Risteilylaivat

Finnlines tuo Suomenlahdelle uusia laivoja kylpylöineen ja ravintoloineen – kokeille kova kysyntä

Finnlinesin Naantali-Långnäs-Kapellskär-linjalle tulee ensi vuonna kaksi uutta alusta. Uudessa Finnsirius-aluksessa on eri tyyppisiä ravintoloita, kokoustiloja sekä spa-osasto. KUVA Finnlines

Finnlinesin matkustajaliikenne suuntautuu Helsingistä Saksan Travemündeen ja Naantalista Ahvenanmaan kautta Ruotsin Kapellskäriin. Liikenne on palautunut korona-ajan jälkeen hyvälle tasolle.

”Kesä-heinäkuu olivat meille todella hyviä. Saksan liikenne on melkein palautunut vuoden 2019 tasolle”, Finnlinesin matkustajaliiketoiminnasta vastaava Marco Palmu sanoo.

Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä tullaan jo ylittämään vuoden 2019 taso. 

”Olemme päässeet siellä tosi hyvin vauhtiin. Toki matkustajamäärissä näkyy Ahvenanmaan liikenne, joka on kasvanut mukavasti. Viime vuosi oli erittäin hyvä Ahvenanmaalla, koska Ruotsiin ei päässyt.”

Palmun mukaan Finnlinesin vahvuutena Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä ovat hyvät lähtöajat Naantalista, Ahvenanmaan Långnäsiin saavutaan mukavaan aikaan.

”Uutena asiana tänä vuonna on näkynyt se, että matkavaraukset tehdään aivan viime hetkellä. Ja se koskee myös Saksan reittiä. Saksalaiset ovat muuttaneet matkustustapojaan ja varaavat matkansa Suomeen aivan viime hetkellä.”

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Naantali-Långnäs-Kapellskär-linjalla ajavat tällä hetkellä Europalink ja Finnswan. KUVA Janne-Petteri Kumpulainen

Uusiin laivoihin mahtuu tuplamäärä asiakkaita

Finnlinesin uusien alusten rakentaminen etenee aikataulussa ja ensimmäistä niistä odotetaan Naantali–Långnäs–Kapellskär-linjan liikenteeseen syyskuun alussa 2023. Uudet laivat edustavat ropax-konseptin uusinta Superstar-luokkaa. Laivat Finnsirius ja Finncanopus saavat nimensä taivaan kirkkaimpien tähtien mukaan.

”Finnlines ottaa ensi vuonna ison askeleen eteenpäin. Siinä missä meillä on nyt laivalla yksi ravintola, baari ja myymälä, uudella aluksella on monta erityyppistä ravintolaa, kokoustilat, spa-osasto, iso kauppa ja monia uusia palveluja, kuten business-lounge”, Palmu luettelee.

Uusiin aluksiin mahtuu tuplasti asiakkaita nykyisiin aluksiin verrattuna, 1100 matkustajaa. Samoin rahtiliikenne saa enemmän tilaa, peräti tuhat kaistametriä.

Superstar-laivojen ruokatuote on jo suunnitteilla, ja ropax-laivoilla panostetaan jo tänä vuonna enemmän ruoka- ja palvelutuotteeseen.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Naantalin laivoilla on tarjolla matkan hintaan sisältyvä buffet-ruokailu kaksi kertaa matkan aikana. KUVA Kari Martiala

Kokkeja tarvitaan töihin laivalle

Naantalista Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä buffetpöydän tarjontaa uudistettiin kesäksi.

– Päivällisellä on tarjolla Saaristolaispöytä-teema. Pöytään on katettu aikaisempaa enemmän kalatuotteita, valikoima on runsaampi kuin aikaisemmin. Saaristoteema jatkuu myös syksyllä, M/S Finnswanin keittiömestari Peter Sundström kuvailee.

– Kala on toki ollut aina suosittua laivoilla, mutta nyt kylmässä pöydässä on enemmän vaihtoehtoja. Erilaisia sillejä, savustettuja silakoita, silakkarullia ja lohisalaattia. 

Laivoilla on tarjolla aikaisempaa monipuolisempaa ruokaa. Syksyn satoa, kauden sesonkituotteita. Jälkiruokavalikoima on myös aikaisempaa runsaampi,

Maapuolen tavoin laivoillekin on ollut vaikeaa saada kokkeja.

– Olemme kuitenkin onnistuneet siinä ja saaneet hyviä tekijöitä keittiöön. Tosin olen joutunut nyt itsekin soittelemaan ja laittamaan viestejä sopiville henkilöille, Sundström sanoo.

LUE MYÖS: Avec neitsytristeilyllä: työ Viking Glorylla eroaa maakravun hommista – keittiöpäällikkö painaa 10 päivän putkia

LUE MYÖS: Näin Tallink Siljalla valitaan laivan viinit – tuottajalle yhteistyö ison varustamon kanssa on lottovoitto

LUE MYÖS: Kuvat: Tältä näyttää pahamaineisessa Koplissa nyt – Tallinna houkuttelee lähimatkailijoita ruualla

Finnswanin keittiömestari Peter Sundström. KUVA Kari Martiala


  • Tilaa Lehti

    Aromi
    Inspiraatiota ja hyötyä ruuan ja juoman ammattilaisille.

    Tilaa Aromi