Euroviisuissa oli tänä keväänä käytössä vaikuttava lavakokonaisuus. Malmö-areenan keskelle rakennetun plussanmuotoisen esiintymislavan yläpuolelle oli nostettu viisi valtavaa ja liikkuvaa kuutiota, joiden sivut ja pohja olivat leditaulua.
Euroviisuissa on totuttu näyttävään lavatekniikkaan, mutta Malmön kokonaisuus oli kaikessa hengästyttävyydessään poikkeuksellinen.
”Liikkuvia elementtejä on ollut useamminkin, mutta tämä oli ensimmäinen lajiaan. Kuutiot oli asetettu samaan plussan muotoon lavan kanssa, ja katto jatkoi samaa kaavaa. Onhan siinä oma hommansa”, videoteknikko Topi Rinne kertoo.
Rinne on kokenut tapahtuma-ammattilainen, jonka vastuulla on tavallisesti videototeutusten tekninen suunnittelu ja rakentamisen työnjohto. Euroviisuissa Rinne työskenteli riviteknikkona.
Viisutekniikan ympärillä työskenteli Malmössä satoja henkilöitä. Porukasta noin sata oli kansainväliseltä Creative Technologylta, joka on myös Rinteen työnantaja.
Rinteen työrupeama Malmössä kesti huhtikuun alusta toukokuun puoliväliin. Väliin mahtui viikon jakso Suomessa, mutta muun ajan hän paiski töitä Ruotsissa.
Euroviisujen esiintymistekniikka oli ohjelmoitu yhteen ja automatisoitu viimeistä yksityiskohtaa myöten.
Suomen viisuedustaja Windows95man eli Teemu Keisteri hyödynsi lavatekniikkaa esityksessään. Show’n keskeisin elementti, valtava farkkukankainen muna tuli viisuyleisölle keväällä tutuksi. Farkkumunan kyljessä välähtelevät valonauhat kuuluivat videotiimin pelikentälle.
”Video ajettiin sinne nauhoihin, ja siitä se sitten sykki.”
Windows95man pääsi semifinaalista jatkoon, ja nyt Rinne kertoo, mitä samaan aikana tapahtui lavan takana.
Topin työpäivä
Tiistai, 7. toukokuuta 2024, Malmö, Euroviisujen 1. semifinaalipäivä
14.00
Herätys. Vähän levoton yö. En oikein saanut nukuttua kunnolla. Eilinen työvuoro loppui kello kolme aamulla. En ollut tarpeeksi väsynyt, joten katsoin vielä kahden tunnin leffan. Nukkumaan menin vasta aamuviiden jälkeen. Ulkona näyttää olevan aurinkoista, joskaan en ehdi raikkaasta ilmasta kovasti nauttia. Suihku, vaatteet päälle ja aamukahville.
14.30
Aamukahvi crew cateringissa. United by Fika. Fika eli kahvittelu on kyllä täällä Ruotsissa tärkeä sydämen asia. Tästä ei tingitä edes viisutuotannossa. Kakkua ja pullaa on jokaista sorttia ja koko ajan tarjolla. Melko pieni asia, mutta tekee päivästä paljon mukavamman. En pitäisi huonona, jos tällaiseen suhtauduttaisiin yhtä vakavasti myös kaikissa muissa tuotannoissa.
17.00
Tulin aikaisemmin töihin ja lupauduin auttamaan päivävuoroa treeneissä sekä hoitamaan green roomin telkkarit pois ennen sen paljastamista. Saman homman hoidan myös illalla vedossa. Green room, eli tila jossa artistit ja heidän delegaationsa istuvat lähetyksen ajan, on ensin suljettu nousevan screenin taakse. He eivät näe esityksiä, minkä vuoksi green roomiin on tuotu televisioita. Kun screen nostetaan lähetyksen loppuvaihetta varten ylös, televisiot siirretään pois edestä.
17.30
Illallinen. Tänään oli Wiener Schnitzel -päivä! Leike, ranskalaisia ja salaattia. Pitkä ilta tiedossa, joten tankkasin itseni täyteen. Päälle kahvi ja keksejä.
18.00
Set reset -harjoitusten jälkeen laitoimme salin ja green roomin valmiiksi illan vetoa varten ja veimme telkkarit paikoilleen green roomiin.
18.30
Viimeiset huollot ennen vetoa. Muutaman led-palan tarkistus takataulusta ja lattiasta. Tsekkauksella on kyllä tässä tapauksessa iso merkitys: setissä on lediä yhteensä yli 900 neliömetriä.
19.00
Tsekkaus, että kaikilla videopinnoilla on kuva ja kaikki toimii.
19.30
Illan show brief. Käydään läpi illan suunnitelmat vetoa varten ja mahdolliset ongelmatilanteet.
19.45
Hengailua viereisen harjoitushallin puolelle rakennetussa CT Officessa ja valmistautumista illan vetoon.
20.45
Show-valmius ja show-positiot, eli asemoituminen omalle työpisteelle. Itse päivystän green roomissa ja hoidan mahdolliset ongelmat lavan takascreenin yläosassa. Valjaat ovat koko ajan päällä valmiina, jos jotain sattuisikin käymään.
21.00
Kaikki valmista, ja show alkaa. Oma roolini on päivystää salin ulkopuolella, joten esityksiä en näe.
22.50
Valmius siirtää green roomin televisiot pois tieltä, jotta lavan taka screen voidaan nostaa ja paljastaa tämän alta green room.
23.30
Veto ohi ja palautepalaveri.
00.00
Takascreenin laskeminen takaisin ja green roomin set up eli asettelu valmiiksi huomisia treenejä varten.
00.30
Puolan lavasteiden purkaminen. Puola ei päässyt finaaliin, joten puramme esityksessä käytettyjen tornien led-tikut, sillä kyseisiä lavasteita ei enää tarvita.
02.00
Automation security check. Tarkistamme joka toinen yö jakoavaimella kaikkien show’n aikana liikkuvien screenien ja valotrussien pultit, klämpit, piuhat ja ketjut. Eli kaiken, mikä on mahdollista irrota ja pudota. Kaiken pitää olla tiukasti kiinni, jotta näiden käyttö on turvallista.
03.00
Laitteiden sammutus, omien tavaroiden pakkaus ja kohti omaa sänkyä.
03.15
Suihku ja nukkumaan. Hyvää yötä!
Topi Rinne
- Videoteknikko, Creative Technology. Rinteen vastuulla on tavallisesti videototeutusten tekninen suunnittelu ja rakentamisen työnjohto.
- Euroviisuissa Rinne työskenteli riviteknikkona.