Katuruoka

Moni ruokarekka kurvaa nyt lähiöön: ”Annoksia menee kerralla enemmän”

Yhä useampi ruokarekka kurvailee nyt mieluummin lähiössä kuin ydinkeskustassa.

”Keskustassa on kilpailua, lähiöissä ei niinkään. Ytimessä asiakkaat tulevat luukulle usein yksin tai pariskuntina, jolloin menekki on yhdestä kahteen annosta per asiakas. Lähiöissä ruokaa haetaan useimmiten koko perheelle, jolloin annoksia menee kerralla enemmän. Sää vaikuttaa luonnollisesti aina ulkona tapahtuvaan myyntiin, mutta huonolla säällä periferiassa on helppo kurvata läheiselle kaupalle, jossa asiakasvirtaa on muutoinkin”, ruokarekkayrittäjä Jani Valtonen kertoo.

Jani Valtonen, Jani Sintonen
Yrittäjä Jani Valtosen ja street food -artisti Jani Sintosen yhteistyö pelaa. KUVA Vilma Välimäki

Suomessa pyörii jo paljon ruokarekkoja, joten jos haluaa erottua, on takataskussa hyvä olla idea persoonallisesta ja laadukkaasta tuotteesta.

”Pelkät höyrynakit ja pakasteburgerit eivät enää riitä”, Valtonen muistuttaa.

Valtosen Happy Days on profiloitunut miamilaiseksi rokkirekaksi. Poppikone raikaa, ja ruokalistalta löytyy amerikkalaisia annoksia Latinalaisen Amerikan kulinaristisilla höysteillä. Nämä kaksi makumaailmaa kohtaavat Miamissa. Menu vakiintui heti kättelyssä ja on pysynyt samana muutamaa pikku tuunausta lukuun ottamatta. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä tarjontaan, joten tarvetta suuremmille muutoksille ei ole ollut.

Erottuvalla ilmeellä on merkitystä.

”Halusimme tavanomaisen mustan ruokarekan sijaan hauskuuttaa asiakkaita värikkäällä ja iloisella ilmeellä. Siksi olemme taivaansinisiä.”

Valtosen kokemuksen mukaan ruokarekkaravintola ei käytännössä eroa juurikaan kivijalkaravintolan pyörittämisestä. Annosten valmistelu ja raaka-aineiden hankinta toimivat samalla tavoin. Erot syntyvät siinä vaiheessa, kun tuotteet ovat valmiita tarjottavaksi. Asiakkaita ei jäädä odottelemaan, vaan ruoka viedään heidän luokseen.

Koska ruokarekka liikkuu aina asiak­kaiden luo, voi asiakasvirtaan vaikuttaa myös itse. Ruokarekkayrittäjien suurimmaksi haasteeksi on osoittautunut huutava pula kuljetusvälineistä. Yrittäjien määrä on muutaman vuoden suvantovaiheen jälkeen lähtenyt nousukiitoon, joten rekkojen saatavuus on tällä hetkellä heikko. Kulkuvälineitä voi tosin itsekin tarvittaessa tuunata.

LUE MYÖS: Lahdessa järjestetään European Street Food Awards -kilpailutapahtuma syyskuussa

LUE MYÖS: Argh… tähän tarvitaan luvat! Jos ruoan ulkomyynti mietityttää, kysy neuvoa


Kerro kun aloitat

  1. Tee ilmoitus oman kunnan terveysviranomaiselle neljä viikkoa ennen aloittamisajankohtaa.
  2. Toiminnan aloittamisen jälkeen terveysviranomainen tekee tarkastukset.
  3. Jos toiminnan haluaa siirtää toisen kunnan alueelle, on tämän kunnan terveysviranomaiselle tehtävä uusi ilmoitus.

Toisin sanoen

Ketterä kioski on liikkuva elintarvikekioski eli ruokarekka. Se tuo tullessaan tarvitsemansa ja jättää paikalle tyytyväisiä asiakkaita.

Lähde: Helsingin kaupunki

KUVA Vilma Välimäki


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi