Hyväntekeväisyys

Näkökulma: Hyvän mielen teko kannattaa, kuten Helsingin pizzatempaus osoittaa

Helsinkiläinen ravintola Zuhat kertoi perjantaina Facebookissa jakavansa perhepizzoja vähävaraisten auttamiseksi. Pizzan sai kertomalla ravintolalle sähköpostilla tilanteestaan.

Suosio oli niin suuri, että Zuhat joutui rajoittamaan jaettavien pizzojen lukumäärää. Perhepizzoja jaettiin ihmisille lopulta muutamia kymmeniä, ravintoloitsija Melahat Kiliçarslan arvioi Avecille maanantai-iltana.

Tempauksesta kirjoitti perjantaina Helsingin Sanomat ja sunnuntaina Iltalehti.

Itä-Helsingissä sijaitseva ravintola Vuosaaren Pizza ja Kebab oli käynnistänyt omilla Facebook-sivuillaan vastaavan kampanjan jo torstaina, rajattuna kymmeneen perhepizzaan.

Miksi juuri Zuhat sitten saavutti suuren näkyvyyden? Ensinnäkin siksi, että ravintola tiedotti tempauksestaan oikeassa paikassa.

Facebook ei ehkä ole kaikista muodikkain somealusta, mutta tällaisissa tapauksissa se osoittaa edelleen voimansa. Kaupunginosien ja lähiöiden Facebook-keskusteluryhmät ovat vilkkaita paikkoja, ja juuri sellaiseen Töölössä sijaitseva Zuhat jakoi julkaisunsa.

Muutaman kilometrin päässä Töölöstä sijaitseva pizzeria Romano teki torstai-iltana Kallion kaupunginosaryhmään vastaavan jaon. Zuhatin ja Romanon ravintoloitsijat ovat serkuksia.

Muutama kymmenen lahjoitettua perhepizzaa on pieni hinta siitä positiivisesta näkyvyydestä, jonka Zuhat ja Romano tempauksillaan saavuttivat.

Ravintoloiden tekemät Facebook-jaot ovat keränneet yhteensä noin 2 500 peukkua, sydäntä ja muuta reaktiota. Jakojen voi arvioida tavoittaneen vähintään kymmeniä tuhansia ihmisiä. Julkaisujen alla on paljon lämpimiä kommentteja ja kannustavaa palautetta.

Pilvikeittiöiden ja ruokalähettien aikakaudella kivijalkaravintolat edustavat yhteisöllisyyttä ja kotiseuturakkautta. Kun tuttu ravintola tulee vastaan somessa, hyvän mielen julkaisusta on helppo tykätä.

Zuhat ja Romano ovat pitkän linjan ravintoloita, lähikortteleidensa suosikkeja. Peruspizzerioita, jotka tekevät työtään omilla asuinalueillaan nöyrästi ja sivussa valokeilasta.

Sellainen on myös Vuosaaren Pizza ja Kebab, joka on palvellut oman kaupunginosansa asukkaita pitkään. Kyseinen ravintola muuten näkyi erittäin positiivisessa valossa viime tammikuussa: neuvokas yrittäjä Hikmet Dikmen muonitti pelastajia, jotka sammuttivat tulipaloa ravintolan lähellä.

Tärkein arvo on aina hyväntekeväisyydellä itsellään.

Hallitus on leikannut yhteiskunnan osoittamaa tukea heikoimmille, ja monen perheen jääkaapissa on tyhjää. Ravintolassa syöty pizza-ateria on vähävaraiselle harvinainen elämys.

Moni ravintola lahjoittaa jouluisin suuriakin summia järjestöille tai tekee muuta hyvää. Osan ponnistukset näkyvät ja osan jäävät näkymättömiin, tahallisesti tai ei.

Ravintolat ovat liikeyrityksiä, eikä niillä ole yleistä velvollisuutta kannatella vähävaraisia.

Onneksi moni kuitenkin auttaa. Hyväntekeväisyydestä kannattaa viestiä. Vähävaraisille jaettavien pizzojen suuri näkyvyys tarkoittaa myös suurta joukkoa ihmisiä, joille yhteiskunnan epäkohdat avautuvat taas selkeämmin.

Lue myös: Tapahtumatoimistot yhdistivät voimansa Ukrainan hyväksi – Evento Awards -voittajien vinkit hyväntekeväisyystapahtumien järjestämiseen


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi