Pirkanmaan Osuuskauppa lähtee hakemaan merkittävää kasvua Tampereen ravintolamarkkinassa.
Tavoitteena on kasvattaa selvästi nimenomaan keskustan ravintolakaupan markkinaosuutta Tampereella.
”Me lähdemme siitä, että nyt on ravintolatoiminnan kasvun aika. Esimerkiksi ABC-verkko on rakennettu sellaiseksi, ettei siinä ole kasvuaskeleita tarpeen. Isojen teiden varrella ollaan jo”, POK:n ravintola- ja liikennekaupan tuore toimialajohtaja Tero Kaikkonen kertoo Tamperelaiselle.
Kaikkosen mukaan uuden liiketoiminnan kasvusuuntia ovat ensisijaisesti uudet illallisravintolat, juoma- ja seurusteluravintolat sekä kahvilat. Myöskään yökerhoja ja pikaruokapaikkoja ei pitkällä tähtäimellä suljeta pois. Tarjolla tulevia liikepaikkoja seurataan avoimin mielin.
”Meillä on erilaisia ketjukonsepteja, mutta Pirkanmaalla emme ole pelkästään niiden varassa. Konseptisalkkuun ei rajoituta, vaan uusia paikkoja perustetaan nimenomaan asiakastarpeen mukaan.”
Kaikkosen mukaan kasvua haetaan ennen kaikkea Tampereen keskustasta, mutta myös isoja lähiöitä katsotaan avarakatseisesti.
”Kilpailutilanne Tampereella on toki kova, mutta kilpailu on aina asiakkaan etu. Ravintolamarkkinassa on yksi iso toimija ja me lähdemme haastamaan sitä.”
Isolla toimijalla Kaikkonen tarkoittaa tamperelaistaustaista ravintolakonserni Noho Partnersia, jolla Kaikkonen teki noin 15 vuoden työuran ennen POK:lle siirtymistä. Kaikkonen, 48, toimi viime vaiheessa koko konsernin kehitysjohtajana.
Noholla ja sitä edeltäneellä Restamaxilla hän toimi lisäksi muun muassa fast food -liiketoimintayksikön operatiivisena johtajana, konsernin johtoryhmän jäsenenä ja Restamaxin ruokaravintoloista vastaavana liiketoimintajohtajana. Taustaa Tampereen ravintolakentässä on sitä ennen muun muassa palkollisena Aleksin ravintoloissa ja Restelillä ja yrittäjänä omassa Satelliittiravintoloissa.
Toimialajohtajan mukaan osuuskaupan tavoitteena Tampereella on liikevaihtotason moninkertaistaminen. Esimerkiksi pääkaupunkiseudun HOK-Elannon noin sataan ravintolaan verrattuna POK on jäänyt pieneksi toimijaksi Pirkanmaan ravintolamarkkinassa.
”Uusien ravintoloiden määrän sanominen on vaarallista, mutta selvä tahtotila on kasvaa keskustassa.”
Markkinaosuuden kasvutavoite tarkoittaa paitsi uusien liikepaikkojen perustamista myös nykyisten selvää kehittämistä. Kehityshanke on käynnissä POK:n nykyisistä kruunajalokivistä La Famigliassa ja Puistossa.
Reilu vuosi sitten avattu italialaishenkinen La Famiglia on Kaikkosen mukaan laskeutumassa Kalevan asukkaiden korttelipaikaksi, joka palvelee paremmin myös Tammelan stadionille meneviä.
”Kynnystä on tarkoitus madaltaa ja tuoda paremmat terassi- ja baaripalvelut.
Myös Koskipuiston vakiintuneella ravintolapaikalla sijaitseva Puisto on tarkoitus nostaa uudelle tasolle.
”Puistolla on mahdollisuuksia olla Tampereen timantti, joka palvelee aamun brunssista illan drinkkiin. Tässä juomakaupassa Puiston osalta emme ole vielä merkittävältä osin olleet mukana. Pubeja Tampereella riittää, muttei eurooppalaisia istuskelupaikkoja.”
Kaikkonen myöntää, että uuden työtehtävän haasteena on myös osuuskaupan ravintolatoimintaan liitetyn imagon parantaminen. Mielikuvan mukaan osuuskaupassa monistetaan ravintolakonsepteja, joista puuttuu esimerkiksi ravintolan oma paikallinen henki.
Uudella pomolla ei ole tarjolla kikkoja, vaan arkista työtä.
”Mielikuvia vastaan ei taistella kuin teoilla. Jokaisen työvuoron on onnistuttava. Meidän tavoitteenamme on se, että työntekijöillämme on Pirkanmaan paras perehdytys ja he saavat parasta mahdollista johtamista. Kun parannetaan henkilökunnan viihtyvyyttä, niin uskomme, että se näkyy myös asiakkaalle.”
Ylöjärveltä lähtöisin oleva Kaikkonen, 48, on pohjakoulutukseltaan restonomi Satakunnan ammattikorkeakoulusta. Lisäksi taustalla on eMBA-tutkinto Jyväskylän yliopistosta.
Lue myös: Noho tähtää massiiviseen kasvuun – tavoitteena avata muun muassa jopa 50 uutta Hook-ravintolaa