Kehittyminen

Markkinointimestari Teemu Tommila kertoo parhaat vinkit luovuuteen: katso lista

Toista kertaa järjestetyssä Tiskillä Forumissa syvennyttiin baarimestarin ammatin eri osa-alueisiin. Pitkän linjan markkinoinnin ammattilainen Teemu Tommila paljasti tekniikoita luovuuden parantamiseen. Menestynyt baarimestari ja paahtimolähettiläs Jarkko Issukka puolestaan pureutui makuun, muistoihin ja elämysten luomiseen.

Muun muassa Sinebrychoffilla ja Pauligilla työskennellyt Teemu Tommila toimii nykyään yrittäjänä, ja on juuri oikea henkilö avaamaan luovuuden saloja baarimestareille. 

Miten sitten ollaan luovempia? Tommilan mukaan luovuus vaatii itsevarmuutta ja tilaa. Hän vertaa luovuutta autotalliin: täydessä autotallissa on vaikea tehdä muutoksia, kun taas tyhjään autotalliin voi tuoda tarvittavat palikat sitä mukaa, kun niitä huomaa kaipaavansa. Ympäristö onkin usein isoin este luovuudelle.

”Eikä pelkästään fyysinen ympäristö, vaan myös siinä olevat ihmiset ja jopa me itse”, Tommila lisää. 

Ympäristön lisäksi luovuuteen vaikuttaa asenne. Intuitioon luottaminen on Tommilan mukaan tärkeää. 

”Intuitio saattaa tuntua automaattiselta, mutta se toimii kokemusten pohjalta tulevasta tiedosta. Jos siis miettii, että pitäisikö tätä kokeilla, niin kyllä pitää!”

Oikeilla tekniikoilla luovuus kukoistukseen

Luovuudellakin on parasta ennen -päivä. Tommilan mukaan on olemassa luova ikä, jolloin on otollisin aika uusien ideoiden syntymiseen. 

”45 ikävuoden jälkeen alkaa kuulemma alamäki, eli teillä on vielä toivoa”, Tommila vitsailee. 

Luovuudelle voi luoda otolliset olosuhteet melko yksinkertaisilla keinoilla. Ensinnäkin hetkessä syntyvät ideat täytyy oppia muistamaan. 

”Jos unohtelet, laita muistiin! Muistikirja tai puhelimen muistio kannattaa varata hyviä ideoita varten, joita voi sitten jatkojalostaa myöhemmin.”

Myös rutiinien rikkominen on tärkeä osa luovuuden ruokkimista. Kun rikkoo totutut kaavansa, syntyy hetkiä, jolloin saa uutta ymmärrystä. On myös tärkeää antautua uusille ärsykkeille ja muuttaa tapojensa vaihteluväliä. 

”Käy Korkeasaaressa ja tapaa ihmisiä! Mieti myös, mihin olet turtunut.”

Ihmisten tarkkailu on yksi parhaista keinoista luovuuden aktivoimiselle. Tommila kertoo esimerkin luovasta solmusta, jota hän lähti purkaamaan menemällä itselleen epämieluisaan ympäristöön tarkkailemaan ihmisiä: Vantaan Ikeaan. 

”Katsoin ulkopuolisena, millaisia ihmisiä siellä on. Paikalla oli paljon nuoria pariskuntia, jotka olivat juuri muuttamassa yhteen sekä yksin liikkuvia, selkeästi eroprosessissa olevia keski-ikäisiä naisia. Yleinen mielikuva on, että Ikeassa myydään huonekaluja, mutta oikeasti siellä tarjotaan apua ihmisten elämän muutoksiin. Sain paljon ideoita tästä oivalluksesta.”

On  tärkeää antautua uusille ärsykkeille ja muuttaa tapojensa vaihteluväliä. 

Tommila kysyy yleisöltä, kuinka moni kokee olevansa luova. Moni kätensä nostamatta jättänyt myöntää, että oma uskallus on usein luovuuden esteenä. Tommila rohkaisee vain heittäytymään. 

”Luovuus ei ole taito tai ominaisuus, vaan asenne ja elämäntapa.”

Nostalgian ja aistien voimin kohti kokemuksia

Jarkko Issukka on yksi viime vuosien menestyneimpiä suomalaisia baarimestareita. Kahvin pariin hypännyt makuvirtuoosi vannoo elämysten nimeen niin drinkien suunnittelun kuin kahvien paahtamisen yhteydessä. Issukan mukaan baareissa tulisi keskittyä kokonaisvaltaisen kokemuksen rakentamiseen. 

”Kun asiakas tulee baariin, vain kymmenen prosenttia hänen kokemuksestaan muodostuu drinkin mausta.” 

Miten makuja ja elämyksiä rakennetaan? Nostalgia on yksi vahvimmista keinoista elämyksen rakentamisessa. 

”Ihan ensimmäiseksi tulisikin pohtia, mikä on se tunne, jonka haluan juomalla herättää?”

Maun lisäksi myös juoman visuaalisuus on tärkeässä roolissa. Issukka kehottaa tutustumaan väripsykokogiaan ja antaa esimerkin omasta lomakokemuksestaan Venetsiassa. 

”Illallisella oli tarjolla mustekalan musteella värjättyä pastaa, jota en vain pystynyt syömään sen värin takia.”

Musta väri saattaa aiheuttaa ruuassa ja juomassa vastenmielisen reaktion, koska usein myrkylliset ja pilantuneet ruuat ovat väriltään mustia.

Myös juoman tarjoiluastia vaikuttaa asiakkaan kokemukseen. Tarjoiluastian mahdollinen tekstuuri sekä paino luovat mielikuvia jo ennen ensimmäistä siemausta. Mitä painavampi tarjoiluastia, sitä arvokkaammalta tuote tuntuu. 

”Moniin merkkikelloihin esimerkiksi lisätään painoa enemmän kuin tarvitsisi, jotta ne tuntuisivat arvokkaammilta.”

Kuulo- ja hajuaistia ei pidä myöskään unohtaa. Baarissa soitettavan musiikin temmolla voi vaikuttaa makukokemukseen. Issukka testasi musiikin vaikutusta kahvin nauttimiseen Notes of Nature -kahvisarjan lanseeraustilaisuudessa. Samat kahvit maistuivat testihenkilöiden mukaan aivan erilaiselta riippuen siitä, soitettiinko taustalla lempeää jazzia vai nopeatempoista musiikkia. Tuoksulla puolestaan voidaan juoman koristeiden lisäksi vaikuttaa koko tilan tunnelmaan. 

”Esimerkiksi baarin eteiseen sijoitetulla kookoksen aromilla voidaan lisätä kookosta sisältävien juomien myyntiä.”

Issukka kehottaa kaikki pohtimaan, mitä omassa baarissa voisi tehdä elämyksellisyyden eteen. 

”Miltä baarimme tuoksuu? Miltä se voisi tuoksua? Mitä musiikkia soitamme? Miten se vaikuttaa asiakkaisiin? Mitä tunteita meidän juomat, niiden nimet ja maut herättää?”

Tuoksulla voidaan juoman koristeiden lisäksi vaikuttaa koko tilan tunnelmaan. 

Teemu Tommilan tekniikat luovuuden korostamiseen

• Kommunikoi – puhu avoimesti ideoista, joku osaa omalla panoksellaan parantaa niitä!

• Rakentakaa yhdessä – ei tarvitse olla selkeitä tavoitteita, kunhan aloittaa prosessin.

• Valitse teema – helpottaa esimimerkiksi drinkkilistan suunnittelua.

• Inspiroidu tarinoista.

• Tutustu trendeihin ja ilmiöihin.

• Tunnista piilevät tarpeet.

• Ideoi kaikille aisteille.

• Kopioi ja lainaa – esimerkiksi kiinalaisessa kulttuurissa toisen idean lainaaminen on suurin kunnianosoitus.

• Kokeile – epäonnistu ja yritä uudelleen!

• Paine voi auttaa – aikataulu saattaa tiivistää ajattelua.

• Kuvittele – mihin esimerkiksi  tuttua raaka-ainetta voisi käyttää uudella tavalla?

• Elä hetkessä.

• Liioittele.

• Leiki ja pelleile – jos vetää liian överiksi, siitä voi syntyä jotain uutta.

Julkaistu Shakerissa 27.9.2019.


  • Tilaa Lehti

    Shaker
    Ideoita ja tarinoita tiskin takaa anniskelualan ammattilaisille.

    Tilaa Shaker