Ruokamatkailu

Jättipotti ruokamatkailulle: Suomesta aletaan tehdä kansainvälisesti suosittua ruokakohdetta isolla rahalla

Helsingin kauppatori ruokakojuineen houkuttelee kesäisin markailijoita. KUVA Adobe Stock

Suomeen kohdistuvaa kansainvälistä matkailua edistävän Visit Finlandin toteuttaman tutkimuksen mukaan erityisesti paikallinen ja aito ruoka kiinnostaa matkailijoita. Suomi ei kuitenkaan kuulu ruokamatkailun kärkikohteisiin eikä suomalaista ruokaa tunneta maailmalla.

Tilanteeseen haetaan muutosta kolmivuotisella hankkeella, jonka toteuttamiseen Visit Finland on saanut valtion kassasta käyttöönsä kaksi miljoonaa euroa.

”Se on merkittävä raha, jollaista ei ole aikaisemmin pystytty ruokamatkailun ja -markkinoinnin edistämiseksi sekä taustoittavan työn tueksi määrittämään. Siitä suuri kiitos maa- ja metsätalousministeriölle”, Visit Finlandin ruokamatkailun asiantuntija Terhi Hook sanoo Avecmedialle.

Hankkeessa keskitytään vuonna 2025 ruokamaakuvatutkimukseen, sosiaalisen median sisällöntuotantoon sekä pr-työhön.

Vuonna 2026 on määrä käynnistää laaja imagokampanja suomalaisen ruoan esittelemiseksi Saksassa, Ranskassa ja muilla keskeisillä kohdemarkkinoilla.

Miten ravintolat ja muut alan toimijat voivat osallistua ja hyötyä hankkeesta?

”Toivottavasti kaikki pystyvät seuraamaan tiedotuskanaviamme. Sieltä löytyy vinkkejä siihen, millä argumenteilla kansainvälisiä matkailijoita voisi houkutella. Ruokaan liittyvän tutkimuksen lisäksi pyrimme tuottamaan ravintoloiden avuksi yksinkertaisia välineitä valmiista viesteistä kuvamateriaaliin”, Hook sanoo.

”Ravintolayritykset ja alalla työskentelevät ovat matkailulle todella tärkeä voimavara. Tiedän, että arjessa voi olla haastavaa osallistua esimerkiksi verkostoitumistilaisuuksiin ja koulutuksiin, mutta toivoisin ravintoloiden integroituvan oman alueensa matkailutoimijoiden piiriin. Kannattaa olla yhteydessä oman alueen verkostoihin, joita ovat esimerkiksi My Helsinki, Visit Turku Archipelago, Go Saimaa ja Visit Karelia.”

Visit Finlandin ruokamatkailun asiantuntija Terhi Hook kannustaa ravintoloita yhteistyöhön alueensa matkailutoimijoiden kanssa.. KUVA Visit Finland

Suomalaisen ruoan kansainvälisen tunnettuuden lisäämisen toivotaan tukevan matkailua, ruokavientiä ja elintarvikealan kansainvälistymistä. Hanke on osa hallitusohjelmaan kuuluvaa ruoka-alan kasvuohjelmaa.

”Paikalliset ja suomalaiset ympärivuotiset kanta-asiakkaat ovat ravintoloille toimeentulon kannalta tärkeitä, mutta toivomme, että myös ulkomaiset asiakkaat nähtäisiin tärkeänä kohderyhmänä”, Hook sanoo.

”Meidän on tärkeää tavoittaa ravintolat, jotta saamme tuottamamme tutkimustiedon jalkautettua ja apuvälineet käyttöön. Yritykset voivat hyötyä imagokampanjasta yhteisellä viestillä ja yhteisellä näkyvyydellä. Tavoitteenamme on, että kaikki viestisivät samansuuntaisesti, olipa viesti sitten suomalaisen ruoan puhtaus tai upea paikallisten ruokien kirjo.”

Projektissa on mukana kokki ja ravintoloitsija Henri Alén, joka haluaa innostaa koko alaa tarttumaan mahdollisuuteen.

”Ruoka on voimakas osa kulttuuria ja identiteettiä. Nyt meillä on sauma tuoda se esiin uudella tavalla ja vahvistaa koko alan näkyvyyttä maailmalla. Toivon, että ravintolat, tuottajat ja alueelliset toimijat lähtevät rohkeasti mukaan, Henri Alén kannustaa Visit Finlandin torstaina julkaistussa tiedotteessa.

Lue myös: Suomen 50 parasta ravintolaa julkaistiin – kaksi uutuusravintolaa suoraan kärkiviisikkoon


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi