Suomessa ei ole riittävästi työvoimaa. Näin toteaa Kai Karrenberg, joka on henkilöstöpalveluyritys Bolt.Worksillä horeca-toiminnan ja kansainvälisen rekrytoinnin toimialajohtaja. Erityisesti valmiista osaajista on pulaa, ja koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden vuoksi alalta on poistunut viime vuosina runsaasti tekijöitä. Koulutuksen ja alan vetovoimaisuuden lisäämisen lisäksi tarvitaan nopeampia keinoja, joilla osaajatyhjiötä saadaan täytettyä. Kansainvälinen rekrytointi astuu tässä kohtaa kuvioon.
“Haemme tekijöitä ulkomailta helpottaaksemme alan työvoimapulaa”, Karrenberg summaa.
Karrenberg on tehnyt kansainvälistä rekrytointia jo kymmenen vuoden ajan eri toimijoiden kanssa, ja hänellä on hyvät verkostot ympäri maailmaa. Hän painottaa, että rekrytointiprosessin on oltava ulkomailla yhtä laadukas kuin kotimaassa. Kohdemaan yhteistyökumppaneiden valintaan tulee kiinnittää huomiota.
“Heidän tulee toimia eettisesti ja sääntöjen mukaan.”
Tämä varmistetaan noudattamalla Henkilöstöpalveluyritysten liiton laatimia kansainvälisen rekrytoinnin sääntöjä, jotka kumppaneiden tulee hyväksyä ennen toiminnan aloittamista.
“Teemme myös tarkan selvityksen jokaisesta yhteistyökumppanista, jotta taustalla ei ole ihmiskauppaa tai muuta epämääräistä. Olemme hyvin tarkkoja siitä, että kaikkia lakipykäliä noudatetaan.”
Halukkaita kumppaneita rekrytointiprosessiin riittäisi yllin kyllin, mutta Boltilla tehdään yhteistyötä vain luotettavien ja laadukkaiden tahojen kanssa.
“Me oletamme, että yhteistyökumppanimme hoitavat rekrytointiprosessin ammattimaisesti.”
Siihen kuuluu perusteellinen taustojen tarkistaminen, esihaastattelu sekä suositusten tarkistus jo ennen ehdokkaiden esittelyä asiakasyritykselle.
Kansainvälisyyttä ja showta
Kansainväliset tekijät rikastuttavat suomalaista ravintola- ja hotellimaailmaa omalla osaamisellaan sekä tuovat uusia ideoita ja innovaatioita.
“He tuovat sitä kansainvälisyyttä, mitä me Suomessa tarvitsemme. Nämä kaverit ovat tosi ammattitaitoisia.”
Bolt.Works tuo työntekijöitä erityisesti keittiöpuolelle kokeiksi ja keittiöpulaisiksi, mutta myös siivoojiksi, kerroshoitajiksi ja tarjoilijoiksi. Ammattilaisia rekrytään Euroopasta muun muassa Slovakiasta, Puolasta ja Virosta, sekä Aasiasta erityisesti Bangladeshista. Karrenbergin mukaan kielitaidosta ei kannata olla huolissaan. Keittiössä pärjää englannilla, ja erityisesti suurissa kaupungeissa on jo totuttu siihen, että asiakaspalveluakin saattaa saada suomen sijaan englanniksi.
“Tärkeintä asiakkaan näkökulmasta on, että saa hyvää palvelua. Näillä kansainvälisillä tekijöillä on ymmärrys siitä, että asiakaspalvelu on showta. Asiakaskokemus on heille tärkeää, ja he tekevät tarjoilutilanteesta uniikin.”
Tunnit, majoitus ja palkkaus kuntoon
Mitä kansainvälistä rekrytointia harkitsevan yrityksen sitten on otettava huomioon? Ulkomailta rekrytoitavalle työntekijälle on ensinnäkin oltava tarjolla riittävästi tunteja. Keikkailemaan ei tuoda tekijöitä edes naapurimaa Virosta. Työnantajan tarjoama majoittumismahdollisuus edistää hyvien tekijöiden löytymistä.
“Työntekijät valitsevat sen työnantajan, joka pystyy tässäkin auttamaan parhaiten.”
Ulkomailta tulevat tekijät ovat nykyään hyvin tietoisia siitä, minkälainen palkkataso Pohjoismaissa on. Vanhanaikaiset kuvitelmat siitä, että työskentelemään tultaisiin halvemmalla palkalla sopii unohtaa, ja keskittyä tekijöiden rautaiseen ammattitaitoon ja työtäpelkäämättömään asenteeseen.
Kansainvälinen rekrytointi tuo alalle paljon hyvää, mutta haasteetkin on otettava huomioon. Horeca-alan työtehtävät ovat luonteeltaan yleismaailmallisia olinpaikasta riippumatta, mutta eri kulttuureissa saatetaan mieltää ammattiosaaminen eri tavoilla. Bolt.Worksillä on tähänkin ratkaisu: väärinymmärrysten vähentämiseksi hyödynnetään cv:n ja kasvotusten tapahtuvien haastattelujen lisäksi osaamisen todentamista videon avulla. Sen avulla selvitetään, vastaako osaaminen asiakasyrityksen tarpeita.
“Mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi kokki voi tehdä näytetyön videon välityksellä.”
Apua lupamenettelyistä matkakorttiin
Vaikka kansainvälisellä rekrytoinnilla saadaan valmiita osaajia, ei prosessi hoidu sormia napsauttamalla. Aluksi kartoitetaan asiakasyrityksen tarpeet ja määritellään haettavat työntekijäprofiilit. Sopivien ehdokkaiden löydyttyä heidät esihaastatellaan ja referenssit tarkistetaan ennen asiakkaalle esittelyä. Oma hommansa on erilaisten lupamenettelyiden kanssa, jotka Bolt hoitaa asiakkaan puolesta. Ennen työntekijän saapumista Suomeen Bolt järjestää koulutusta ja hoitaa matkajärjestelyjen tekemisen. Paikan päällä avustetaan kaikessa mahdollisessa matkakortin hankkimisesta verotoimistossa asioimiseen.
Kansainväliset tekijät vuokrataan Bolt.Worksin asiakasyrityksille tietyksi ajanjaksoksi, joka on tyypillisesti puoli vuotta tai vuoden. Tavoitteena on työllistää heidät sen jälkeen vakituisesti kyseiselle yritykselle. Bolt.Works on rekrytoinyt jo kymmeniä kansainvälisiä tekijöitä eri puolille Suomea. Vuoden 2021 syksynä työllistyi kymmenen tekijää Lappiin muun muassa Romaniasta, Bulgariasta ja Kroatiasta. Heillä oli jo valmiiksi kansainvälistä osaamista eri puolilta Eurooppaa.
“Asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä. Palautteen perusteella tekijät ovat olleet hyvin yhteistyökykyisiä ja sosiaalisia. He ovat myös perehtyneet nopeasti asiakkaan konseptiin.”
Compass Groupille puolestaan rekrytoitiin parikymmentä kokkia valtakunnallisesti. Tekijöitä tarvittiin esimerkiksi pääkaupunkiseudulle ja Turkuun.
Kansainväliseen rekrytointiin satsataan nyt Bolt.Worksillä palkkaamalla lisää osaajia.
“Olemme juuri koostamassa meille omaa toimialasta riippumatonta kansainvälisen rekrytoinnin tiimiä, joka hoitaa rekrytointiprosessia.”
Lisäksi Bolt.Works suunnittelee yhteistyötä Startup Refugees -järjestön kanssa auttaakseen ukrainalaisten pakolaisten työllistymisessä.
Katso Boltin kesätyöt Uudenmaan alueella täältä…
…ja koko Suomen horeca-kesätyöt täältä.
Bolt.Worksin kansainvälinen rekrytointiprosessi Euroopasta
- Yrityksen tarpeiden kartoitus ja haettavien työntekijäprofiilien määritys.
- Kansainvälisten hakujen käynnistys yhteistyöyritysten kanssa.
- Sopivien ehdokkaiden ennakkohaastattelu ja referenssien tarkistus.
- Ehdokkaat esitellään asiakasyritykselle.
- Mahdolliset videohaastattelut ja testit tehdään.
- Työsopimukset allekirjoitetaan.
- Verkkokurssit kohdemaan kielestä, kulttuurista ja ammatillisesta kehittymisestä aloitetaan.
- Tarvittaessa käynnistetään ammatillisen lisäkoulutuksen prosessit.
- Matkajärjestelyt tehdään ja majoitus järjestetään.
- Taitotasotestit tehdään koulutuskeskuksessa yhdessä työnantajan edustajan kanssa.
- Anotaan tarvittavat asiakirjat ja henkilötunnus Kelasta ja verotoimistosta, avataan pankkitili ja puhelinliittymä, matkakortti hankitaan.
- Työntekijät aloittavat työskentelyn työnantajan kohteissa perehdytysohjelman mukaisesti.
- Tarvittaessa lisäkoulutusta kohdennetusti koulutustarjoajan ja työnantajan kanssa.
- Tarvittavat varasuunnitelmat tehdään. Seuranta.