Kongressimessut tunnetaan nyt nimellä Kongressi Meetings & Events. Samalla uudistui tapahtuman ilme.
Helsingin Messukeskuksessa 22.–23.3.2023 klo 9.30–16.30 järjestettävä Kongressi Meetings & Events on tarkoitettu yritystilaisuuksien ja -tapahtumien järjestämisestä vastaaville ammattilaisille. Osallistuminen on kohderyhmään kuuluville maksutonta. Rekisteröityminen on käynnissä nyt.
Ohjelma, näytteilleasettajat ja ilmoittautuminen: kongressi.me
Ohjelmatärpit Kongressi Meetings & Events -messuille
Kongressi Meetings & Events on täynnä ohjelmaa, tietopaketteja ja puheenvuoroja.
Merkittäviä tapahtumia täsmäyleisöille
Petri Matero, Markkinoinnin ja myynnin rockstara, yrittäjä
Kuinka rakennetaan hyperkohdennettuja tapahtumia niille, joille kukaan ei ole vielä tarjonnut mitään? Tähän kysymykseen pureutuu puheenvuorossaan Diilistäkin tuttu Petri Matero.
Matero toimii markkinoinnin, myynnin ja brändistrategioiden konsulttina ja valmentajana eri toimialoja edustavien yritysten parissa. Lisäksi hän kehittää omia yrityksiään tekemisen voimaan vannoen.
Ke 22.3. klo 11.00–11.30 Capital AV Areena
Case: Elixia Awards -gaala
Jussi Raita, Maajohtaja, Elixia
Kuntokeskusketju Elixia järjesti vuoden parhaita työntekijöitä palkinneen henkilökuntagaalan marraskuussa 2022. Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestetty tapahtuma onnistui yli odotusten, ja se on tarkoitus järjestää tästä lähtien vuosittain.
Elixian maajohtaja Jussi Raita avaa case-esityksessään gaalan taustan ja toteutuksen sekä kertoo parhaat vinkkinsä onnistuneen henkilökuntatilaisuuden järjestämiseen.
Ke 22.3. klo 12.00–12.30 Capital AV Areena
Tunteet ovat tärkeä osa tapahtumatuottamista
Katja Pasanen, Mentaalivalmentaja
Vaikuttavuus syntyy uskosta omaan ja omannäköiseen tekemiseen. Tunteet ovat hyvästä, mutta hallitsevatko ne sinua vai sinä niitä?
Estradilta yleisölle näytetään vain pitkän prosessin parhaat palat. Huippu-urheilijoiden mentaalivalmentaja Katja Pasanen paneutuu puheenvuorossaan siihen, mitä kulisseissa tapahtuu ja miten sen voi valjastaa hyödykseen h-hetkellä.
Ke 22.3. 13.30–14.00 Pågå Areena
Miten yhdistää sosiaalinen media osaksi tapahtumaa?
Joona Haatainen, Toimitusjohtaja, Troot
Vaikuttavat somesisällöt eivät synny itsestään. Jokaisen strategian, konseptin ja tuloksellisen toteutuksen takana on joukko luovia ja tehokkaita asiantuntijoita.
Joona Haatainen tiimeineen on ollut mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa lukuisten kuluttaja- ja B2B-brändien Tiktok-markkinointia sekä Suomessa että kansainvälisesti. Näistä kokemuksista hän ammentaa oppeja myös messuyleisölle.
To 23.3. klo 11.00–11.30 Capital AV Areena
Miksi tarinankerronta on niin tärkeää?
Christoffer Wahlberg, Kommunikaatiokonsultti, luksusbrändien tarinankertoja
Tarinat liikuttavat ja vaikuttavat, mutta miksi suurin osa suomalaisista yrityksistä ei vielä hyödynnä niitä toiminnassaan?
Tähän kysymykseen etsii vastausta ja ratkaisua Christoffer Wahlberg, josta on tullut tarinankerronnan kautta yksi maailman johtavista koulutus-, myynti- ja viestintäkonsulteista. Uransa aikana hän on ollut mukana muuttamassa myyntiviestintää muun muassa Diorilla, Veuve Clicquot’lla, Hennessyllä ja Sephoralla.
To 23.3. 13.00–13.30 Capital AV Areena
Ulkoministeri Pekka Haaviston puheenvuoro
To 23.3. klo 12.00–12.30
Capital AV Areena
Edessä valoisa tulevaisuus
Kongressi Meetings & Events marssittaa lavalle poliitikot, asiakkaat ja tapahtuma-alan huipputekijät. Paneelikeskusteluissa etsitään vastausta kysymyksiin alan tulevaisuudennäkymistä, haasteista ja tapahtumien tarpeellisuudesta pandemian muovaamassa yhteiskunnassa.
Paneelikeskustelu: Tapahtumateollisuuden tulevaisuus
Ke 22.3. 14.00–15.00 Capital AV Areena
Miten menestyksen eväät rakentuvat koronavuosien jälkeen ja kuinka puolueet aikovat olla siinä mukana?
Tähän kysymykseen vastataan keskiviikon paneelikeskustelussa, jossa tulevaisuuteen tähyää joukko tapahtumateollisuuden kiemurat tuntevia poliitikkoja.
Paneelin kokoonpanosta vastaava Jaana Villanen odottaa moderoimaansa keskustelua innolla, sillä tietää, että osallistujilla on vahvoja näkemyksiä alan saattamisesta kasvukäyrälle.
”Suomi on ollut perinteisesti maatalous- ja teollisuusvaltio. Tapahtumateollisuudesta on tullut uusi iso teollisuudenhaaramme, joten on aiheellista kysyä, millä toimenpiteillä sen toimintaedellytyksiä tuetaan jatkossa”, Villanen sanoo.
Tapahtuma-ala on ollut Suomessa merkittävä kasvuala koko tähänastisen 2000-luvun. Ennen pandemiaa se kasvoi yhtäjaksoisesti ja merkittävästi, tuotti 1,2 prosenttia bruttokansantuotteesta ja työllisti erilaissa työsuhteissa noin 200 000 ihmistä. Yli kahden miljardin liikevaihdolla se on ollut huomattava valtakunnallinen toimiala, jolla nähdään myös kansainvälistä kasvupotentiaalia.
”Pandemian myötä alan rooli vihdoin tunnistettiin. Samalla korona osoitti alan haavoittuvuuden. Nyt täytyy huolehtia siitä, että osaajapulaan suistuneella alalla uskalletaan yrittää jatkossakin”, Villanen painottaa ja lupaa moderaattorina haastaa panelistit konkretiaan.
”Tapahtumat ovat nousseet keskusteluihin ja juhlapuheisiin. Se on hienoa, mutta on siirryttävä edelleen tekoihin, päätöksiin ja lainsäädäntöön.”
Paneelin alustajana toimiva Tapahtumateollisuus ry:n puheenjohtaja Pekka Timonen muistuttaa, etteivät monet yritystuet ja -kannustimet vielä tunnista tapahtumateollisuutta alana. Siihen täytyy saada muutos.
”Pitkään näkymättömissä ollut alamme kasvaa, työllistää, tuottaa verotuloja ja on palvelujen ostamiseen keskittyneenä vieläpä melko kestävä. Näkevätkö poliitikot potentiaalin ja ovatko he valmiita edistämään alan kasvua?”
Alustus: Pekka Timonen, Hallituksen puheenjohtaja, Tapahtumateollisuus ry
Panelistit:
Ritva ”Kike” Elomaa, Kansanedustaja, Perussuomalaiset
Maria Guzenina, Kansanedustaja, SDP
Saara Hyrkkö, Eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, Vihreät
Riikka Pakarinen, Varapuheenjohtaja, Keskusta
Elina Valtonen, Varapuheenjohtaja, Kokoomus
Moderaattori: Jaana Villanen, Suomen kasvukäytävän johtaja ja arvostrategi
Paneelikeskustelu: Tapahtumien järjestämisen haasteet asiakkaan näkökulmasta
To 23.3. klo 8.30–9.30 Capital AV Areena
Toisen messupäivän aamupaneelissa roolit vaihtuvat ja lavalle nousevat asiakkaat. Tapahtuma-alan palveluita työssään ostavat panelistit kertovat, mitä he yhteistyökumppaneissaan arvostavat.
”Pandemian myötä tapahtumiin osallistuvien tarpeet ja käyttäytyminen ovat muuttuneet. Sillä on suora vaikutus siihen, millaisia tapahtumia järjestetään ja mitä palveluilta vaaditaan”, sanoo paneelia moderoiva Taija Uusikumpu.
Etätyövuosien myötä osallistujan aika on entistä arvokkaampaa ja odotukset tapahtumia kohtaan yhä korkeammalla. Nyt katsotaan tarkkaan, mihin osallistutaan – ja tehdäänkö se kasvokkain vain etänä.
”Tapahtumiin lähdetään viime tingassa, ja osallistujamäärät elävät voimakkaasti viime hetkiin asti. Tämä on haaste sekä ostajille että palveluntarjoajille.”
Peruutusehtojen molemminpuolisen joustavuuden lisäksi Uusikumpu lupaa johdatella keskustelun muun muassa tapahtumien ruokahävikkiin.
”Kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyvät teemat ottivat koronavuosina ison harppauksen eteenpäin. Hybriditapahtumat kuitenkin lisäävät hävikkiä, sillä mahdollisuus osallistua etänä madaltaa kynnystä viime hetken muutoksiin.”
Hävikin hyödyntäminen voisikin Uusikummun mukaan olla kilpailuetu parhaasta päästä.
”Millaisen ketjun mukaan hävikkiä voitaisiin hyödyntää? Elintarviketurvallisuuden takaava ja asiakkaalle helppo järjestelmä voisi tarjota täysin uudenlaisen mahdollisuuden harjoittaa yhteiskuntavastuuta.”
Panelistit:
Eija Elvo, Laaturyhmän sihteeri, Ulkoministeriö
Jaana Laakso, Maakuntajohtajan assistentti, Hämeen liitto
Mia Lento, Johdon assistentti, JM Suomi
Tiina Lindfors, Assistentti, Fortum Power and Heat
Minna Pihlström, Johdon assistentti, Metsähallitus
Moderaattori: Taija Uusikumpu, Verkoston koordinaattori, ToimistoSissit
Paneelikeskustelu: Mihin tapahtumia tarvitaan?
To 23.3. 14.00–15.30 Capital AV Areena
Torstai-iltapäivän paneelikeskustelu peilaa tapahtuma-alan tulevaisuudennäkymiä alan ammattilaisten silmin.
Kasvokkain kohtaamisen roolia tulevaisuudessa on pohtimassa muun muassa Messukeskuksen toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen, jonka mukaan pandemiavuodet ruokkivat ihmisten kaipuuta tapahtumiin.
”Haluamme taas kohdata kasvokkain, mutta edellytämme kohtaamisilta uudenlaista laatua ja hyviksi havaittujen terveysturvallisuuskäytäntöjen noudattamista”, Vepsäläinen linjaa.
Yhdensuuntaista tiedonvaihtoa sisältävät kokoukset hoituvat helposti ja laadukkaasti verkossa, mutta tiedonhakuun, inspiraation herättelyyn ja omin käsin kokeiluun ei verkkotapahtumista ole.
”Messuilta ja muista tapahtumista haetaan nyt elämyksiä ja uniikkejakin kokemuksia.”
Vepsäläinen muistuttaa tapahtumateollisuuden olevan tärkeä elinkeino, joka lisää kaupunkien ja maamme vetovoimaa, auttaa kasvattamaan matkailuvirtaa sekä työllistää ihmisiä.
”Suomalainen elinkeinoelämä tarvitsee tapahtumia.”
Tapauksen toimitusjohtaja Mikael Castrénin mukaan tapahtuma-alan oli pakko kehittyä pandemian puristuksessa. Lisäksi poikkeusvuodet nostivat itsestäänselvyytenä pidetyt kohtaamiset niille kuuluvaan arvoonsa.
”Yrityskulttuurin rakentaminen ja vahvistaminen sekä henkilöstön sitouttaminen tapahtumien avulla ovat nyt selkeästi jalkautumassa Suomeen”, Castrén toteaa.
Tapahtumassa ihmiseen ja hänen käyttäytymiseensä kyetään vaikuttamaan kokemuksen kautta.
”Moni asia on kerrottavissa viestinnällä, mutta monimutkaiset kokonaisuudet, kuten strategian jalkauttaminen, uppoavat yleisöön paremmin tapahtumien kokemuksellisuuden avulla.”
Castrén sanoo koronan kirkastaneen myös messujen merkitystä myynnin edistämisessä ja kaupanteossa.
”Kauppa siirtyy verkkoon ja muuttuu paikkariippumattomaksi, mutta mitä kompleksisempien ratkaisujen parissa kauppaa tehdään, sitä suurempi merkitys kohtaamisilla ja kokemuksilla on. Mainonta lupaa asioita, mutta brändikokemus myös lunastaa lupaukset.”
Panelistit:
Mikael Castrén, Toimitusjohtaja, Tapaus
Antti Kärävä, Toimitusjohtaja, Lataamo Group
Osnat Mangs, Asiakkuusjohtaja, Sisters Group
Anni Vepsäläinen, Toimitusjohtaja, Messukeskus, Suomen Messut
Moderaattori: Petri Hollmén, Toimitusjohtaja, Lyyti
Pääyhteistyökumppanit
Avecmedia ja Evento
Tapahtumien ammattilaisten ykkösmediat. Tule tutustumaan ja hyödynnä rahanarvoiset messutarjoukset! osasto 10
Capital AV
Ensiluokkaisia ääni-, valo- ja videoteknisiä ratkaisuja, jotka välittävät tapahtuman viestin ja täyttävät sen tavoitteet yli 30 vuoden kokemuksella. osasto 182
MySpeaker
Suomen johtava ja Pohjoismaiden nopeimmin kasvava viestintä-, valmennus- ja puhujatoimisto luo vaikuttavan puhesisällön kaikkiin tapahtumiin ja tilaisuuksiin. osasto 176
”Olen ollut pitkään messujen vakiokävijä. Näytteilleasettajien tarjonnasta löydän aina uusia ja erilaisia täyden palvelun kokouspaikkoja. Messuhumussa on myös kiva vaihtaa kuulumisia tuttujen ja kollegoiden kanssa.”
Marja Kuparinen, Toimitusjohtajan assistentti, F-Secure
Tapahtumien uusi aika
Kasvokkain kohtaaminen on taas voimissaan. Tapahtumat antavat meille jälleen väkevän väylän välittää viestejä sekä mahdollisuuden osoittaa välittävämme toisistamme.
Mutta pelkkä yhdessäolo ei enää riitä. Osallistujia pitää pystyä koskettamaan, ja uuden ajan tapahtumissa vaikuttavuus saadaankin usein aikaan aidoilla elämyksillä ja kokemuksilla.
Kongressi Meetings & Events -messuilla pääset henkilökohtaisesti keskustelemaan Suomen parhaiden tapahtuma-ammattilaisten kanssa ja kuulemaan heidän vinkkinsä tapahtumasi onnistuneeseen toteuttamiseen.
Mielenkiintoisen seminaariosiomme esitykset tuovat lisäksi tuoreita näkökulmia vaikuttavien ja vakuuttavien tilaisuuksien järjestämiseen.
Tervetuloa hakemaan sekä ideat että luotettavat kumppanit uuden ajan tapahtumiisi!
Petri Hiltunen, Partner, Management Events