Vuosi sitten pääkaupunkiseudulla alkanut pannupizzabuumi näyttää tyrehtyneen. Esimerkiksi artisti Mikael Gabrielin nimeä kantava Gabriel’s Pizza on kadonnut Helsingistä tämän talven aikana kokonaan. Gabrielin oli tarkoitus avata Suomeen jopa 30 virtuaaliravintolaa, jotka myyvät paksupohjaista Detroit-tyylin pizzaa.
Helsingissä pizzoja valmistettiin muun muassa Jakomäen Pizza Veljet -ravintolassa. Helsingin Uutisten testiraati antoi Woltista tilatulle pizzalle kehuja marraskuussa 2023.
Gabriel’s -virtuaaliravintoloita hallinnoi Munchfam-niminen yritys, joka tunnetaan myös Pizza Cartel -brändistä. Toimitusjohtaja Pertti Kallioinen kertoo Helsingin Uutisille, ettei Gabriel’s-brändiä ole kuopattu kokonaan.
”Brändi on olemassa. Meillä on viisi lokaatiota muun muassa Keski-Suomessa. Artisti (Mikael Gabriel) haluaa varmistaa, että kuluttaja saa parhaan mahdollisen tuotteen, mistä johtuen lokaatioita on haluttu karsia.”
Yhden ison pizzan hinta oli jopa yli 25 euroa. Kallioinen näkeekin selvän syyn, miksi Gabriel’s ei käynyt kaupaksi odotetusti.
”Alku meni tosi hyvin, mutta meille tuli haasteita hinnan suuruuden vuoksi. Aloimme myydä pizzaa myös puolikkaana, mutta teimme sen liian myöhään. Woltissa ravintoloiden sivuilla käytiin todella paljon. Kauppa olisi käynyt paremmin, jos hintapiste olisi ollut matalampi.”
Yksi viimeisistä Helsingin Gabriel’s-pizzerioista toimi Annankadulla sijaitsevan ravintolan yhteydessä. Siellä kokeiltiin valmistaa pannupizzaa ilmavampaa ja kevyempää pinsaa. Toimitusjohtaja uskoo, että Gabriel’s-brändi palaa Helsinkiin juuri pinsa-konseptilla. Pienempi koko näkyy myös hinnassa.
”Pinsat maksavat noin 15 euroa.”
Roomalaistyyppiset pinsat ovat yksi tämän hetken trendikkäimmistä pizzatyyleistä.
Kallioinen vahvistaa, että artisti Mikael Gabrielilla on ollut todellinen rooli pizzojen suunnittelussa. Gabrielin kädenjälki näkyy esimerkiksi Malmin Snägäri -nimisessä pizzassa, joka on kunnianosoitus kaupunginosalle, jossa artisti vietti nuoruuttaan.
Kallioinen sanoo, että on Gabrieliin yhteydessä toisinaan, mutta asiat hoidetaan yleensä managerin välityksellä.
HU kysyi Pertti Kallioiselta, kuinka paljon Gabriel tienaa yhdestä parin kympin pizzasta.
”Ravintolaruoassa on pienet katteet ja myyntialustat ottavat omansa. Se on erittäin pieni summa, mitä siitä saa.”
HU ei tavoittanut Mikael Gabrielia kommentoimaan pizzaketjun tulevaisuutta.
Viime talvena myös Motown Square -niminen virtuaaliravintola alkoi myydä Detroit-pannupizzaa . Myös näiden ravintoloiden määrä on vähentynyt reilusti. Woltin mukaan pizzoja on saatavilla ainakin Malminrinteellä, Vallilassa ja Meilahdessa. Foodoran listalla on myös Puotilassa sijaitseva ravintola. Normaalihinnat ovat noin 19 euroa, mutta osa ravintoloista myy pizzoja alennuksella.
Detroit-pannupizzoilla on vannoutunut kannattajakunta, sanoo Motown Square -brändin omistavan virtuaaliravintolayritys Better Foodin toimitusjohtaja Tomas Smith.
”Helsingissä pizzamme ovat pitäneet hyvin pintansa erityisesti kantakaupungin alueella ja sen lähistöllä. Tutkimme mahdollisuuksia uusien ravintoloiden avaamiseen, Smith sanoo Helsingin Uutisille.”