimukeisari sijoitetaan usein melko sivuun savun takia.

”Kukaan ei ole kuitenkaan valittanut, että savu jotenkin häiritsisi.”

Kiinnostus kasvussa

Loimukeisarin takka lähti niin sanotusti vetämään hyvin jo viime vuonna. Hän myi 7 000 rullaa, ja tänä vuonna määrä todennäköisesti tuplaantuu.

”Ihmiset ovat kiitelleet, että kerrankin on jotain erilaista. Hampurilaiset ovat nyt nosteessa, joten iskin hyvään saumaan.”

Loimukeisari myös elää kuin opettaa. Hän laski syöneensä viime vuona 264 lohirullaa – välillä niitä meni jopa kaksi päivässä.

”Enkä vielä ole kyllästynyt”, hän naurahtaa.

Lohta on kulunut vilkkaimpina päivinä jopa 80 kiloa. Se tarkoittaa, että varastojen pitää olla kunnossa. Ruokayrittäjälle eioon myyminen on huonoin mahdollinen mainos.

Festareilla tahti on välillä niin kova, että Loimukeisari on tarvinnut keisarinnan eli oman vaimon apua.

Taalikka käy tukussa joka päivä, sillä vaikka kalat säilyvät jäissä, niitä ei voi varastoida isoja määriä pitkiksi ajoiksi. Puiden kulutus säilyy maltillisena umpipesän ansiosta.

Haaveena viettää talvet ulkomailla

Loimukeisari on ollut kiertueella talvellakin, vaikka sesonki on luonnollisesti kesällä. Taalikan pitkän ajan haave liittyykin vuodenkiertoon: unelmana olisi tehdä kesäisin paljon töitä ja viettää talvet ulkomailla lämpimässä.

”Tai miksi ei ottaisi kärryä mukaan, tämähän tulee perässä mihin vaan.”

Ympärille alkaa kerääntyä niin paljon lounaanhimoisia asiakkaita, että kyselijän on parempi siirtyä sivuun nauttimaan omaa lohirullaansa.

Taalikan tatuoidut kädet käyvät kuin kärpänpyytäjällä, kun hän valmistaa taas yhtä lohirullaa.

Pitää vielä kysyä yksi kysymys. Aiotko ottaa vielä Loimukeisari-tatuoinnin?

”Heh, ihan niin sitoutunut en ole tähän!”

LUE MYÖS: Moni ruokarekka kurvaa nyt lähiöön: “Annoksia menee kerralla enemmän”

LUE MYÖS: Pikaruoka voi olla hyvää ja terveellistä, sanoo ruokarekkaa Helsingissä pyörittävä Vladimir

LUE MYÖS: Argh… tähän tarvitaan luvat! Jos ruoan ulkomyynti mietityttää, kysy neuvoa

”Kaverit olivat ehdottomasti sitä mieltä, että Loimukeisari on sopiva”, taustoittaa Tomi Taalikka brändinsä itseluottamusta uhkuvaa nimeä.


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi