Oishi 18:n asiakas saa menun (13,90–24,90 e) maksettuaan syödä niin paljon kuin haluaa. Ravintolassa ei ole buffetpöytää, vaan lautasannokset.
”Saa syödä ihan rauhassa ja tilata lisää – mutta jos jättää syömättä, niin joutuu maksamaan euron hävikkimaksun per sushipala”, ravintoloitsija Pezhman Eskandari tiivistää Avecille.
Käytäntö on ollut menestys, Eskandari kertoo. Asiakkailta jää ruokaa yli vain harvoin.
”Puhutaan muutamasta sadasta palasta koko kolmen vuoden aikana, eli hävikin suhteen on päästy aika lähelle nollakiloja. Kun meillä ei mene ruokaa roskiin, voimme käyttää siinä säästyvän rahan parempiin raaka-aineisiin.”
Asiakkaat ovat suhtautuneet käytäntöön ymmärtävästi ja arvostavasti, Eskandari kertoo.
”Ainahan uudet säännöt kohtaavat jonkin verran vastustusta. Jotkut asiakkaat ovat piilottaneet sushipaloja mitä oudoimpiin paikkoihin, sille ei voi mitään. Suurin osa kuitenkin arvostaa tätä.”
Olennaista on tapa, jolla hävikkimaksusta kerrotaan asiakkaalle. Pelkkä kirjoitettu info ei riitä.
”Tarjoilija tuo menun ja kysyy asiakkaalta, onko tämä syönyt ravintolassamme aikaisemmin. Jos ei, niin tarjoilija selittää hävikkimaksun ajatuksen selkeästi ja ystävällisesti asiakkaalle. Siitä ei tarvitse tehdä isoa asiaa. Sen voi ottaa rentona käytäntönä, tämän ei ole tarkoitus olla sanktion tyyppinen asia. Tämän käytännön avulla me voimme tarjota parempaa safkaa ihmisille, kun katetta jää enemmän paremmille raaka-aineille”, Eskandari iskostaa.
LUE MYÖS: Kahvi on halvempi, jos tilaat sen kauramaidolla – helsinkiläinen ravintola erottuu ratkaisullaan
Yllä: Pezhman Eskandari kertoo Oishi 18:n hävikkikäytännöstä. Voit katsoa videon myös Instagramissa.
LUE MYÖS: Pikkusilppu paljastuikin aarteeksi – pari arvokasta ammattilaisten hävikkiniksiä baariin
Juttua muutettu 5.10.23 klo 18.14: Stephanie Nguyenin etunimi korjattu.