Tapahtumatuotanto

Miten onnistui siirto Tampereen jättihalliin? Suvi Teräsniska ja Lauri Tähkä antavat palautetta uudesta Iskelmä-gaalasta

Vuodesta 2007 järjestetty Iskelmä-gaala on mieluisa vakiokohde Suomen eturivin artisteille. Tapahtuman rento olemus vetoaa, ja epämuodollinen ”iskelmähenki” saa artistit saapumaan Tampereelle vuodesta toiseen.

Iskelmä-gaalassa harpattiin tänä vuonna muutama kokopykälä ylöspäin, kun noin 1800 ihmistä vetävästä Tampere-talon Isosta salista vaihdettiin uutukaiselle Nokia-areenalle. Paikalle saapui lähes 6000 juhlijaa.

Miten tapahtuma siirretään areenaympäristöön niin, että intiimi tunnelma säilyy ja sekä artistit että yleisö nauttivat? Avec selvitti asiaa sekä tapahtuma-ammattilaisten että artistien vinkkelistä.

Aloitetaan artisteista.

Lauri Tähkä
Ei kravattipakkoa! Gaalan hengen mukaisesti paita voi roikkua ulkona housuista. Palkintorohmu Lauri Tähkä korjasi tämän vuoden gaalasta mukaansa kolme pystiä. KUVA Jenni Ruotsalo

Lauri Tähkä tunnisti Iskelmä-gaalan pitkälti samaksi kuin ennen ja kuvailee siirtoa areenaympäristöön piristysruiskeeksi. Ihmiset ja yleisö tekevät gaalan, sanoo Tähkä, mutta tapahtumajärjestäjillä on valtava rooli.

”Iskelmän henkilökunta on niin rentoa, että he luovat yhdessä yleisön kanssa tämän tunnelman vaikka paikka muuttuu. Meidän artistien tehtävä on luoda tilaan kuin tilaan se fiilis – ja täällähän on ihan klubimeininki.”

Peräti 19 palkintoa Iskelmä-gaalasta vuosien saatossa voittanut Tähkä on kaiken nähnyt konkari, mutta lavalle nousu jännitti häntäkin. Takana on toki pandemian aikainen pakollinen tauko kaikessa tekemisessä.

”Yleisö on täällä yllättävän lähellä vaikka on kyseessä iso halli. Täällä saadaan tehdä isosti ja tuutata, eikä tuntunut, että ollaan näin isossa paikassa. Tuotanto on tehnyt hyvää työtä ja arvostan sitä kovasti”, Tähkä kuvailee.

Gaalassa moneen kertaan palkittu Suvi Teräsniska on kollegansa kanssa samoissa tunnelmissa. Teräsniska korostaa, että taustalla on valtava määrä eri alojen osaajia. Ympäristö on uusi, mutta tuotannossa vilisee tuttuja kasvoja.

”Tapahtuma lähtee ihmisistä ja täällä tulee tuttuja vastaan. Siitä tulee kotoisa olo. Lavat ovat yleensä samanlaisia eri paikoissa mutta yleisöä on täällä nyt kolminkertaisesti ja se on tietenkin huippua. Minulle tulee lämmin fiilis, kun yleisö on lähellä juhlatamineissaan”, Teräsniska iloitsee.

Teräsniskan mukaan takatiloista näkee, että Nokia-areena on rakennettu jääkiekon ehdoilla ja gaalatyyppiseen käyttöön siellä on tiettyjä haasteita.

”Esimerkiksi maskeeraushuone puuttuu kokonaan, mutta varmasti näihin tullaan etsimään ratkaisuja matkan varrella. Tämä on myös todellinen sokkelo ja kestää aikansa löytää kaikkialle. Mutta siis kateellinen oululainenhan tässä vaan huutelee, kun Suomen jääkiekkokaupunki on saanut näin upean hallin.”

Iskelmä-gaalassa artistien palkitsemiset perustuivat tammikuussa Iskelmä-radiokanavan nettisivuilla järjestettyyn vuosiäänestykseen, johon osallistui yli 20 000 kuuntelijaa.

Iskelmä-gaala
Iso areena… KUVA Jenni Ruotsalo
…mutta intiimi tunnelma. KUVA Jenni Ruotsalo

Ylläpidä ”yleisraamattua”

Sitten tapahtuma-ammattilaisten näkökulmaan.

Gaalan tuotannosta vastaavan Tampere-talon tuottajan Jukka Tallgrenin mukaan tärkeintä tapahtuman siirrossa uuteen paikkaan on tiedonkulku. Kun kaikilla osapuolilla on käsissään ajantasainen ja systemaattisesti koottu tieto, vältytään monelta harmilta.

”Tällaisesta tuotannosta tulee kirjata yleisraamattu, jossa on kaikki mahdollinen tieto narikoista ja kulun ohjauksesta lähtien. Tämä sitten kaikille jakoon pilvipalveluun. Aina saa ja pitää kysyä, eikä milloinkaan saa olettaa mitään”, Tallgren sanoo.

Iskelmä-gaalan kaltaisessa pitkäikäisessä tapahtumassa on aina suuri prosentti niin sanottuja vakiokävijöitä. He ovat tottuneet tiettyyn palvelumalliin ja tapaan toimia. Yksi haasteista oli siirtää ja skaalata nämä tutut toiminnot uuteen paikkaan ja kokoluokkaan. Tässäkin korostuu viestintä.

”Moni vakkari olettaa esimerkiksi, että narikka on heti ovella, ja areenallahan kiinteitä narikoita ei ole. Meidän oli nähtävä asiat yhdessä areenan väen kanssa yleisön näkökulmasta ja varmistettava, että tutut ja hyväksi todetut toiminnot löytyvät jollain tapaa toteutettuna myös areenalta. Ja sitten ne pitää osata viestiä asiakkaalle”, Tallgren kertoo.

Tuotantoportaassa tulee olla avoimena täysin uusille toimintamalleille.

”Ensin pitää ihan vain tutustua siihen, miten mikäkin asia toimii uudessa ympäristössä. Gaalan kohdalla aikataulutus ja logistiikka olivat isoja kysymyksiä, jotka selvitimme hienosti. Areena näyttäytyi lopulta oikein hienona gaalapaikkana”, Tallgren kertoo.

Artistit edellä

Aktiivinen tuotantotyö Iskelmä-gaalan eteen alkoi syksyllä 2021. Tapahtumapaikaksi oli päätetty Nokia-areena jo kauan ennen pandemiaa. Gaalan piti olla 18. helmikuuta, mutta siirtyi rajoitusten takia järjestettäväksi 12. maaliskuuta. Tuotantotyössä oli aktiivisesti yhteensä kuusi henkilöä Tampere-talosta ja Akun Tehtaalta sekä lisäksi areenan oma henkilöstö.

Gaalan taustaorganisaation Bauer Median kanavaperheeseen kuuluvan Radio Iskelmän kanavajohtaja Ari Ojala korostaa, että uuteen paikkaan muuttoa helpotti se, että tuotannosta vastaavat edelleen tutut ammattilaiset. Jos ammattilaiset olisivat vaihtuneet paikan kanssa samanaikaisesti, olisi prosessi ollut todella paljon haastavampi.

”Itse en ole tapahtumatuottaja, vaan radion tekijä. Ja olihan tässä hemmetin paljon kaikkea tekemistä. Jos se kaikki olisi lyöty eteeni kun tehtiin päätöstä tänne siirrosta, niin olisin miettinyt kaksi kertaa. Takana on yksi työelämäni rankimmista kaksiviikkoisista ja on tämä ollut hurjaa hommaa. Samalla onneksi tiedetään, että tämä on ollut ensimmäinen kerta ja ensi kerralla osa hommasta putoaa pois”, Ojala kertoo.

Tuotantoprosessissa on ollut Ojalan mukaan paljon muuttujia. Esimerkiksi takahuonetiloja on käytössä vähemmän kuin ennen ja prosessin aikana jouduttiin tarkoin miettimään, miten esimerkiksi artisti-infra ja catering pyörivät kulisseissa.

”Se minua kyllä etukäteen huoletti, sillä myös takatiloissa täytyy olla hyvä fiilis. Siellä tapahtuu paljon ja artisteille täytyy tulla edelleen se tunne, että he haluavat tulla gaalaan edelleen”, Ojala painottaa.

Samu Haber
Artistien viihtyvyys on tärkeää Iskelmä-gaalalle. Kuvassa Samu Haber median jututettavana. KUVA Jenni Ruotsalo

Gaala isolla geellä

Iskelmän kanavajohtaja Ari Ojalan mukaan gaalan areenaversio on kuin minifestivaali, joka tarjoaa monta esiintyjää lyhyessä ajassa. Tuotannon moninkertaistuminen mietitytti ja laskelmia tehtiin urakalla. Tärkeimpänä tavoitteena oli tehdä hallittu siirto ja säilyttää ”se gaalan sielu”.

”Siirto tänne oli hyvä. Tampere-talon Ison salin me olemme myyneet loppuun viitisentoista kertaa, ja tänne me saamme kaiken sen yleisön, joka tänne haluaa. Kyllä me kalkuloimme, miten kaikki moninkertaistuu kun tehdään isompi lava, isommat valot, isommin kaikki. Mutta tärkein on se, että tästä ei koskaan saa tulla kylmä konsertti, vaan tämä on Gaala, ja siinä onnistuttiin.”

Nokia-areenan tuotantopäällikölle Alex Reganille gaalan tuotantoprosessi oli jopa helppo. Kun takana on työryhmä, jossa on kaikkien alojen ammattitaitoa, oli gaala helppo toteuttaa.

”Kyllähän tässä korostuu asiantuntemus. Gaalassa on omat jipponsa, joista pitää olla tuntemus ja se näillä ammattilaisilla on. Paljon tapahtui niin, ettei se edes kantautunut minulle asti, joten silloin hommat menivät hyvin. Monitoimiareena kun ollaan, niin meille on tärkeää, että päästään onnistuneesti toteuttamaan kaikenlaisia tapahtumamuotoja.”

Ensi vuonna uudestaan. KUVA Jenni Ruotsalo


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento