Vastuullisuus

Helsinki on kestävien matkakohteiden maailmanlistan ykkönen – ainakin jos ei huomioida matkailun suurinta rasituskohtaa

Paikasta toiseen siirtyminen aiheuttaa leijonanosan matkailun synnyttämästä ilmastorasituksesta. KUVA Istock

Global Destination Sustainability -indeksi (GDS) mittaa matkailukohteiden kestävyyttä neljässä kategoriassa. Niitä ovat ympäristöllinen suoriutuminen, toimittajaketjut, matkailukohteen johtaminen ja sosiaalinen kestävyys.

Vuotuinen listaus julkistettiin keskiviikkona. Indeksissä on mukana yli sata kaupunkia eri puolilta maailmaa, ja niiden keskinäistä paremmuutta vertaillaan yli 70 mittarilla.

Helsinki saavutti ykkössijan matkailukohteen johtamisessa, yritysten sitoutumisessa ja kaupunkitasoisessa ympäristöön liittyvässä kehittämisessä sekä toisen sijan sosiaalisessa suoriutumisessa.

Tärkeitä asioita kaikki, ja Helsingillä on niiden osalta syytä iloon.

Kaupunki julkaisi torstaina tiedotteen, jossa pormestari Juhana Vartiainen ja matkailupäällikkö Nina Vesterinen hehkuttavat suoritusta.

Kun kestävyydestä puhutaan, GDS-indeksi ja kärkipaikastaan tiedotteessa iloitseva Helsinki jättävät kuitenkin mainitsematta matkailun merkittävimmän ongelmakohdan: matkustamisesta syntyvän ilmastokuormituksen.

”Matkailun ilmastovaikutuksien suhteen ylivoimaisesti suurin merkitys on sillä, miten matkakohteeseen tullaan tai miten sieltä lähdetään. Jos se jää mainitsematta, turistille voi tulla virheellinen tunne matkailun vastuullisuudesta”, ilmastoasiantuntija Niklas Kaskeala pohtii.

”Helsinkiin pääsee ulkomailta oikeastaan vain joko lentämällä tai meriteitse. Vertailussa voisi tarkastella myös sitä, millaiset edellytykset matkailijalla on kohteeseen saapumiseen.”

Kun Helsingin ilmastotavoitteita tutkii, kaupungissa kyllä tiedostetaan matkailun aiheuttaman ilmastokuormituksen syyt.

Kaupungin laatimassa ilmastotiekartassa todetaan liikenteen (josta 40 prosenttia muodostuu lentämisestä) aiheuttavan tutkimustiedon mukaan 75 prosenttia globaalin matkailun päästöistä.

Majoitus, ruokailu, ostokset ja muut aktiviteetit aiheuttavat tutkimuksen mukaan noin 25 prosenttia päästöistä.

Helsingin ilmastotavoitteissa todetaan, että erityisesti kaukolennot lisäävät ilmastokuormaa, ja että kaupunki pyrkii kohdentamaan matkailumarkkinointia mahdollisimman läheltä tuleviin matkailijoihin.

Helsingin matkailua markkinoitiin pitkään käytännössä vain ulkomaille. Kohdistusta on nyt siirretty myös kotimaanmatkailijoihin, kertoo tiimipäällikkö Mari Somero kaupungin matkailun ja kohdepalvelujen yksiköstä.

”Kaupungin koneistossa ei tähän saakka ole ollut tahoa, jonka tehtäviin kotimaanmatkailun edistäminen suoraan kuuluisi. Kesällä toteutimme kotimaahan suuntautuneen markkinointikampanjan matkailijoille, ja olemme valmistelemassa toista joulun ajalle. Se on yksi tapa herättää kiinnostusta. Toive näkyvyydestä on lähtenyt elinkeinon suunnasta, yhteistyökumppanit ovat sitä kovasti toivoneet”, Somero sanoo Avecille.

Helsinki on sitoutunut vähentämään päästöjä kaikessa toiminnassaan, ja tavoitteena on hiilineutraalius vuoteen 2030 mennessä. Uusiutuvan energian osuutta lämmön ja sähkön tuotannossa lisätään ja rakennusten energiatehokkuutta parannetaan, bussikalustoa on sähköistetty ja raitioteitä rakennetaan.

Tuoreessa GDS-listauksessa toiseksi sijoittui Ruotsin Göteborg ja kolmanneksi Tanskan Kööpenhamina.

Lue myös: Onko oikein lentää festareille, vaikka on ilmastokriisi? Niklas Kaskeala tyrmää tapahtumien yleisen tavan osoittaa ”vastuullisuutta”


  • Tilaa Lehti

    Evento
    Kohtaamisia ja tukea kasvuun tapahtumien tekijöille ja toimistoille.

    Tilaa Evento