
Ihmiset janoavat yhä enemmän elämyksiä. Baarissa niitä voidaan luoda juomien tarinallistamisen avulla, kertoo Helsingissä salakapakka Trillby & Chadwickissa työskentelevä baariammattilainen Elias Raitio.
”Asiakkaat ovat valmiit maksamaan siitä, että elämys on kunnossa”, Raitio toteaa.
Trillby & Chadwick on erinomainen esimerkki tarinan sisällyttämisestä kaikkeen toimintaan. Salapoliisimaailmasta ammentava cocktailbaari on piilossa sivukadulla. Sisään pääsee salamyhkäisesti nostamalla lankapuhelimen luuria pikkuruisessa eteisessä.
Hämyisessä baarissa cocktaillista on paksu kirja, jonka sivuilla on baarin nimestä tutun etsiväkaksikon päiväkirjamerkintöjä. Ulos mennään eri ovesta, jotta tarina kantaa loppuun asti.
”Tarinallistaminen ja tarinankerronta ovat osa kokemusta”, Raitio sanoo.
Taskumatti kirjassa
Tarinallistaminen on yrityksen toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä asiakasta osallistavan tarinan muotoon. Suomessa tarinallistamisen termin toi liiketoiminnan kentälle aiheen pioneeri Anne Kalliomäki kymmenen vuotta sitten. Tarinallistamisesta on hyötyä erityisesti aloilla, joilla korostuu elämyksellisyys.
Äärimmilleen vietynä tarinallistaminen mahdollistaa vieraalle pääsyn arjesta poikkeavaan maailmaan. Asiakkaan saa parhaiten osaksi tarinaa osallistamalla. Jo cocktailia suunnitellessa kannattaa pohtia, miten tuotteeseen luodaan henkilökohtaisuutta.
”Miettisin ensimmäisenä, mitä yhteistä minulla ja vieraalla on. Se voi olla kaikille tuttu kokemus, kuten polkupyörällä ajamisen oppiminen tai joku paikallinen raaka-aine”, Trillby & Chadwick -baarin Elias Raitio sanoo.
Inspiraatiota voi ammentaa myös omaa elämää mullistaneista tilanteista, joiden jakaminen vieraan kanssa synnyttää luottamuksen.
”Ihmiset tykkäävät aika maanläheisestä meiningistä. Ei tarvita suurta show’ta vaan sitä, että on jotain yhteistä.”
Alla: Etsiväteemaisessa salakapakassa tarinaan sopiva tarjoiluastia voi olla vaikka lasinen taskumatti, Elias Raitio esittelee. KUVAT Laura Hujanen



Yhteinen tekijä voi syntyä erityisesti vakiasiakkaiden kohdalla siitä, että baarin tarinaa ja sitä ilmentäviä cocktaileja rakennetaan pitkäjänteisesti. Trillby & Chadwickissa punaisena lankana ovat salapoliisien päiväkirjamerkinnät, joiden hahmot palaavat aika ajoin listalle uudessa muodossa.
”Vieras saattaa tunnistaa hahmon vaikka kuuden vuoden takaa.”
Osallistaminen voidaan tuoda myös osaksi cocktailin tarjoilutapaa. Kun vieras pääsee pelkän juomisen sijaan osallistumaan ja oivaltamaan, tuntuu kokemus henkilökohtaisemmalta.
”Viime menulla meillä oli Crimson Cabaret -niminen cocktail, joka oli piilotettu kirjan sisälle taskumattiin. Asiakkaan piti availla kirjoja ja löytää juoma niiden sisältä.”
Sex on the Beach – nimi on se juttu
Cocktailin nimi on yksi tarinan rakentamisen tärkeimmistä työkaluista. Raition mukaan myös nimeämisessä henkilökohtaisuus on tärkeää. Nimissä voi hyödyntää itseironiaa ja jopa satiiria. Myös ajankohtaisuus kannattaa ottaa huomioon. Raitio itse hakee ideoita taiteesta, elokuvista ja teatterista.
”Kielten opiskelu ja eri kielistä ammentaminen on myös hyvä keino.”
Trillby & Chadwickissa kieli näkyy nimissä vanhan englannin ja salapoliisien käyttämän slangin muodossa. Sanoja, nimiä ja paikkoja napataan myös kieltolain ajalta. Välillä jopa cocktailin teema muodostuu nimen pohjalta, kuten kävi erään juoman kohdalla alkuvuodesta julkaistulla listalla.
”Olen lapsuudessa viettänyt paljon aikaa Kansallisteatterin ruokailutila Morkussa, ja olin pitkään pyöritellyt ideaa siihen liittyvästä cocktailista. Lopulta baaripäällikkö Anniina Viskari otti kopin itse cocktailista, mutta idea lähti täysin nimestä.”
Nimi saattaa riittää jopa ostoperusteeksi – tuskin esimerkiksi Sex on the Beach olisi yhtä suosittu ilman raflaavaa nimeä. Vieraalle saattaa kuitenkin syntyä pettymys, jos juomakokemus ei vastaa nimen luomaa mielikuvaa. Raition mukaan tältä vältytään taitavalla myynnillä ja tuotteiden kuvailulla.
”Vaikka asiakas vaikuttaisi varmalta valinnastaan, voi tilaushetkellä vielä kuvailla juoman makua selkeällä tavalla, kuten että se on kivan makea tai katkera. Kun listalla on teknisiä cocktaileja ja eksoottisia raaka-aineita, on vaikea välttyä väärinymmärryksiltä.”
Välillä vieras haluaisi vain cocktailin mahdollisimman nopeasti ja helposti, ja tarinaan uppoutuminen tuntuu työläältä. Näissä tilanteissa asiakaspalvelijan on mahdollistettava helppo päätöksenteko.
”Silloin kannattaa antaa muutama vaihtoehto ja kertoa niistä lyhyesti.”

Lähde: Anne Kalliomäki: Tarinallistaminen – Palvelukokemuksen punainen lanka, 2014, Talentum.
3 tarinaa cocktaileista
Spifflicated
Kukkainen, hedelmäinen ja raikas viski-highball
”Spifflicated-cocktailin nimi juontaa kieltolain aikaisesta slangista: se tarkoittaa läpikotaista humalatilaa, räkäkänniä. Sanaa on käytetty eritoten 20-luvun Amerikassa. Nimi on ikään kuin ironinen nootti viskin eleganssille ja modernille nauttimistavalle.”
Cowboys & Caviar
Hedelmäinen, hieman umaminen viski-highball
”Cowboys & Caviar on kaviaarin kera tarjoiltava viski-highball, joka sai inspiraationsa lännenelokuvista ja Ennio Morriconen sävellyksistä. Spagettiwesterneihin liittyvä raakuus sekä hienostuneisuus ovat kaksi maailmaa, jotka eivät kuulu yhteen. Mitä jos siinä pölyisessä ja moraalittomassa saluunassa tarjoiltaisiin samppanjalusikalla yltäkylläisyyttä?”
Gialla Bonanza
Sitruunaa ja lakritsia yhdistävä syötävä cocktail
”Gialla Bonanza on syötävä cocktail, joka on saanut inspiraation Sgroppinosta ja naapuriravintola Bona Fiden jälkiruoasta. Gialla bonanza tarkoittaa jotain suurta ja keltaista, joka aiheuttaa massiivista hyvän olon tunnetta. Halusin tuoda baariin syötävän cocktailin, josta saisi samanlaisen ihmetyksen ja paletin nollauksen, kuin venetsialaiset aristokraatit saivat sgroppinoa syödessään.”

Crimson Cabaret
2 cl tomaattitequilaa*
2 cl makeaa vermuttia
0,5 cl Camparia
1,5 cl mansikkavettä**
2 dash mustapippuritinktuuraa***
Lasi on the rocks
Valmistustapa hämmentäminen
Koriste –
Mittaa kaikki raaka-aineet hämmennyslasiin. Sekoita ja siivilöi taskumattiin tai suoraan on the rocks -lasiin kirkkaan jäälohkareen päälle.
*Tomaattitequila
700 ml Silver Tequilaa
20 g kuivattuja kirsikkatomaatteja
Infuusioi huoneenlämmössä 24 tuntia.
**Mansikkavesi
250 g kotimaisia mansikoita
500 g sokeria
500 g vettä
omenahappoa
Sekoita mansikat ja sokeri. Kaada vakuumipussiin, vakumoi ja anna maustua 12 tuntia jääkaapissa.
Lisää vesi ja anna loppujen sokereiden imeytyä nesteeseen. Siivilöi. Mittaa siivilöidyn nesteen paino ja lisää kaksi prosenttia omenahappoa.
***Mustapippuritinktuura
100 g vettä
40 g mustapippuria (kokonaisia)
2 g suolaa
Sekoita kaikki raaka-aineet ja anna maustua 48 tuntia huoneenlämmössä.
Siivilöi ja pullota.
”Nimenä Crimson Cabaret viittaa cocktailin punaiseen väriin mutta myös kabareen taidemuotoon, jossa yhdistyy musiikki, tanssi, draama ja komedia. Kabareessa esiintyjät ovat suorassa vuorovaikutuksessa yleisön kanssa, mikä inspiroi juoman tarjoilutapaa. Vieras pääsee osallistumaan cocktailin tarjoiluun etsimällä sen kirjan sisältä ja kaatamalla sen lasiin.”
Lue myös: Hyvin toteutettu viskitasting lisää ravintolan myyntiä – tässä vinkit maistelun järjestämiseen