Kun Samuli Makkonen, 31, illallistaa ystäviensä kanssa helsinkiläisessä ravintolassa, illasta nautitaan pitkän kaavan mukaan. Pöytään tilataan eri annoksia ja niitä maistellaan seurueen kesken.
Ruokailun ja seurustelun lomassa Makkonen tarkkailee palvelun sujuvuutta ravintolan viihtyisyyttä sekä nappaa kuvaa ja videota älypuhelimellaan.
”Pyrin kuvaamaan aina siten, ettei se häiritse muita asiakkaita. Kuvauskalustoni on markkinoiden paras älypuhelin”, Makkonen kertoo Helsingin Uutisille.
Seuraavana päivänä hän laatii käsikirjoituksen edellisillan ravintolavisiitistä, tekee spiikkaukset ja koostaa niistä noin puolentoista minuutin videon sosiaalisen median Realsaunamies-kanavilleen. Tiktokissa hänen ravintolasarjansa nimi on Bastu Food.
Tällaisia klippejä on syntynyt noin 70 helsinkiläisravintolasta. Seuraajia ”Saunamiehelle” on siunaantunut siinä määrin, että mies kiinnostaa myös ravintoloita.
”Osa ottaa itse yhteyttä ja pyytää minut syömään. Onhan se aina ravintolalle mainos.”
Siis niissäkin tapauksissa, joissa Makkonen päättää kohteet omasta mielenkiinnostaan ja maksaa ruokansa itse.
”Kiinnostun uusista ravintoloista tai uudistuneista listoista tai haluan esitellä jonkun legendaarisen paikan, joka ei ehkä ole suuren yleisön tiedossa.”
Noin kolmannes Makkosen ravintolavideoista on ravintoloiden maksamaa sisällöntuottamista. Sen hän kertoo ilmoittavansa aina videon julkaisun yhteydessä ”Kaupallinen yhteistyö” -maininnalla.
Makkosen visiitin hinta riippuu siitä, millaisesta sisällöntuotannosta sovitaan, onko kyse vain yhdestä klipistä vai useammasta tai muusta näkyvyydestä.
Hän sanoo yhteistyösopimusten hintojen lähtevän noin tuhannesta eurosta.
Saunamies on mukava kumppani
Makkonen on siitä mukava yhteistyökumppani, että hän kertoo keskittyvänsä positiivisiin asioihin. Yhdestä asiasta hän sanoo pitävänsä kiinni.
”Haluan aina kertoa rehellisen mielipiteeni. Myös silloin kun kyseessä on maksettu yhteistyö.”
Jos jokin ravintolassa ei toimi tai ruoka ei vastaa odotuksia hän antaa rakentavaa palautetta, eikä ainoastaan julkaisemallaan videolla.
”Annan palautetta jo ravintolassa, jos siihen tulee sopiva tilaisuus. Jos ei, lähetän palautetta tai soitan seuraavana päivänä.”
Makkosen mukaan moni ravintoloitsija kokee palautteen positiiviseksi sparraukseksi.
Erityisen hyvältä tuntuu, jos asia korjataan, oli kyse sitten tarjotusta ruoasta, palvelusta tai miljööstä.
Pari huonoakin kokemusta
Todella huonot kokemukset helsinkiläisistä ravintoloista ovat laskettavissa yhden käden sormilla.
”Yhdessä ravintolassa wc-tilojen äänet kuuluivat ruokailutilan puolelle.”
Tämän kertominen videolla ei ollut ravintoloitsijan mieleen.
Kerran Makkonen on saanut annoksen, joka oli syömäkelvoton.
”Samalle lautaselle oli lyöty niin paljon eri makuja. Kun ruoan koostumus ja maku eivät puhutelleet ketään seurueesta, uskalsin sanoa, että ruoka oli huonoa.”
”Se on julmaa”
Makkosten kaltaisten ravintola-alan somevaikuttajien ja ihan tavallisten ravintoasiakkaiden kokemukset päätyvät hetkessä sosiaaliseen mediaan ja saavat valtavia yleisöjä.
Ravintoloissa joudutaan olemaan jatkuvasti varpaillaan, kun jokaisen ravintolakokemuksen ja annoksen tulisi hipoa täydellisyyttä.
”Se on julmaa”, Makkonenkin toteaa.
”Sen takia pyrin keskittymään positiiviseen ja suhteuttamaan ruoan ja palvelun siihen, mitä ravintola kertoo esimerkiksi verkkosivuillaan tavoittelevansa.”
Toisaalta ravintoloiden ja annosten alituinen kuvaaminen ja arvottaminen on Makkosen mukaan johtanut tason nousuun.
”Ravintoloissa panostetaan näyttäviin annoksiin ja ravintoloiden sisustamiseen.”
LUE MYÖS: Somekoulu: Avec tarjoaa ilmaisen somevalmennuksen ravintoloiden ja tapahtumien ammattilaisille