26-vuotias catering- ja leipomoyrittäjä Erika Poussa voitti Suomalainen menestysresepti -kilpailun paistovalmiilla keksitaikinallaan. Poussa oli kilpailun nuorin osallistuja, mutta yrittäjänä jo konkari. Hän perusti yrityksensä Bakerikan 17-vuotiaana jo kymmenen vuotta sitten.
Kilpailun voiton myötä Bakerikan keksitaikina tulee myyntiin S-ryhmän kauppoihin, ja nuoren yrittäjän arjesta tulee aiempaakin kiireisempää, mutta Poussa on haasteeseen valmis. Yritystoimintaa hän aikoo jatkaa entiseen malliin.
”Leipomo jatkuu edelleen, tähän yhtälöön tulee vaan yksi pala lisää. Se vähän hirvittää, mutta samaan aikaan olen tosi innoissani tulevasta vuodesta. Minusta tuntuu, että tästä tulee ihan ainutlaatuinen”, Poussa sanoo.
Innostuksesta huolimatta hän ei aio antaa menestyksen suistaa yritystä raiteiltaan.
”Firma kasvaa oikeaan suuntaan, mutta en halua kasvaa liian nopeasti. Mihinkään ei ole kiire. Haluan olla hyvä työnantaja ja pitää Bakerikan luovana paikkana myös itselleni.”
Voitonhalu ajoi eteenpäin
Poussalla on kokin koulutus, ja hän on ollut työharjoittelussa muun muassa espanjalaisessa kolmen Michelin-tähden ravintolassa El Celler de Can Rocassa. Hän on työskennellyt myös Australiassa sekä helsinkiläisessä Shelterissä.
”Olen ammentanut ravintoloista todella paljon. Perustin yritykseni 17-vuotiaana samoihin aikoihin, kun olen marssinut ensimmäistä kertaa keittiöön tällä alalla. Olen aina halunnut imeä oppeja upeilta ammattilaisilta omaan yritykseeni, jotta sillä olisi mahdollisimman vakaa pohja.”
Yrittäjänä Poussaa ajaa eteenpäin rohkeus. Siitä on ollut apua myös kilpailussa, jossa vastassa on ollut yrittäjiä, joilla on jo entuudestaan tuotteita kauppojen hyllyillä ja miljoonan euron liikevaihto.
Bakerikan toiminta on ollut huomattavasti pienempää ja keksitaikina on Poussan ensimmäinen tuotelanseeraus, mutta tilanne ei ole häntä pelottanut.
”En pelkää epäonnistua. Jos epäonnistun, niin se on ihan ok, siitä noustaan vaan ylös ja mennään eteenpäin. Tämä teema on kantanut minua eteenpäin myös tässä kilpailussa.”
”Lähdin tänne voittamaan. Se on ollut minulle sellainen kantava teema koko kilpailun ajan: uskomaton voitonhalu.”
Pelottomasti somessa
Bakerikasta on tullut ilmiö myös somessa. Instagramissa pamahti vuodenvaihteessa rikki 20 000 seuraajan raja, ja Tiktokissakin seuraajia on jo yli 17 000. Kilpailun tuomalla julkisuudella on varmasti ollut osuutta asiaan, mutta aivan vahingossa suosio ei ole tullut.
Poussa on rakentanut brändiään aktiivisesti jo vuodesta 2019, jolloin hän asui Australiassa.
”Someen minulla aika samanlainen asenne kuin muuhunkin yrittämiseen. Olen ruvennut vain tekemään. Välillä tulee epäonnistumisia ja välillä onnistumisia, ja opin siitä. Aika pelottomasti olen mennyt eteenpäin. Minua ei jännitä heittäytyä kameran eteen tai pitchata yritystäni.”
Seuraajamäärän kasvaminen on rohkaissut näyttämään sisältöä myös kulissien takaa.
”Ihmisiä kiinnostavat ihmiset firmojen takana, eikä minua haittaa jakaa huonojakaan hetkiä yrittäjän arjessa. On ollut tosi rohkaisevaa, että vastaanotto on ollut näinkin positiivista.”
Keksiresepti lähtöisin kotibileistä
Voitokas keksitaikinaresepti on kulkenut Poussan mukana jo vuosia. Se on alun perin lähtöisin isoveljen kotibileisistä, joissa kekseistä tuli hitti. Pitkällisen tuotekehittelyn myötä syntyi pakastetaikina, josta kuka tahansa voi leipoa uunituoreita keksejä helposti kotonaan.
Usko omaan tuotteeseen on ajanut eteenpäin, vaikka kilpailu on ollut haastava ja epäonnistumisiakin on matkan varrella nähty.
”Nyt kun oikeasti voitin, olen ihan ihmeissäni. Olen vain suunnattoman ylpeä itsestäni, yrityksestäni ja ihmisistä, jotka ovat uskoneet minuun ja auttaneet minua. Vaikka nyt on takki aika tyhjä, olen innoissani tulevasta vuodesta ja haluan pitää sen innon mukana myös tulevaisuuden tuotekehittelyssä.”
LUE MYÖS: Pientä kahvilaa pyörittävä Erika Poussa, 26, kehitti hittituotteen, joka vietiin käsistä